Senaste nytt

Lufthansa - två olika business klass priser men bägge är Z klass...

Madame

Medlem
Hej,
Nyanländ här.
Först tack för information om business dealen på Finnair - BKK. Bokad i januari.

Till frågan. Varför visar LHs bokningssida två olika business klass priser när vid bokning båda får Z klass status?
Man behövde boka ARN - JAX med en veckas varsel och man vet inte hur länge man måste stanna där. Strategin var att boka fixad business dit och full flex hem. Efter zappande mellan BA, KL och LH sidor är det bara LH som anger i klartext vad skillnaden är mellan de 2 business klass prisen (det billigare priset är om/avbokningsbar mot EUR 240,- medan den dyrare är fri att boka om eller avboka.)
Halv tolv på natten (utmattande av sökandet) väljer vi LH och bokar. Det visar sig senare att bägge klassen är Z.
Om vi nu behöver boka om hemresan vet LH att det är fri att boka om eller kommer de att hävda att det är discount klass och var god betala?

Det ger en annan fråga också; när kan man välja C pris?
Nu fanns det inte ens möjlighet (en vecka innan resan) – jag skulle gärna velat ha det eftersom då kunde man ha uppgraderat sig till F både ut och hem (A380 resp 747-8i).
 

Malu

Medlem
Välkommen!

Man måste hålla isär bokningsklass och "fare basis" (vad det nu heter på svenska - kommer inte på någon bra översättning just nu). Fare basis styr prissättningen och biljettregler, medan bokningsklassen bara är ett antal platser som fått en bokstavkod. Dessutom kan samma fysiska platser finnas med i flera olika bokningsklasser, för att förvirra ytterligare. Men en regel är i alla fall att en fare basis bara tillhör en bokningsklass och den går att läsa av i fare basis första bokstav.

Vill man absolut hitta C-biljetter som är uppgraderingsbara och med goda villkor så kan man oftast välja något alternativ som heter "full flex" eller liknande, t ex på Swiss bokningssida så finns en särskild kolum för dessa biljetter.
 

agehall

Medlem
Malu är ganska rätt ute i sin beskrivning. Dock ska man ha klart för sig att fare basis även styr vilken bokningsklass den bokas i, via biljett- och routingregler. Det är alltså fare basis som bestämmer men ofta är tillräckligt att veta vilken bokningsklass man får för att kunna avgöra vad som gäller.

I det fall som beskrivs finns det dock två olika fares som båda bokas i Z, men där reglerna troligen skiljer sig lite.
 

A380*G

Medlem
Malu är ganska rätt ute i sin beskrivning. Dock ska man ha klart för sig att fare basis även styr vilken bokningsklass den bokas i, via biljett- och routingregler. Det är alltså fare basis som bestämmer men ofta är tillräckligt att veta vilken bokningsklass man får för att kunna avgöra vad som gäller.

I det fall som beskrivs finns det dock två olika fares som båda bokas i Z, men där reglerna troligen skiljer sig lite.

Dock är negotiated fares ibland helt annorlunda trots bokningsklassen. Vi i vår koncern bokar tex full flex LH i U med special fare basis.
 

agehall

Medlem
Dock är negotiated fares ibland helt annorlunda trots bokningsklassen. Vi i vår koncern bokar tex full flex LH i U med special fare basis.

Det antyder ju att det är farebasis som styr och inte bokningsklass. Men det kan ju även vara så att de har någon specialflagga för att hantera detta, ungefär så som SAS hanterar points+cash-biljetter.
 
Toppen