Senaste nytt

Shenzhen Airlines blir ny medlem i Star Alliance (2012-NOV-29)

Jacob

Medlem
Idag meddelade Star Alliance VD Jaan Albrecht att Shenzhen Airlines kommer bli ny medlem i Star Alliance.
Tillträdet väntas ske i slutet på 2012 och arbetet med att integrera flygbolaget i Star Alliance kommer göras med hjälp av Air China.

För de som inte är bekant med Kinas geografi så ligger staden Shenzhen precis norr om Hong Kong, bara ett fåtal kilometer från gränsen till Hong Kong SAR.

Shenzhen Airlines är Kinas fjärde största flygbolag har flyger huvudsakligen linjer inom Kina med Airbus A320 och Boeing 737 flygplan.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att Air China(CA) äger 51% av Shenzhen Airlines(ZH) sedan förra året. Så det är nog väntat.

Air China använder Shenzhen Airlines flygplan ibland och jag fick flyga med Shenzhen Airlines A320 när jag flög Beijing->Hong Kong med Air China.
Förvirrande nog att denna flight var dessutom codeshared med Cathay Pacific.:eek:
 

Mikael

Medlem
Star Alliance-täckningen inom Kina har inte varit den bästa (Air China räcker inte till, tänk er att det inom Europa endast skulle finnas ett Star Alliance-bolag) så jag ser detta som ett välkommet tillskott!
 

Magino

Medlem
Shenzhen Airlines blir medlemmar i november?

Var inne och tittade lite på Star Alliance employees hemsida och såg att Feng Gang som är president av Shenzhen Airlines skrivit ett tack mail av välkommnandet till Star Alliance. Det fick mig att haja till lite då jag inte sett något datum eller välkomnande ännu från Star Alliance och efter att ha gått igenom deras vanliga hemsida hittade jag inget om Shenzhen skulle ha blivit en riktigt medlem ännu. Dock när jag läser nogare i vad Feng Gang skriver står det så är

** On behalf of over 10,000 colleagues in Shenzhen Airlines, I would like to extend my sincere gratitude to Star Alliance for all of its support. We are honoured to be joining Star Alliance at the time of our 20th anniversary. **

** Shenzhen Airlines was founded in November, 1992.
Greetings from new members | Overview | Star Alliance Reference Guide

Vi alla visste att ZH skulle bli en del av Star Alliance under 2012 men inte när, men min slutsats av det hela är att Shenzhen Airline kommer bli en del av Star Alliance i November.
 

Kricka

Medlem
Det var längesedan man såg ett så tunnt FF-program men det blir ju skillnad nu.. Flög
med dem mellan Xining och Changsha förra veckan.
 

Tjaeng

Medlem
Det var längesedan man såg ett så tunnt FF-program men det blir ju skillnad nu.. Flög
med dem mellan Xining och Changsha förra veckan.

Kan väl eventuellt bli så att deras FFP bakas in i Air China PhoenixMiles då CA äger majoritetsandel i Shenzhen Airlines. Mönstret har ju varit densamma då Shanghai Airlines har hakat på China Easterns program (FM är dock helägt av MU).
 

Dr. Miles

Expert
hittar inte ens info om något bonusprogram på deras engelska hemsida. Fattar inte jättemycket av den kinesiska.

Snabbinfo:

Shenzhen Airlines FFP: 尊鹏俱乐部 (King Club)

Medlemsnivå:
Silver: 20% bonus på ZH flygningar
Gold: 40% bonus på ZH flygningar
Platinum: 60% bonus på ZH flygningar

Intjäning:
Man kan tjäna miles på Shenzhen Airlines(ZH), Air China(CA) flygningar samt codeshare flygningar med ANA(NH)

Användning:
Det går att boka bonusresa på ZH, CA och NH. Dock går ej att kombinera.

Bonusresa exempel:
Kina-Europa med Air China:
50.000 miles i Economy, 80.000 miles i Business, 120.000 miles i First per enkelresa.

Japan-Europa/USA med ANA
50.000 miles i Economy, 75.000 miles i Business, 100.000 miles i First per enkelresa.​
 
Toppen