Senaste nytt

Bästa/sämsta flygplats i Europa?

cbroxe

Medlem
Hej!

Tänkte kolla vad ni anser om våra Europeiska flygplatser? Vilka är bäst och vilka är sämst?

Jag börjar....

Bästa
1. Barcelona BCN (Den nya terminalen)
Den enda flygplats jag varit på, där man efter säkerhetskontroll kan gå UT!! De har en stor uteplats där man kan ligga och sola och ta en drink innan planet går. Dessutom är flygplatsen fräsch och har bra lounge samt shopping​
2. Copenhagen CPH
Vad finns det mer att säga?? Världsklass helt enkelt.​
3. Larnaca LCA
Kom precis därifrån, och den nya terminalen är helt underbar. Mycket bra jobb!​

Sämsta
1. Berlin TXL
(Känns som denna flygplats och de andra runt Berlin är inne på sista valsen (ser fram emot öppnandet av Brandenburg!)​
2. Prag PRG
Känns precis som Berlin mycket sunkig och ofräsch​
3. Paris CDG
Allmänt kaos, samt jag brukar alltid råka ut för någonting oväntat här. Dessutom kan det stundtals vara svårt att göra sig förstådd här, om man inte talar Franska.​


Avslutningsvis - "2 outsiders"

Stockholm ARN - Min hemmaflygplats. Gillar den skarpt, men platsar inte på top 3 listan.
London LHR - Kan vara helt underbar (shopping, flightspotting, puls), men också uppvisa tråkigare sidor,(polisavspärrningar, enorma köer, halvsunkig i vissa terminaler).


Håller ni med mig?

MVH

Christopher
 

Gnopps

Medlem
Sämst bland de stora flygplatserna tycker jag är CDG. Alltid dålig organsiation, köer, labyrintliknande förbindelser, dålig engelska, bråk och säkerhetskontroller.

Bra tycker jag HEL terminal 2 är. Vacker, luftig och lätt.

CPH brukade vara min favorit men de har försämrat flygplatsen mycket de senaste åren; bla. tagit bort vilstolarna, börjat publicera gatenummer först X minuter innan avgång samt leda resenärer rakt in i tax-freen från säkerhetskontrollen.
 
Vill definitivt hänföra LHR till sämsta-listan. Idioterna där vet ju inte hur man skottar bort tre millimeter snö dagarna innan julafton!

Bra är däremot SIN, trots att den är lite sliten på sina håll, där det finns mycket kul att titta på och göra (orkidéträdgårdar, pool, tv-spel...) även för den som inte har lounge-access.

Edit: Inser nu att tråden tydligt säger Europa och Singapore ligger i...eh, utanför Europa. Förlåt! :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att Paris CDG är den sämsta flygplaten i Europa, samma orsak som nämnd av Gnopps.

Min favorit flygplats i Europa är Basel EuroAirport.
Luftig och kompakt. Jag gillar också terrass på SWISS lounge.

Andra mina favoriter är Zurich och Köpenhamn.
 

Jacob

Medlem
Bland de sämsta helt klart Paris CDG. Hela flygplatsen är seg och förvirrande med personal som ofta är alldeles för ointresserad.

Berlin Tegel är också en ganska bedrövlig flygplats. Nu förstår jag att den inte är byggd för det ändamål den fyller idag, och visst har de försökt göra bästa möjliga av en hopplös situation, men jag ser fram emot nya Berlin Brandenburg.

München är en stor favorit, alltid trevlig och effektiv att passera igenom. Helsingfors Vanta är heller inte alls dum, snygg och angenäm rakt igenom med mycket trevlig personal. En annan liten men modern och effektiv flygplats är Riga, de klarar internationella transfers på 25 minuter. Jag gillar Air Baltics lounge också.

Frankfurt är en flygplats jag använt mycket. Det är ingen favorit, men jag vill ändå ge en eloge till ledningen för att flygplatsen faktiskt fungerar, det kan inte vara en lätt flygplats att driva och det är definitivt ingen flygplats man bygger om över en natt. Jag har haft korta transfers med sent inkommande flyg och både jag och incheckade baggaget har kommit med.
 

Mikael

Medlem
Om ni jämför de nordiska flygplatserna så brukar Köpenhamn ofta framhävas (så också i denna tråd). Jag har pendlat en del mellan ARN och CPH och tycker både flygplatserna är bra, men anser inte ARN vara sämre.
Ni som föredrar CPH, vad saknar ni på ARN? Vad skulle behöva göras bättre?
 
Jag gillar också MUC och CPH. Brukar vara speciellt trevliga timmar på MUC när det är oktoberfest... :)
Även Shiphol är helt ok tycker jag.

LHR undviker jag gärna, såpass gärna att jag inte varit där på över 5 år. Så mycket kan givetvis ha ändrats till det bättre.
 

agehall

Medlem
Jag har nog inga flygplatser som jag gillar extra mycket i europa, så länge loungen är OK så funkar de flesta bra...

Top 10 för sämsta flygplats är dock:
1) CDG
2) CDG
3) CDG
4) CDG
5) CDG
6) CDG
7) CDG
8) CDG
9) CDG
10) CDG

Btw, har jag sagt att jag inte gillar CDG?
 

fly4fun

Medlem
Nu har jag inte varit på CDG, men Santorini JTR måste vara det värsta jag upplevt i Europa. Även FRA och LTN hamnar långt ner på listan.

Favorit är helt klart nya terminalen på BCN. Gillar även CPH och nya terminalen i WAW.
 
Last edited:
Toppen