Senaste nytt

Föräldraledighet- tips?

Joggi

Medlem
Vi har varit iväg på på en gemensam föräldraledighet en månad i Kalifornien i mars. Vi var väldigt nöjda, en mix av bra väder (svenskt sommarväder, typ) och aktiviteter. Vi var 2,5 veckor i Los Angeles och 1 vecka i San Francisco och lite strödagar däremellan. En destination jag kan rekommendera!

När no 2 är på så funderar vi en uppföljare men den här gången är vi lite inne på Singapore/Bali. Jag har studerat i Singapore för 10 år sedan och vill gärna återvända. Borde bli en bra kombination av bra väder, stadsliv, aktiviteter, sol&bad samt bra sjukvård vid behov. Någon som har erfarenheter av längre vistelse med barn i Singapore/Bali?
 
Slår ett slag för USA och östkusten, oerhört enkelt att resa runt med barn. Varför inte dela upp vistelsen lite och undvik värsta delen på "Hurricane season" dra sedan ner till Florida i september och få två förhoppningsvis underbara månader. Vår favorit blev Siesta Keys och hyra ett hus där. Har inte varit juli-augusti men september, oktober, november samt mars och april med goda erfarenheter.

Såg någon nämna försäkringsfrågan och det är såklart viktigt att tänka på att man har skydd över 60 dagar eller vad som nu brukar vara standard. Vi har sedan barnen föddes lagt rese och barnförsäkringar hos Länsförsäkringar och tvingats nyttja dessa i USA och Thailand utan problem. Det resetillägg vi köpt gör besöken helt utan självrisk dessutom.
 
Någon som har erfarenheter av längre vistelse med barn i Singapore/Bali?
Har förlagt två lite längre "barnresor" (3 månader och 2 månader) delvis till dessa destinationer. Det är helt perfekt, vi använde Singapore som nav, skönt att då och då komma till ett rent land där man inte blir lurad. Bali är min absoluta toppdestination. Men undvik turistgettona såsom Nusa Dua (vilket är helt ok som semesterort men definitivt inte Bali). Har besökt sjukhus både på Bali (so so) och Singapore (toppen, men kostade också 60000:- per dygn...)
 
Toppen