Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Oftast kompenseras i efterhand eftersom saker händer med kort varsel. Nu är det välkänt sedan ett tag tillbaka. Jag sa månader eftersom andra påpekat detta tidigare och det är iaf en ganska lång tid kvar för att rätta upp situationen. Det må vara hänt att konspirationen är "far fetched" att det skulle vara satt i system och mer ett uttryck i affekt. Det var inte heller menat som att du pratade bullshit. Dock hävdar jag att, när de nu med "ganska lång" framförhållning vet hur situationen är, kunde informera om läget och erbjuda en kompensation/options för att de inte kan erbjuda det jag har betalat för. Attityden om att det bara handlar om att flytta mig från A till B och att det nu är löst känns inte rimlig och kommer straffa ut bolag i längden.
OK jag förstår. Med lite tur kanske dom byter tillbaka innan det är dags. Jag önskar dig hur som helst en trevlig resa och jag hoppas det löser sig på bästa sätt.
 

Alf

Medlem
Hur svårt skall det vara. SAS har kompenserat de som bokat business enligt vad SAS gör reklam för på sin A340 men hamnat på LN-RKP som inte har senaste kabinen. Helt rimlig och vettig kompensation.

Thai har precis samma scenario med ett nerbyte från B77W till B772. Gör det enket Thai, kör med samma kompensation som SAS gör och var inte så krångliga så fort det gäller kompensation. Visst, det är bättre att sätta in ett sämre flygplan än att ställa in, men då ger man kompensation för sämre kabin. Det är inga astronomiska summor det rör sig om. Det handlar om goodwill. Vi pratar ju inte om lågprisbolag.
 

Carl

Medlem
Jag tror att det till stor del handlar om olika kulturer. Thailändarna är hur vänliga som helst så länge det går deras väg men att erkänna ett misstag eller kompensera sitter väldigt långt inne hos thailändare generellt. Där ligger nog en del av förklaringen skulle jag tro. Med det sagt så tar jag inte Thai Airways i försvar utan mer som ett konstaterande.
 

palmen

Moderator
Stämmer detta så borde det stå två trippel sjuor på Arlanda i thais färger mellan kl 07-14 ca och en dygnet runt. Nån som sett nåt?
Behöver inte vara så, den kan ha lagats till flygdugligt skick och flygits ner till Bangkok. På samma sätt som SAS plan som blev påkört i Chicago flögs till San Bernardino där den troligtvis väntar på något ytterligare reparation.
 
Jag tror att pudelns kärna är att Thaiairways liksom tydligen flera andra här tycker att det är helt ok att skita i att kunderna får en sämre upplevelse så länge de har löst transporten. Det är säkert ok i economy där produkten blir likvärdig men om man betalat runt 20 000 extra per stol för att få något alldeles extra så måste det till en annan servicenivå. Visst kan man försöka pussla om resan men de som åker med familj vet att det är massa logistik med annat som då ska lösas. Skolledighet, ändra hotelldatumen (och få samma bra rate), transfer osv osv. I-landsproblem, ja visst, men är inte hela detta forum ämnat för sånt? Jag har såklart kontaktat Thaiairways men det är lite goddag yxskaft. Nåja, nu har jag gnällt av mig och det kommer säkert bli bra ändå :).
 
De var inte villiga att boka om t ex via Köpenhamn utan kostnad?
Annars är det nog att klaga i efterhand som gäller. Thai byter ju plan väldigt ofta så det kan lika väl ändras tillbaks till 773 eller kanske en gammal 747 innan det väl är dags :)
Om jag var själv skulle jag garanterat fixa ngt annat, men de andra är inte sugna på att byta ut mot mellanlandningar. Dessutom har vi varit extra noga med att pricka in TG963 som går direkt till HKT. Det är nog bara att bita i det sura. Vart mest pissed off när jag läste på flertalet ställen att 777/200 skulle vara så sliten och att det var omöjligt att sova i stolarna.
 

palmen

Moderator
Hur svårt skall det vara. SAS har kompenserat de som bokat business enligt vad SAS gör reklam för på sin A340 men hamnat på LN-RKP som inte har senaste kabinen. Helt rimlig och vettig kompensation.

Thai har precis samma scenario med ett nerbyte från B77W till B772. Gör det enket Thai, kör med samma kompensation som SAS gör och var inte så krångliga så fort det gäller kompensation. Visst, det är bättre att sätta in ett sämre flygplan än att ställa in, men då ger man kompensation för sämre kabin. Det är inga astronomiska summor det rör sig om. Det handlar om goodwill. Vi pratar ju inte om lågprisbolag.
Vad är det som säger att Thai inte kommer att göra detta? Sas betalar inte ut ersättning i förväg utan efter flygningen om man själv begär den inget som sker automatiskt.

Om flighten är 1 månad bort i tiden kan mycket ändras fram till dess också.

Har man varit i kontakt med Thai och hört sig för om det går att boka om eller få flyga en annan rutt?

Om man tittar här så verkar HS-TKL ha stått på Arlanda tämligen länge den 30-31 januari. Därefter hade den några dagars uppehåll innan den flög kortare sträckor i Asien för att nu stå still igen.

Track Flight Boeing 777-3AL(ER) (HS-TKL) | Flight Track Data
Det stöder väl om något Thais uttalande om att den blev skadad på Arlanda och varit ur trafik för reparation. Man har onekligen testar en flygning men sen tillbaka till att vara grounded.
Då är det med andra ord inte bullshit som det påstods tidigare.

I slutändan är nog alla nöjda med att man inte ställer in flighten helt utan faktiskt kommer fram och får åka när man bokat. Självklart tråkigt för de som får en sämre upplevelse dock.
Men att man inte ska kunna sova på dessa plan ger jag inte mycket för. Även om stolen lutar kan de flesta sova, jag sover personligen bättre på SAS LN-RKP än deras nya business då det blir rätt obekvämt i helt horisontellt läge för mig och hellre sover i lite mer "lounge-ställning".
 
Last edited:
Toppen