Senaste nytt

Lufthansa, Frankfurt och deras lounger...

Rex

Ny medlem
Här i forumet tycks det finnas gott om resvana personer som kanske kan svara på mina frågor.

Jag ska åka business med LH från ARN-SIN via FRA i slutet av mars och har 7h att slå sönder.
Min utresa är på en lördag, är det någon fördel eller är det oftast fullt i loungerna alla dagar?

Läser på forumet och kan väl konstatera att utan EBG, SEN eller HON är det inte något vidare utbud eller?

Är det någon ide att "kryssa" mellan de olika loungerna?

Åker med A380 så det är väl stor sannolikhet att det blir ngn av C gaterna men hur fungerar det där, om man tar sig dit kan man välja att gå därifrån och komma tillbaka?

Tacksam för alla tips
 

Jacob

Medlem
7 timmar är väldigt långt tid att slå ihjäl på Frankfurts flygplats. Med så långt tid mellan flygen skulle jag nästan föreslå att du lämnar flygplatsen och hittar på något annat. Frankfurt är väl inte den mest spännande av städer men du kan exempelvis åka till Mainz som ligger bara en knapp halvtimme iväg med lokaltåg och är en mysig gammal stad.

Väljer du att stanna på flygplatsen kan du förstås jobba dig igenom de olika business loungerna som finns (tror det finns fyra business lounger totalt), men de är inte jättemärkvärdiga någon av dem. Senator loungerna (dit man får tillträde om man har guldkort) är bättre och har bättre mat och dryck men är ofta väldigt fulla.

Eftersom flyget till Singapore flygs med en Airbus A380 är det ganska garanterat C-piren som används och där finns en business lounge som även har direkt boarding till flyget från loungen. Den är rätt trevlig faktiskt med bra utsikt. Men som sagt, 7 timmar är många timmar att slå ihjäl.
 

Jacob

Medlem
Här är förresten en bild från business loungen i C-piren:

IMG_6409.jpg
 

tomeck

Medlem
Tänkte hänga på denna posten lite. Flyger SIN-FRA-ARN med SQ (A380) i C-klass i mitten av march och har ca 4 timmar i FRA. Ankommer till FRA på morgonen 0600am och flyger till ARN går ca 1000am. Har oftast bara bytt intra-Schengen flyg på FRA tidigare och då har lounger som man som EBG har tillgång till varit ganska fylld i Schengen-området. Om jag förstått det rätt kommer SQ anleda i B-pieren alternativ C-pieren och om jag förstått av andra posts på forumet känns det som bäst man stannar kvar i B/C-pieren och använder lämplig S* Gold Lounge eller Business class lounge för dusch m.m. och sedan passera genom passport control och vidare till schengen-area och eventuellt flyg till sverige (vilket kan bli med bus).

Ni som har rest mer via FRA hur långtid ska man räkna med man behöver om man lämnar lounge i non-schengen B/C-pieren för hinna med ansluts flyg från schengen som antingen avgår i A/B? Eller tänker jag helt fel att det bättre stanna i närmaste och bästa lounge i non-schengen area och istället gå igenom passport och gå direkt till de "överfyllda" schengen lounger?

P.S! Här också EBG medlem.
 
Last edited:

pst

Medlem
Jag hade en 7-timmars transfer i vintras i Frankfurt. Den tillbringades att åka in till stan med mitt resesällskap och besöka ett konstmuseum och Goethe-huset vilket var trevligt om man har den smaken. Dessutom fanns det lite roligare och mer prisvärda alternativ för mat och dryck till hands än på flygplatsen eftersom vi inte hade lounge-acess.

Annars är ju Frankfurt tyvärr en rätt tråkig stad. Amsterdam är betydligt bättre för ett kort besök vid lång transfer på flygplatsen.
 

Creades

Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska tänka när jag går in på länken. Konceptet är att servera mat i överdådiga portioner? Något bättre än att ta del av en sådan matfest måste väl ändå trådskaparen ha när den besöker en sådan vacker del av världen som Frankfurt?

Och helt ärligt: är det gott?
 
Toppen