Senaste nytt

Köpa guld i Dubai?

Bryant

Medlem
Hej!

Är det någon av er som har erfarenheter av guldinköp i Dubai. När jag kollar runt bland vänner så är det två läger. Det ena säger, köp inte det är lätt att bli lurad. Medan det andra säger KÖP, det är billigt. Vad säger ni? Själv är jag skeptisk eftersom jag inte har allt för stora kunskaper om guld och diamanter.
 

agehall

Medlem
Om du inte vet vad du gör, så blir du nästan garanterat lurad. För att få bra priser där så måste man bege sig till de lite mer lokala ställena och även där tror jag man måste veta vad man pysslar med. Om du tittar på de stora köpcentrum som finns, så är inget speciellt billigt där, förutom möjligen mat.
 

henrik l

Medlem
Var där -08 och köpte ett inte alltför dyrt armband. Var i den sk "guldsouken" strax norr om Dubai Creek, där det finns ett kluster av guldbutiker. Vad jag förstod är att guldhandlarna har någon slags licens som dom är mycket rädda om. När jag var i "Guldsouken" har jag för mig att den övervägande majoriteten av kunder var araber och jag kan tänka mig att man försöker blåsa dom lär handlaren få det hett om öronen.
 

Stefan62

Medlem
Jag har själv inte besökt Dubai ännu, men jag skulle avråda från inköp- såvida Du inte är mycket säker på vad Du gör.

Om Du ändå gör affär - försäkra Dig om att det är 18 karat och inget annat samt att det inte bara är "yt-skiktet" som är guld... Kolla vikten - en seriös guld-handlare har en certifierad och kalibrerad våg - därefter kan Du jämföra priset per gram och därefter ta hänsyn till om guldsmedens arbete är värt priset!
 

henrik l

Medlem
Grävde lite snabbt i ämnet, dvs skrev "Köpa guld i Dubai" på google:eek: och här lite vad jag hittade:

AlltomDubai.se som säger att risken att bli lurad är obefintlig pga av strikt kontroll, men däremot ska man pruta hårt, eftersom dom tar bra betalt för hantverket.

Tripadvisor om Gold Souk, massor med synpunkter högt och lågt, samt gott om Google translate översättningar.
 

Bryant

Medlem
Jag läste tripadvisor tidigare och där har jag lärt mig att ta allt med en nypa salt. Jag är fortfarande tveksam men det är mest pga min egna kunskapsbrist. Tack för alla inputs! Hur är erfarenheten av klockor?
 

agehall

Medlem
däremot ska man pruta hårt, eftersom dom tar bra betalt för hantverket.

Skulle nog klassa detta som "lätt att bli lurad" om man inte vet vad man gör. Man måste ha koll på smycken för att kunna göra en bra affär.

Hur är erfarenheten av klockor?

Jag har inte själv handlat några klockor i Dubai, men jag misstänker att det är dyrt++. Om man jämför med prylar jag har koll på, så kan du räkna med svenska priser eller dyrare. Jag tittade tex efter en resväska i Dubai för något år sedan. Det visade sig att den var nästan dubbelt så dyr där som hemma. Elektronik är inte heller direkt billigt.
 

henrik l

Medlem
Skulle nog klassa detta som "lätt att bli lurad" om man inte vet vad man gör. Man måste ha koll på smycken för att kunna göra en bra affär.

Håller med om att man måste ha koll på vad grejorna kostar hemma, däremot av det jag hör/läst är nog risken liten att man får ett stycke rostfritt stål som är guldförgyllt, såvida man inte handlar av någon filur som inte har guldaffär:D
 

agehall

Medlem
Helt sant. Risken att man får något annat än guld är nog 0. Troligen får man även 24K om man ber om det. Problemet är ju just dock att om man inte har koll, så vet man inte förens man försöker sälja det hemma...
 
Toppen