Senaste nytt

One World status och extra baggage

Jacob

Medlem
Jag kom nyligen upp i guldstatus i One World och fick därmed anledning att titta lite på de förmåner som ingår.
En sak jag noterade var att ingenstans står det angivet att man får något extra incheckat bagage som One World Sapphire eller One World Emerald (som motsvarar ungefär guld och platinum).

Som Star Alliance Gold får jag alltid ta med 20 kg extra incheckat bagage eller ett extra incheckat kolli.

Som Sky Team Gold (Elite Plus) får jag även där nästan genomgående 20 kg extra incheckat bagage eller en extra väska.

Men på One World hittar jag ingenting. De flesta flygbolag i One World erbjuder några kilo extra till sina egna guldmedlemmar, men ingenting alls till medlemmar från andra flygbolag.

Stämmer detta? Det är ju i så fall en baksida.

Att få extra incheckat bagage var faktiskt en av anledningarna till att jag en gång i tiden började anstränga mig för att komma upp i guldstatus och Star Alliance har varit mycket pålitliga med denna förmån.
Har One World helt och hållet missat detta?
 

Concorde

Founding Member
Det skadar inte att researcha lite först.
OneWorld Guld? Antingen är man Ruby, Sapphire eller Emerald ;)

OneWorld skriver inget officielt men regeln är att det är flygbolagen som styr men i praktiken räcker Sapphire, dvs motsvarande Star Silver, för att kostnadsfritt checka in 2 väskor. Både AA, Finnair, CX, Malev, Qantas och BA erbjuder två väskor gratis i alla Economy och Premium Economy kabiner. I business och First får man checka in tre väskor. Så nej, dom har inte missat något.

Just det, med OneWorld Sapphire, motsvarande Star Alliance Silver får man även lounge access över hela OW nätverket. Jag förstår inte varför man väljer Star.
 

Jacob

Medlem
Det skadar inte att researcha lite först.
OneWorld Guld? Antingen är man Ruby, Sapphire eller Emerald ;)
Haha. ok då, guldstatus i ett bonusprogram i One World. Jag har gjort min research.. ;)

Men jag skulle nog säga att One World Ruby motsvarar Sky Team Elite eller Star Alliance Silver. One World Sapphire motsvarar Sky Team Elite Plus eller Star Alliance Gold. Medan Sky Team Emerald egentligen inte finns som generell nivå bland de andra allianserna, det skulle i så fall vara Sky Team Elite Plus Plus eller Star Alliance Platinum. I alla fall om man tittar på vilka förmåner som ingår på respektive nivå.
Ingen av de andra allianserna har en nivå som erbjuder tillgång till första klass lounger, vilket man får som Emerald. Det är One World ensam om.

OneWorld skriver inget officielt men regeln är att det är flygbolagen som styr men i praktiken räcker Sapphire, dvs motsvarande Star Silver, för att kostnadsfritt checka in 2 väskor. Både AA, Finnair, CX, Malev, Qantas och BA erbjuder två väskor gratis i alla Economy och Premium Economy kabiner.
Jag tittade faktiskt lite på BAs hemsida också.
British Airways - Checked baggage

World Traveller, Euro Traveller, Domestic ger ett bagage à 23 kg. Full-fare economy ger två bagage à 23 kg.

Men i övrigt är extra bagage kopplad endast till BA, American Airlines och Iberia:

British Airways Gold and Silver Executive Club members, American Airlines Executive Platinum and Platinum members and Iberia Plus Platinum and Plus Gold members can check in 2 bags in all cabins, on all routes, unless the cabin allowance is greater.

Som Malev Gold/One World Sapphire finns det inget som säger att jag skulle få ta med annat än en väska om jag reser i economy class.
Finns det en inofficiell regel att man ändå får checka in ytterligare bagage som One World Sapphire/Emerald, om det är i bonusprogram utanför BA, American Airlines och Iberia?

Jag är inte ute efter att säga att en allians är bättre eller sämre än någon annan utan snarare att förstå en regel som berör mig.
 

Concorde

Founding Member
En BA eller AA Sapphire på CX eller Malev får extra allowance. Är helt övertygad :) Kollar man på CX resp. Malevs benefit tabeller är extra baggage listat under både Sapphire och Emerald tabellen.

Givet att det inte ska sluta som en tråd om vilken allians som är bättre: men jag kan helt ärligt säga att OW är en generösare allians som ger mig mycket mer valuta för pengarna än Star. Detta efter flera år med högsta status på båda allianserna. OW har inte samma streamlinade struktur, mindre konsoliderat samt har färre medlemmar. OW kan inte konkurrera i storlek varav man satsar på mer förmåner och generösare sådana.
 

Magino

Medlem
Förra året när jag gjorde en resa med KA och hade ett BA silver kort (sapphire) så fick jag inte ta med extra bagage utan fick snällt betala. Och min uppfattning av henne som checkade in mig var att jag även hade fått betala på CX. Så jag håller med Jacob att OW har missat lite där, men sedan håller jag även med Concorde om att OW väger upp och mer där till på andra sätt.
 

Gnopps

Medlem
Som Sky Team Gold (Elite Plus) får jag även där nästan genomgående 20 kg extra incheckat bagage eller en extra väska.
Skyteam har tyvärr inte högre bagagegräns för sina Elite plus medlemmar utan det du tänker på är nog att man med Flying blue får extra bagage på de närmsta samarbetspartnerna (AF, KL, KQ, RO, DL, VN?). Det verkar som detta är en stark officiell förmån med Star Alliance.
 

Jacob

Medlem
Skyteam har tyvärr inte högre bagagegräns för sina Elite plus medlemmar utan det du tänker på är nog att man med Flying blue får extra bagage på de närmsta samarbetspartnerna (AF, KL, KQ, RO, DL, VN?). Det verkar som detta är en stark officiell förmån med Star Alliance.
Helt korrekt. Däremot erbjuder den stora majoriteten denna förmån tilll alla Elite Plus medlemmar.
Utöver de du redan nämnt kan jag på rak arm även nämna China Southern, Aeromexico, Aeroflot och Czech Airlines som också erbjuder 10 kg/20 kg eller en extra väska extra.
Så det är nog snarare regel än undantag på Skyteam.
 

Magino

Medlem
Nu är det officiellt att de ska införa extra bagage för Elite och Elite Plus medlemar från 1 september.

Weight concept – 10Kg extra for Elite members and 20Kg for Elite Plus members
Piece concept – One extra piece for Elite and Elite Plus members
 
Toppen