Senaste nytt

Vill utnyttja företagsköp - 250k i mån

Firmaj

Medlem
Hej på er,

Läst hur mkt som helst här känns det som, men aldrig tagit mig tiden att bli medlem då jag inte känt att det fanns tid. Får se om detta är starten på ändringen:)

Det är så att jag vill ha en arsenal med kort för att utnyttja de inköp jag gör på månadsbasis, både provat och med företagen. Om jag går in i detta på riktigt så kan jag, med räkningar och inköp privat och till företaget, landa på upp till 300.000SEK i mån.

Jag har idag ett
Santander Mitt kort+ (hyrbil i utlandet någon gång, utnyttjar självriskreduceringen).
Coop medmera (handlar uteslutet mat på coop)
Preem Mastercard (1% cashback innan, ingen årsavgift.)


Vad tycker ni?

Funderar på ett
Coop Medmera kort som idag
Preem Mastercard för räkningar via betalo (gratis)
Funderar på att fortsätta med Mitt kort + (195kr i mån) för ev. Hyrbilar
Blue Cash Amex för 1.25% cashback på det som betalas i butik för både företag och privat.


Vad tycker ni, hur gör ni. Hur ksa jag utnytta på bästa sätt

Tack!
 

Peter_West

Medlem
Preem Mastercard (1% cashback innan, ingen årsavgift.)

Vad tycker ni?

Funderar på ett
Coop Medmera kort som idag
Preem Mastercard för räkningar via betalo (gratis)

Preem har tyvärr bara 0,5% cashback numera, och 0% via Betalo. Men om du bara är ute efter kredit och inte bonus där så funkar det.
 

MrDollar

Medlem
Om du vill flyga mycket så skulle jag, med den spenden, köra på SAS Amex Elite, SAS Amex Premium samt SAS Mastercard Premium.

En spend på 300.000 i månaden kommer bli mycket poäng.
Du ska då spendera 3.450.000:- på ditt Amex Elite, sedan 150.000:- på ditt Amex Premium. Då har du 3 vouchers och totalt 712.500 eurobonus poäng.
Det blir en del flygande i premium kabiner.
Har inte räknat med eventuella sign on bonusar.

Anledningen till att jag tog med SAS Mastercard Premium är FlyPremium som du också kommer få högsta nivå på. Det är utmärkt om du vill boka sas Business utan att behöva offra en voucher.
 

Firmaj

Medlem
Vad vill du få ut från kortet?
Cashback på korten är generellt låg jämfört med det potentiella värde du får med något av sas kreditkort eller amex egna kort.

Vill få ut värde. Tycker det är synd att jag för en relativt liten effort kan få ut mkt grejer. Cash, resor, bonus överhuvudtaget

Preem har tyvärr bara 0,5% cashback numera, och 0% via Betalo. Men om du bara är ute efter kredit och inte bonus där så funkar det.

Aj, då är Preemkortet inte mkt värt för mig.

Om du vill flyga mycket så skulle jag, med den spenden, köra på SAS Amex Elite, SAS Amex Premium samt SAS Mastercard Premium.

En spend på 300.000 i månaden kommer bli mycket poäng.
Du ska då spendera 3.450.000:- på ditt Amex Elite, sedan 150.000:- på ditt Amex Premium. Då har du 3 vouchers och totalt 712.500 eurobonus poäng.
Det blir en del flygande i premium kabiner.
Har inte räknat med eventuella sign on bonusar.

Anledningen till att jag tog med SAS Mastercard Premium är FlyPremium som du också kommer få högsta nivå på. Det är utmärkt om du vill boka sas Business utan att behöva offra en voucher.

Hmm, du (och ni andra) har en poäng. Ska kanske se var jag får mest värde då cashbacken hade troligtvis gått tillbaka till någon resa ändå i slutändan. Så varför inte köra hårt på eurobonus poäng som ni säger.

Måste förstå voucher osv.

Sas Mastercard Premium ska jag kolla in på samt de olika amex versionerna.



2 frågor:
- Har en veckolig betalning till en leverantör med kort på ca. 100.000 i veckan. Kan jag betala denna med kort och inom en vecka betala utlägget från företagskontot? På så sätt utnyttja kortet ”flera gånger” utan att maxa krediten.

- Någon idé att utnyttja mina höga räkningar på företaget, nu verkar inte betalo fungera för att få poäng men något annat sätt ni andra testat och gillar?
 

Peter_West

Medlem
- Någon idé att utnyttja mina höga räkningar på företaget, nu verkar inte betalo fungera för att få poäng men något annat sätt ni andra testat och gillar?

Du kan betala med många bonusgrundande kort på Betalo (eller Billhop), men då får du (oftast) betala en viss % i avgift. Gäller alla Eurobonuskopplade kort t.ex.
 
Skulla satsat på SAS Amex Elite. Då får du 20 eb-poäng per 100 kr spenderat. Medmerapoäng går att konvertera till eurobonus. Skulle även ändra så du får eurobonuspoäng när du handlar på Preem, istället för cashback. Kom dock ihåg att poängen för utläggen du gör i tjänsten egentligen tillhör företaget och att du egentligen ska förmånsbeskattas om du vill nyttja dem privat.
 

Firmaj

Medlem
Detta blev ju svårt...

Fårnog sätta mig ordentligt och gå igenom Eurobonus, blue cashback och norwegian för att se vad som passar samt sas mc

Tack alla, fick mig till att forska extra mkt
 
Toppen