Senaste nytt

Vill utnyttja företagsköp - 250k i mån

mha321

Medlem
Ja det är riktigt, men de som exv är statligt anställda får ändå inte använda poängen privat. Jag tror inte skatteverket ser upplägget med att man tar alla utgifter i företaget på privata kreditkort och sedan använder poängen för privata resor. Jag tycker nog att man kanske inte skall skylta med vissa typer av upplägg på ett öppet forum.
Så länge man betalar avgiften själv så att det blir helt kostnads neutralt för företaget har jag svårt att se att de skulle säga något. Däremot om man låter bolaget stå för avgiften så har man ju skapat ett privat värde för dig själv på en kostnad från bolaget. I detta fall är det nog enkelt - det är inte poängen som tillfaller bolaget (enligt t&s) men däremot ska man betala förmånsskatt.

Reglerna för tex statliga anställda gäller poäng intjänade på flygresor. Där är det företaget (myndigheten) som har en utgift för dem, och den anställda som tjänar poäng, vilket skapar problemet. Däremot bryr de sig så vitt jag vet inte om ifall du tjänar poäng på kreditkortet (vare sig det är ett eurobonus kort eller ett Coop eller Ica kort) som används för betalningen så länge det inte utgår en avgift för det. Förutsatt naturligtvis att rese policy tillåter bokning med eget kort.
 

Firmaj

Medlem
Amex Platinum. Spendera så du får Centurion, då får du 1.50 mr/sek också. Då behöver su inte begränsa dig till Eurobonus. Då kan du boka Qatar, BA, Marriott, osv. Det skulle jag kört stenhårt på!

Har två småbarn så rätt osugen på det just nu:) men bestämt mig att köra amex premium+MC. När jag når 150k så drar jag in elite (kanske)

Om du vill flyga mycket så skulle jag, med den spenden, köra på SAS Amex Elite, SAS Amex Premium samt SAS Mastercard Premium.

En spend på 300.000 i månaden kommer bli mycket poäng.
Du ska då spendera 3.450.000:- på ditt Amex Elite, sedan 150.000:- på ditt Amex Premium. Då har du 3 vouchers och totalt 712.500 eurobonus poäng.
Det blir en del flygande i premium kabiner.
Har inte räknat med eventuella sign on bonusar.

Anledningen till att jag tog med SAS Mastercard Premium är FlyPremium som du också kommer få högsta nivå på. Det är utmärkt om du vill boka sas Business utan att behöva offra en voucher.

Fly premium är ju så värt 1495kr för sas plus/business för go-priser.
Undrar om man då ska skita i elite o köra sas amex premium + mc premium. Ca 2500kr för en 2-4-1 och 540k poäng. Men fly premium ger mig plus/business för väldigt låga bonuspoäng, dvs lounge/fast track och kan ta rätt många resor för detta ändå. (Har ju inte all tid i världen med småbarn o jobb).

Resonerar jag galet?
 

kander

Medlem
Har två småbarn så rätt osugen på det just nu:) men bestämt mig att köra amex premium+MC. När jag når 150k så drar jag in elite (kanske)



Fly premium är ju så värt 1495kr för sas plus/business för go-priser.
Undrar om man då ska skita i elite o köra sas amex premium + mc premium. Ca 2500kr för en 2-4-1 och 540k poäng. Men fly premium ger mig plus/business för väldigt låga bonuspoäng, dvs lounge/fast track och kan ta rätt många resor för detta ändå. (Har ju inte all tid i världen med småbarn o jobb).

Resonerar jag galet?
Det du förlorar på det upplägget förutom 2 st 2-4-1 är ca 172500 poäng, p.g.a. att AmEx Elite ger 20p/100kr istället för 15 som Premium ger. Räknade med 150k spend á 15p per 100kr på Premium-kortet så ((150000*0,15)+((3600000-150000)*0,2)))-((3600000-150000)*0,2) = 172500.

Om man tar värdet per EB-poäng till det lågt räknade 10 öre, så är värdet på dessa poäng således ca 17250 kr. Mellanskillnad i avgift mellan Elite och Premium är väl 3000 kr, vilket gör att slutsumman du går miste om utan ett Elite är cirkus 14250 kr. Jag vet vad jag hade valt i alla fall. :)

Edit: felskrivning i formel
 
Last edited:

Firmaj

Medlem
Du har helt rätt.. skulle ringa amex för att se om jag kan ha en 100k+ kredit. Men så pratade jag med en leverantör som står för 2.4 miljoner av spenden. Tar ej amex såklart......

Så kmr köra sas mc och en elite för att försöka maxa poäng o få en 1-2 vouchers. Den sög minst sagt......men får försöka få 1-2 vouchers o dra så mkt jag kan på elite. Men 2M+ får jag köra på MC
 
Du har helt rätt.. skulle ringa amex för att se om jag kan ha en 100k+ kredit. Men så pratade jag med en leverantör som står för 2.4 miljoner av spenden. Tar ej amex såklart......

Så kmr köra sas mc och en elite för att försöka maxa poäng o få en 1-2 vouchers. Den sög minst sagt......men får försöka få 1-2 vouchers o dra så mkt jag kan på elite. Men 2M+ får jag köra på MC

Byt leverantör, i sann BC anda.
 
Toppen