Senaste nytt

Japan med Eva Air eller Singapore Airlines

toer00

Medlem
Kära BC vänner.

Tänker åka på semester till Japan över påsk och vara borta i 2 veckor, Osaka (KIX) ut och hem från Tokyo (NRT eller HND). Själv är jag och min äkta hälft bosatt utanför Stockholm.

Jag har en bokning med Singapore AIrline (Business) som jag inte behöver ta ut förens i mars dvs tid för eftertanke finns.. ;-) Så nu har jag även funderingar på om det ev. skulle var värt att prova Eva Air (business) via Paris (CDG), (B 777 till Taipei (TPE) och sedan B 787-9 till KIX) .
Problemet är bara att jag inte hittar Eva Air priser från ARN...? bara fr. CDG...

Dock så är resan med Eva Air lite snabbare då jag annars får ett 8 timmars stopp i SIN på utresan...
Jag har åkte SQ i Business en gång tidigare (FRA med en B 777) och hem via DUS (A350), det var en väldigt bra och trevlig resa :) Nu får jag A 350 från ARN och B 787-9 SIN-KIX. Hemvägen A 350 både HND-SIN och SIN ARN.

Så undrar jag om någon vet om det är möjligt att få en genomgående biljett STO - CDG - TPE - KIX, NRT - TPE - CDG - ARN utan att gå upp till fullt C-klass pris (D - klass på ca. 2 500 €, men då bara från CDG)? Tyvärr har ingen Award att lösa in...

Och sedan kärnfrågan hur är hårdvaran och mjukvaran om man jämför dessa bolag?

Tacksam om någon MED ERFARENHET kan berätta lite mera :)?
 

palmen

Moderator
Nu har jag inte erfarenhet av Eva Air men Singapore imponerar inte direkt på mig över vad man kan förvänta dig.
Eva Air beskriver ju många som bäst i klassen, och deras Business är inte långt efter first på en del andra bolag enligt de rapporter.

Finns rätt många reserapport om Eva Air i Business, läs dessa och se om du blir övertygad. Personligen skulle jag ta Eva Air utan att blinka om möjligheten fanns.
 

fcx

Medlem
Om frågan främst handlar om ombordupplevelsen så skulle jag välja EVA utan att tveka. Deras business är som en nedbantad first. Både pyjamasen och vinlistan hade man lätt kunnat hitta hos någon av konkurrenterna, fast i First. Servicen är väldigt personlig. Stolen i 777 tycker jag är underbar, men det är inte alla som älskar den. I 787 har man tyvärr valt samma säten som SAS. Loungerna i TPE är dock tyvärr inget speciellt alls.

Om man åker EVA så ska man göra det från CDG. Från LHR, AMS och VIE så åker de via BKK till TPE.
 

toer00

Medlem
Ända problemet är "bara" en extra kostnad på mellan 13 - 18 tkr... ;), dels grundbiljetten samt 2st ToR ARN - CDG med AF (Joon).... :confused:
 

toer00

Medlem
Om frågan främst handlar om ombordupplevelsen så skulle jag välja EVA utan att tveka. Deras business är som en nedbantad first. Både pyjamasen och vinlistan hade man lätt kunnat hitta hos någon av konkurrenterna, fast i First. Servicen är väldigt personlig. Stolen i 777 tycker jag är underbar, men det är inte alla som älskar den. I 787 har man tyvärr valt samma säten som SAS. Loungerna i TPE är dock tyvärr inget speciellt alls.

Om man åker EVA så ska man göra det från CDG. Från LHR, AMS och VIE så åker de via BKK till TPE.

Vad gör att du älskar stolen i 777? och varför gillar några inte den..? Jmf med de stolar som finns på SQ A350 ARN -SIN / 787 SIN-KIX hur upplever du dom då...? Men 787: TPE-KIX, med "SAS stol" ... inte direkt någon lång flygning... o_O

6 timmars väntan i TPE...vad hittar man på då...?
 

Thornado

Medlem
Ända problemet är "bara" en extra kostnad på mellan 13 - 18 tkr... ;), dels grundbiljetten samt 2st ToR ARN - CDG med AF (Joon).... :confused:

Om du har gott om Eurobonuspoäng så kanske du åtminstone kan spara in lite på att boka anslutningen till Paris med SAS:
40% poängrabatt med SAS på utvalda destinationer [Paris, Amsterdam & Manchester] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

(beror väl förstås på vad som menas med "över påsk" - är det precis kring påskhelgen så lär det väl knappast finnas några awardplatser lediga)
 

toer00

Medlem
Om du har gott om Eurobonuspoäng så kanske du åtminstone kan spara in lite på att boka anslutningen till Paris med SAS:
40% poängrabatt med SAS på utvalda destinationer [Paris, Amsterdam & Manchester] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

(beror väl förstås på vad som menas med "över påsk" - är det precis kring påskhelgen så lär det väl knappast finnas några awardplatser lediga)

Tyvärr har bara 14 000 p kvar, Spenderade de sista på TK till Bali i höst...
 
Toppen