Senaste nytt

Längre resa med barn i skolålder, tips?

FF#1

Medlem
Funderar på att ta med fru och barn och åka till varmare breddgrader en 1-2 månader nästa vinter.
Barnen (6 och 11) går i skolan så det behöver ordnas på nått sätt?

vi har mest tänkt slappa, bada och äta god mat så bra klimat, god mat hyfsat bad är av intresse.

Har hört och läst att det finns svenska skolor i tex Thailand för sånt?
Någon som har erfarenheter av resa bort och sätta barnen i en svensk skola?
Tips på resmål, erfarenheter av den typen av resande mm?

tar tacksamt emot tips.
 

CoooC

Medlem
Funderar på att ta med fru och barn och åka till varmare breddgrader en 1-2 månader nästa vinter.
Barnen (6 och 11) går i skolan så det behöver ordnas på nått sätt?

vi har mest tänkt slappa, bada och äta god mat så bra klimat, god mat hyfsat bad är av intresse.

Har hört och läst att det finns svenska skolor i tex Thailand för sånt?
Någon som har erfarenheter av resa bort och sätta barnen i en svensk skola?
Tips på resmål, erfarenheter av den typen av resande mm?

tar tacksamt emot tips.

Husbilssemester på Nya Zeeland rekommenderas varmt! 2 månader är perfekt för att hinna med båda öarna.
 

CoooC

Medlem
Vad är ditt tips att fixa med skolan då? Finns det sådana på Nya Zeeland utmed någon särskild rutt som gör att man kan åka omkring med husbil men ändå ha barnen i skolan?

Nej, mitt tips grundade sig på att TS ansöker om ledighet för hela perioden och får den beviljad. Ber om ursäkt om tipset inte är aktuellt i det här fallet.
 
Nej, mitt tips grundade sig på att TS ansöker om ledighet för hela perioden och får den beviljad. Ber om ursäkt om tipset inte är aktuellt i det här fallet.
Aha, jag förstår, står ju klart och tydligt att skola måste ordnas på något sätt. Att få ledigt 1-2 månader är i princip omöjligt.
 

CoooC

Medlem
Aha, jag förstår, står ju klart och tydligt att skola måste ordnas på något sätt. Att få ledigt 1-2 månader är i princip omöjligt.

Nja, klart och tydligt håller jag inte med om. Men byt ut några ”?” till ”!” så håller jag med dig.

Har inte exakt koll på vad som krävs för att få en lång ledighet beviljad men nu har jag fått lära mig att det är i princip omöjligt. Tack för den infon. Vill också tacka dig för din trevliga ton och att du uppmuntrar folk på forumet att ge tips.
 
Last edited:
Nja, klart och tydligt håller jag inte med om. Men byt ut några ”?” till ”!” så håller jag med dig.

Har inte exakt koll på vad som krävs för att få en lång ledighet beviljad men nu har jag fått lära mig att det är i princip omöjligt. Tack för den infon. Vill också tacka dig för din trevliga ton och att du uppmuntrar folk på forumet att ge tips.
Det är jättebra att ge tips, men de bästa tipsen är ju de som faktiskt möter TS önskemål.
 

FF#1

Medlem
Tack för tipsen.
Gällande skola så skulle jag föredra en lösning där man kan sätta barnen på en ok skola. Med de premisserna så verkar Thailand vara det som gäller.

Någon som har provat det?

Sen så kan jag nog ordna med Hem-skolning om det krävs men tänkte att det del skulle vara bekvämt för oss och givande för barnen att testa nått sånt.
 
Toppen