Senaste nytt

Priority-bagage funkade på Arlanda idag!

Senator

Moderator
Hej,

Förra sommaren åkte jag LHR-FRA-ARN med LH. Av fel, fick jag HON tag på väskorna. Vi satt på plats 1D-1F, gick på muggen från gate 5 kom ner och dörren öppnade. 3 väskor kom direkt; våra 3 HON väskor... Så sommarvikarier, dom kan detta :)

Kolla också in CO från EWR. Där lovar jag BusinessFirst is First!
 

flying

Medlem
Haha - visst är det kul när man får en oväntad service (som egentligen är garanterad) :D

Väntade öcer en timme på mitt bagage från CPH.... och givetvis så va mina priotaggade väskor sist ut! Men varför klaga de sista gånger jag checkat in bagage och åkt via CPH så har jag bara fått lång näsa vid bagagebandet
 

Jacob

Medlem
Förra sommaren åkte jag LHR-FRA-ARN med LH. Av fel, fick jag HON tag på väskorna. Vi satt på plats 1D-1F, gick på muggen från gate 5 kom ner och dörren öppnade. 3 väskor kom direkt; våra 3 HON väskor... Så sommarvikarier, dom kan detta :)
Haha, exakt samma sak har hänt mig. Flög också för ett år sedan LHR-FRA-ARN och fick HON-taggar vid incheckningen på Heathrow.
Den unga mannen vid incheckningen satte till och med två HON-taggar per baggage, rätt galet. Men nog fungerade det på Arlanda alltid.

Dock värt att nämna att Lufthansa nästan uteslutande flyger Airbus A320/A321 till Arlanda, flygplan som har baggagecontainers.
Då är det egentligen upp till personalen i Frankfurt/München att lasta rätt. Lastar dom priobaggaget högst upp i den container som lastas ombord sist (vilket jag vet/har sett att de försöker göra) kommer också väskan lastas av på bandet först, om de nu gör vad de ska på Arlanda.

På flygplan som inte har containers, t.ex. Boeing 737 flygplan, blir det automatiskt mycket svårare då det kan finnas andra faktorer som spelar roll hur man väljer att lasta baggaget.
Då är det till mycket större grad upp till personalen på ankomstflygplatsen att få det rätt när de lastar av väskorna, vilket inte på något sätt är omöjligt, men som de på Arlanda av erfarenhet inte kunde bry sig mindre om.
 

JensE

Medlem
Kolla också in CO från EWR. Där lovar jag BusinessFirst is First!

Verkar som sommarjobbarna är tillbaka vid skolbänken.
Fick mina priority taggade väskor 10 minuter respektive 15 minuter efter första väskan på bandet.
Efter ha rest i över 20 timmar var man lagom glad. :mad:
 

Dr. Miles

Expert
Idag kom jag tillbaka till Arlanda och det är den enda flygplats där Priority tag inte fungerade som den ska. :mad:

Det fungerade i Bangkok, Peking, Tokyo, Dubai.
 

Fredrik

Medlem
Igår lämnade jag för en gångs skull in väskan och eftersom jag gjorde det i ekonomidisken glömde damen där att sätta på priority-tag. Jag tänkte att det inte skulle göra något för det vet man väl hur det ser ut på Arlanda. Vilka väskor tror ni kom ut först? Just det, taggarna funkade.
 

SK9269

Medlem
Jag har åkt med SAS mellan Malmö och Arlanda varje vecka i över ett år och brukar checka in mitt bagage som består av samsonites minsta väska eftersom jag har en väska med datorn i också och reglena är ju sådana att man bara får ha ett handbagage med sig. Skulle alla ta med sig sitt bagage in i kabinen så skulle allt bagage inte få plats. Det händer då och då att de sätter en prioritytag på väskan (då jag inte använt mig av den självbetjnings-bagagedroppen som jag brukar göra då det finns förstås) men jag har aldrig sett någon som helst regelbundenhet i att få bagaget tidigt. Tvärtom så kommer det ofta sent efter att jag fått stå och vänta 10 minuter eller mer på det eller ännu värre, 30 minuter på Arlanda som det var en gång i våras då lastarna maskade medan deras fackförening satt i löneförhandlingar.

Många gånger tänker jag dock att jag egentligen är en idiot som checkar in bagaget, speciellt efter att jag nu under sommaren också har tagit med mig det in i kabinen eftersom de byggt om bagagesystemet på Arlanda med ännu längre väntetid som följd för de som straffar sig själva genom att checka in bagaget. Jag brukar checka in Samsonites minsta väska samtidigt som det är många andra, de flesta på pendlaravgångarna faktiskt, som släpar in väskor som är tre gånger så stora och som fyller ut nästan hela bagagefacket så att de fem andra som också skulle placerat sitt handbagage där inte får plats med det. Vilket är ett skäl till att jag alltid går ombord så tidigt jag kan så att jag får plats med väskan jag har datorn i. Sen när vi landat så kan de med de stora väskorna åka vidare direkt medan jag får stå kvar och vänta på att få tillbaka bagaget, kanske sist eftersom det satt en prioritytag på det den gången.

SAS regler är att man får ta med sig ett handbagage ombord men faktum är att de ser aldrig till att de reglerna efterlevs och de som följer dem straffas med längre väntetider och med att inte få plats med sitt bagage i hyllan ovanför om man inte som jag går ombord bland de första. Och prioritytaggarna kan de lika gärna sluta med eftersom ändå ingen bryr sig om dem, inte de avgångar jag brukar åka i alla fall.

Hur ser ni på det här med att checka in bagaget eller släpa ombord det? Är jag korkad som checkar in?
 
Om jag inte har bagage jag är rädd om så checkar jag i princip alltid in väskan, oavsett hur liten/lätt den är. Håller med i det du skriver, dock är det väl så att om alla hade checkat in sina bagage så hade du förmodligen fått vänta ännu längre på din väska (då den ju är priotaggad och kommer sist....)
 
Toppen