Senaste nytt

Några frågor om Cathay Pacific?

Europa

Medlem
Hej, kommer att flyga med CX från STO till SIN i januari via LHR och HKG första leg är med BA. Jag har några funderingar som jag försökta googla på men inte riktigt fått klarhet så jag vänder mig nu till detta eminenta forum som brukar veta det mesta.

Först så undrar jag tar det lång tid att byta terminal på LHR och måste man passera ny security mm? Flighten mellan LHR-HKG flygs med en Boeing 747, som jag har förstått det så används den gamla business layouten där, stämmer det? Mellan HKG och SIN så är det en boeing 777, är det rimligt att anta att den har den nya business stolen? Har aldrig tidigare fluigt med CX i business så kan man förvänta sig pre-flight drink? Som jag har försått det så finns det flera stycken lounger, vilken är att föredra?


/Europa
 

Jacob

Medlem
Det stämmer att du måste byta mellan terminal 5 och terminal 3 på Heathrow. Rent praktiskt innebär det en bussresa som tar några minuter. en buss som går relativt regelbundet men du måste även passera säkerhetskontroll vilket förstås kan ta olika långt tid beroende på tid på dagen. Två timmar skulle jag säga som minimum för att slippa stress.

Alla Boeing 747 flygplan har den gamla business class produkten med "fiskbenskonfiguration". Nya business kabinen finns på några Airbus A330 och några Boeing 777 men jag har svårt att tro att de skulle använda några av de nya flygplanen på en kortare linje inom Asien.

Du blir normalt erbjuden champagne, vatten eller juice före avgång. Eventuellt även Cathay Pacifics signaturcocktail.

Både på Heathrow och i Hong Kong finns flera lounger att välja mellan.

Här är Martins reportage om Cathay Pacifics "gamla business class":
http://www.businessclass.se/artiklar/150-hong-kong-till-sydney-i-cathay-pacific-business-class.html
 

Dr. Miles

Expert
Först så undrar jag tar det lång tid att byta terminal på LHR och måste man passera ny security mm?
Ja, du måste byta terminal och gå genom säkerhetskontroll igen.

Flighten mellan LHR-HKG flygs med en Boeing 747, som jag har förstått det så används den gamla business layouten där, stämmer det?
Ja, det är bara gamla fiskbenkonfiguration på Boeing B747.
Cathay Pacific Business Class 02.jpg

Mellan HKG och SIN så är det en boeing 777, är det rimligt att anta att den har den nya business stolen?
Det kan vara vad som helst. Om du har tur kanske kan du sitta i nya Business class stolen(Cirrus). Men det kan hända att det blir regional Business class stol.

Har aldrig tidigare fluigt med CX i business så kan man förvänta sig pre-flight drink?
Ja, man brukar få pre-flight drink i Business class.

Som jag har försått det så finns det flera stycken lounger, vilken är att föredra?
Enligt Jacob har Business class lounge på The Wing renoverats och har blivit fin.
Men annars välj loungen som ligger närmast till din gate.
 

Europa

Medlem
Här får man svar fort, tack Jacob! :) Business cabinen ser väldigt trevlig ut men som andra har anmärkt på så är det ju lite för privat om man flyger med sällskap som jag kommer att göra men man får väll klara det också.

Glömde fråga hur det blir med tier points till BA, när jag använder BA calculator på deras hemsida så får jag olika antal beroende på om jag räknar sträckan HKG-SIN seprat alternativt att jag söker på LHR-SIN, blir 20 tier points lägre i den andra alternivet.
 

Dr. Miles

Expert
Glömde fråga hur det blir med tier points till BA, när jag använder BA calculator på deras hemsida så får jag olika antal beroende på om jag räknar sträckan HKG-SIN seprat alternativt att jag söker på LHR-SIN, blir 20 tier points lägre i den andra alternivet.

Du flyger tre flighter därför behöver du också räkna tre flighter separat.
Alltså summa av Stockholm-London, London-Hong Kong och Hong Kong-Singapore t/r.
 
Toppen