Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Så länge de bara köper varor som importeras från Turkiet och andra länder med skräpvaluta.
Nja, har du lån på 4'' så gör 2%-enheter 56000:- per år efter skatteavdraget. Köper du varor importerade för 200000:- per år så är en 25% försämring av valutakursen bara 50000:-.

Min poäng är att det är lätt att klaga över att semesterresan blir dyrare men man måste se hela bilden.
 

M.K

Medlem
Golfkillen: Om du tror att det största problemet är Svenssons semester finner jag det ganska meningslöst att argumentera om detta. Var dock mest ett uppgivet konstaterande från min sida. En kommunalarbetare jag delade Uber med i NYC har med sina 55 dollar i timmen (hans uppgift) mycket mer i lön numera än en överläkare i Sverige och om jag ser till mig själv har jag också valt ett annat land att jobba i med både högre lön i SEK och lägre skattetryck. Jag hade dock gärna valt mitt hemland med bättre förutsättningar.

Ser du till den stora bilden med den svenska kronans flera decennier långa negativa trend både mister vi samt kan inte ersätta kvalikativ kompetens utan lockar istället hit andra grupper med högt skattetryck och generösa transfereringssystem. Samtidigt råder det kompetensbrist och våra företag köps upp för kaffepengar.

Finns så många negativa aspekter med allt svagare valuta.
 

Jönsson

Medlem
Golfkillen: Om du tror att det största problemet är Svenssons semester finner jag det ganska meningslöst att argumentera om detta. Var dock mest ett uppgivet konstaterande från min sida. En kommunalarbetare jag delade Uber med i NYC har med sina 55 dollar i timmen (hans uppgift) mycket mer i lön numera än en överläkare i Sverige och om jag ser till mig själv har jag också valt ett annat land att jobba i med både högre lön i SEK och lägre skattetryck. Jag hade dock gärna valt mitt hemland med bättre förutsättningar.

Ser du till den stora bilden med den svenska kronans flera decennier långa negativa trend både mister vi samt kan inte ersätta kvalikativ kompetens utan lockar istället hit andra grupper med högt skattetryck och generösa transfereringssystem. Samtidigt råder det kompetensbrist och våra företag köps upp för kaffepengar.

Finns så många negativa aspekter med allt svagare valuta.
Om du tror att lönerna för den stora massan i USA är högre än i Sverige så tror du väldigt fel. Sverige har lägre topplöner men medianen är mycket högre. Om du köpkraftsjusterar lönerna så är årsmedellönerna i USA ungefär 10kkr högre än Sverige. Men då är USA det land där den köpkraftsjusterade medellönen är högst i världen. Medianen är dock betydligt lägre eftersom den stora massan är väldigt lågavlönade. De svenska lönerna ligger någonstans kring 210% över den genomsnittliga årslönen i världen. Att en ”kommunalarbetare” i USA skulle tjäna $55/h håller jag inte för troligt. Man bedriver ju i USA politisk debatt om att höja minimumlönen då 25% av befolkningen tjänar minde än $10/h. Minimumlönen har stått stilla i USA de senaste 20 åren och andelen medelklass har sjunkit kraftigt. Faktum är att lönerna för medelklassen i USA är lägre än på 70-talet.
 
Last edited:
Om du tror att lönerna för den stora massan i USA är högre än i Sverige så tror du väldigt fel. Sverige har lägre topplöner men medianen är mycket högre. Om du köpkraftsjusterar lönerna så är årsmedellönerna i USA ungefär 10kkr högre än Sverige. Men då är USA det land där den köpkraftsjusterade medellönen är högst i världen. Medianen är dock betydligt lägre eftersom den stora massan är väldigt lågavlönade. De svenska lönerna ligger någonstans kring 210% över den genomsnittliga årslönen i världen. Att en ”kommunalarbetare” i USA skulle tjäna $55/h håller jag inte för troligt. Man bedriver ju i USA politisk debatt om att höja minimumlönen då 25% av befolkningen tjänar minde än $10/h. Minimumlönen har stått stilla i USA de senaste 20 åren och andelen medelklass har sjunkit kraftigt. Faktum är att lönerna för medelklassen i USA är lägre än på 70-talet.
Ajdå Jönsson, taskigt att komma dragande med fakta istället för att diskutera utifrån känsloargument och hörsägen som @M.K gör.
 

M.K

Medlem
Är det inte så debatt bedrivs i Sverige numera då? Känsloargument utöver hemliga pakter och papper ;)

Alltid lite kul med exempel från USA då svensken i allmänhet tror att medelamerikanen kör dubbla jobb med allt lögre minimilön. Finns upplysningsvis en stor medelklass där som har det betydligt bättre ställt än motsvarande klass i Sverige.

Intressant också hur en allt svagare valuta kan ses som något positivt genom en lång högkonjunktur. Kortsiktigt som ammunition i en kris är något annat.

Avslutningsvis lägger jag ingen egen värdering i svensk partipolitik men vi får verkligen hoppas på att det visas någon positiv handlingskraft från dessa fem partier nu i regeringsunderlaget efter månader av parlamentariskt kaos. Sverige och även valutan behöver detta!
 

M.K

Medlem
@Mr.cake Sett från annan synvinkel är det kul att Sverige gått från Europas dyraste till snart billigaste land om trenden hålller i sig. Orkar inte argumentera längre mot de här som tycker skräpvaluta är positivt. Deras lycka, inte min. Hörde på morgon TV idag att Turkiet och Kroatien utanför Zagreb fortsatt är prisvärda med SEK.

Otroligt egentligen att t o m en dansk öl, trots svenska alkoholskatter, är billigare på puben i Stockholm än i Köpenhamn numera. :p
 

emailsson

Medlem
Kunde inte hitta någon tjänst som snyggt gav mig en snabb överblick över valutakurssituationen och dess förändring över tid, så jag komponerade ihop en världskarta baserat på data med SEK-USD-*-kurs från USA:s finansdepartement. Förändring över 1 år. Grönt är bättre.
 

Attachments

  • valuta-SEK-1y.jpg
    valuta-SEK-1y.jpg
    90,1 KB · Visningar: 289
Toppen