Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Canadien

Medlem
Då är det ju Swedavia som är boven till allt lidande för våra Thailandresenärer. Då blir det nog himla svårt att få Thai att ge någon kompensation för en dålig business kabin.
Nja, i slutändan är det väl bara frågan om vad de säljer kontra vad de levererar, anledningen till att de underlevererar torde inte spela någon roll. Antar att ARN eller liknande instans behöver ge ett utlåtande.
 

Frisk78

Medlem
Nja, i slutändan är det väl bara frågan om vad de säljer kontra vad de levererar, anledningen till att de underlevererar torde inte spela någon roll. Antar att ARN eller liknande instans behöver ge ett utlåtande.

Fast Thai Airways lär ju skita i vad Arn säger. Bara en känsla jag har.
 

Voyageur

Medlem
Åkte höromdagen med olycksfågeln 777-200 från BKK-ARN. Dagflyg med avgång 13.20 från Bangkok. Reste i economy, kabinerna är rejält slitna även om benutrymmet är bra med dagens mått räknat. Satt på mitten raden 60 näst längst bak, undvik då denna radens skärmar är helt ur funktion.

Nu till det betydligt trevligare med denna flygning. Jag och min vän båda EBG hade raden för oss själva trotts en full kabin i eco(tack Thai). Kabinpersonalen försökte väl i luften att boota om skärmarna 2 gånger utan framgång.... Som att jumpstarta en Delorean med två AAA batterier :p
Vi satte på oss leendena och vänligheten och tackade för all hjälp och förklarade att vi fördtod att de gjorde allt de kunde för att hjälpa situationen. Kabinpersonalen var riktigt charmiga och rutinerade och skämtade ivrigt med passagerarna men också oss om de facto att det endast var denna rad i hela kabinen där skärmarna var ur funktion, och att det också var så klart denna rad som två statuspassagerare så klart satt på:p jag skämtade tillbaka att vi inget hade emot att självklart sitta i business istället (rent skämt från min sida), varpå den äldre FA'n förklarade att det skulle nog tyvärr hans chef inte tillåta. Inget göra på en 11h flight så vi försökte sova. Vaknade efter 1.5h,varpå någon som verkade vara Steward eller FA:ns tidigare nämnda chef knackade mig på axeln och viskade försiktigt om ursäkt för skärmarna och att vi var båda välkomna att sitta i business resten av flygningen:cool: dock utan servering, vilket var underförstått. Då min vän sov tackade jag så länge men bad att få återkomma om och när han vaknat. En timme senare satt vi på rad 16! Steward hade upplyst alla i besättningen att vi skulle diskret flyttas och samtliga var extremt hjälpsamma.

Måste säga att jag aldrig under mina flyg stött på något lika fantastiskt och vänligt. Även efter att vi vänligt förklarat att det hela var okej. Stort tack till den charmigaste crew jag stött på!

Notering: stolarna i C är av äldre 2+2+2 modell och inte full flat. Ungefär samma stol som SAS gamla business kabin. Väldigt fräsch kabin och helt okej skärmar men att sova är inte riktigt dessa stolar gjorda för.
 
Trevligt att bli flyttad till business class .
Var anledningen att skärmarna var ur funktion kombinerat med status?

Har som ROP guld i 20+ år aldrig fått förfrågan att flytta framåt i planet.
Möjligtvis till emergency row.

Men som sagt, Thai kan överraska både positivt som negativt.
 
Svar fran Thai Air Sverige.

"
Hej,
För 2 veckor sedan så körde en De-icing maskinen på vår vinge på Arlanda.
Vi väntar nu på reservdelar från Boeing och denna är nu ur trafik.
Vi har då en 777:300 mindre och därför så har vi en 777:200 istället.
Vi turas om med andra städer som också har 777:300 så ca varannan dag har vi nu en 777:200."

Tror att det där är bullshit. Jag såg till min fasa att vårt flyg TG963 16/3 och returen TG962 28/3 båda har fått 777:200 istället. Detta resulterar att familjen på 4 personer som skulle suttit samlade på första raden i Business i en 1-2-1 konf nu är flyttade och splittade på olika delar av kabinen på rader 11, 12 och 14. Om det var fel på planet skulle de inte byta till ett plan med färre platser i business. Jag är övertygad om att de har för få sålda platser i business och därför växlar plan. Saknar verkligen SAS på Bangkok linjen. Även om det svajade ibland så fick man iaf det man hade köpt varje gång.
 
Vad jag förstår är det inte fully flat stolar men i övrigt samma size på dem. Hur är business kabinen i övrigt på 777/200 för er som testat båda? Är det back to the 80's i stil och komfort eller något uppdaterat iaf?
 
Om det var fel på planet skulle de inte byta till ett plan med färre platser i business.
Så man skulle ha ställt in flyget alternativt lyckats byta in en maskin med fler stolar än vad behövs? På så vis flyga med färre stolar någon annanstans. Låter logiskt.

Tycker den här tråden har spårat fullständigt. Thai airways byten av flygmaskiner runt om i världen i all ära men sträckan Arlanda - Bangkok har jag aldrig sett flyga någon annan maskin än planerat tidigare och jämför man med SAS egna långlinjer så har punktligheten varit en dröm. Trasiga flygplan känns som en möjlig anledning till dessa byten i mina öron och Thai borde ha en eloge som ändå lyckas lösa flygen (och utan delayer?) med egen produktion. Men med tanke på hur duktiga många här är på spalta upp statistik över olika maskiner borde det inte vara allt för krångligt för någon med intresse att ta reda på hur Thais 777-300ER flugit senaste veckorna och få svart på vitt om någon maskin i alla fall är tagen ur produktion eller insatt på annat håll.
 

palmen

Moderator
Vad jag förstår är det inte fully flat stolar men i övrigt samma size på dem. Hur är business kabinen i övrigt på 777/200 för er som testat båda? Är det back to the 80's i stil och komfort eller något uppdaterat iaf?
Det är 12 platser färre i Business på en 200, och 25-40 platser färre i ekonomi.

Det är nog som Thai säger att de är kort om en 300 och då får rotera in en 200 istället. Då är det nog inte så konstigt att man sätter in den de dagar det är lägst beläggning för att inte behöva ge folk denied boarding pga att det saknas 50 platser ombord.
 
Shit happens och de behöver lösa det visst. Men, det är ju ändå inte in rimligt att de som betalat fullt för en businessprodukt får något helt annat utan ngn form av information eller kompensation. Lite som att hyra en ny Audi men få en gammal VW för samma pris. De 777/200 brukar de ha på kortare sträckor typ BKK-SIN, då är det tjänligt. Nu är det ju också ganska långt kvar tills vi ska åka också så de borde kunnat lösa det bättre med flera månaders varsel.
 

Daisy

Medlem
Tror att det där är bullshit. Jag såg till min fasa att vårt flyg TG963 16/3 och returen TG962 28/3 båda har fått 777:200 istället. Detta resulterar att familjen på 4 personer som skulle suttit samlade på första raden i Business i en 1-2-1 konf nu är flyttade och splittade på olika delar av kabinen på rader 11, 12 och 14. Om det var fel på planet skulle de inte byta till ett plan med färre platser i business. Jag är övertygad om att de har för få sålda platser i business och därför växlar plan. Saknar verkligen SAS på Bangkok linjen. Även om det svajade ibland så fick man iaf det man hade köpt varje gång.

Varför skulle det vara bullshit? Otroligt otrevlig kommentar...eller sitter du inne med någon form av fakta gällande denna händelse..eller inte händelse om man ska tro dig?
 
Toppen