Senaste nytt

Business till Perth i höst?

Valderama

Ny medlem
Hej

Tämligen ny på ARN-PER och vill gärna få feedback vilka turer och bolag som är att rekommendera och vilka man ska undvika. Tanken är att vi ska köra en 2-4-1 den vägen aug-nov någon gång och det är rätt svårt att hitta biljetter (är inte helt 100 på alla möjligheter än).

Har ni någon input?

Tack på förhand!

MVH
Andreas
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Om ni ska åka business lär det finnas rätt gott om tillgänglighet med både thai och Singapore. Där skulle jag titta åtminstone.
 

Valderama

Ny medlem
Kanon. Får kolla på dem. Försökte scanna awardsresor via United men hittade bara låååånga flighter via Afrika och Johannesburg... Vilket är det bästa sättet att hitta awardsresor online med Singapore? ExpertFlyer?
 

Tonton

Medlem
Kanon. Får kolla på dem. Försökte scanna awardsresor via United men hittade bara låååånga flighter via Afrika och Johannesburg... Vilket är det bästa sättet att hitta awardsresor online med Singapore? ExpertFlyer?

Det är för att United inte visar Thai, TAP och Singapore just nu. Aeroplan eller ANA går exempelvis att titta på.
 

AndersSt

Medlem
Jag kom just tillbaka från en roundtrip med Thai CPH-BKK-PER i Business. Kanske borde skriva min första reserapport om den men här kommer några korta kommentarer. Vi satt på 11 E+F på 777-300ER på CPH-BKK och 12 J+K på A330 på BKK-PER, tycker det var riktigt bra platser. Servicen var oklanderlig på alla legs men det som serverades var kanske inte riktigt på topp i en del avseenden.

Snacks till skumpan var nån nöt- och fruktblandning som serverades kall, alltså inte som i "inte varm" utan faktiskt kylskåpskall, mindre bra. Skumpan som Thai serverar i C är Veuve Clicquot. Jag gillar "Gula Änkan" som för mig personligen var närmast synonymt med begreppet "Champagne" under 80/90-talet, en liten nostalgitripp. Skumpan var kall och glasen hölls ständigt påfyllda, inget knusslande där.

De asiatiska alternativen på menyn var genomgående välsmakande, jag provade det västerländska på ett leg (tournedos) och det var mindre bra, överstekt och trist. En liten besvikelse var att Royal Spa på BKK var fullbokat till stängningsdags när vi var där, detta var förstås ganska sent på kvällen men hade inte tackat nej till en halvtimmes nackmassage. Inte heller höll Royal Silk lounge någon vidare standard i concourse E vilken var den närmast till vår gate i G. Det var sent så vi orkade inte leta upp någon annan utan gick rakt över gången till den vanliga Royal Orchid som var betydligt trevligare. Får väl erkänna att det var lite dåligt planerat ur lounge-synpunkt att bara ha 1h lay-over på vägen ner och lite drygt 2h på vägen hem.

Kabin och stol var helt OK på båda flygplanstyperna. Anledningen till att det blev Thai Airways och inte Singapore Airlines var helt och hållet beroende på tillgänglighet (bonusresa). På det stora hela är jag nöjd med vad Thai levererade.

Edit: Missa inte Freemantle och Rottnest Island, det bästa med hela Perth.
 

crown

Medlem
Edit: Missa inte Freemantle och Rottnest Island, det bästa med hela Perth.
Håller med, Rottnest Island är verkligen ett måste. Skulle även rekommendera att man hyr en cykel och tar sig runt lite på ön.

@Valderama

Annars så har jag gjort fyra vändor till/från Perth i Business, 3 gånger med Singapore Airlines (B777, A330, A330) och 1 gång med Thai Airways (B787). Jag skulle säga att jag faktiskt föredrog Thai-flygningen. Anledningen till det är att den är något längre och därmed blir servicen betydligt trevligare.

När jag nu senast flög Singapore Airlines på dagen så var servicen rejält utdragen. Man började med lite nötter och dryck, sedan var det stopp i ca 1 timme. Eftersom jag var hungrig så fick jag en portion nötter till så länge, min förbeställda mat fick jag vänta på. Logiken verkar vara att man helt enkelt vill servera maten i mitten av flygningen då det endast är en servering på denna ca 5 timmars flygning.

Hårdvarumässigt så var även Thai betydligt vassare, iof hade jag tur med en splitterny Dreamliner. När det kommer till Singapore Airlines så har jag fått gamla regionala business. Den fungerar utmärkt, men den känns ganska gammal och tråkig.

Något som kan vara värt att kolla på är ANA som skall börja flyga till Perth från sommaren/hösten om jag minns rätt.
 

Gus

Medlem
Vi vill resa till Australien i januari, 5-6 veckor. Hade egentligen tänkt stanna i endast Brisbane hela tiden eftersom vi älskar den staden. Vi är dock lite nyfikna på Perth, och i så fall avsluta eller börja resan där. Kan ni rekommendera staden för barn? Vi reser med två barn som kommer vara 2 och 4 år vid avresa.
 

AndersSt

Medlem
Brisbane - Perth är väl ca 400 mil men jag tycker den delen av Australien var fantastiskt fint så väl värt en omväg, finns mycket goda flygförbindelser. Vi var inte så mycket inne i city men ett par områden kan rekommenderas, Northbridge och Elizabeth Quay. Och så Fremantle förstås, mycket trevligt, missa inte "Little Creatures" som är ett mikrobryggeri/restaurang nere i hamnen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

flatwhite

Medlem
Kan ni rekommendera staden för barn?

Kan ni tänka er Brisbane med barn blir nog inte Perth med barn några problem. Här finns t.ex. Cottesloe Beach, 30 minuter med Fremantle Line från CBD. Iofs får man gå de sista 800 m men med lite "slip, slop, slap and wrap" så funkar nog det också. Lekplats finns i norra delen (under solskydd). Lunch och förfriskningar finns i en liten butik mitt över gatan (beställ i kassan till höger och vänta på att de ropar ditt namn), bord och bänkar finns på gräsmattan bredvid lekplatsen (inhägnad). Cottesloe Beach blev 2009 utsedd till världens andra bästa familjestrand av Lonely Planet. Nog har jag väl ifos sett bättre, men någon måste väl bli tvåa gissar jag.

Travel Picks: Top 10 beach holidays for families | Reuters

Och ute i Fremantle, i parken nere vid hamnen, finns en stor lekplats (under solskydd). Och därifrån är det bara att följa doften om ni vill ha fish and chips.

QT Perth har connecting rooms. Och en inte så barnvänlig takbar.

OT: Har ni något favoritställe i Brisbane? Gillar själv The Johnson. De har pool, pentry på rummet och sviter med två sovrum.

The Johnson Hotel Room and Suites| Spring Hill Boutique Accommodation
 
Toppen