Senaste nytt

Miles för hotellnätter bokad via resebyrå

Mikael

Medlem
Jag undrar lite vad som överlag gäller när man vill ha samla flyg-miles vid hotellnätter bokade via en resebyrå. Min situation var att jag hade ett par nätter på ett Best Western och tänkte att jag kanske kunde få några Eurobonus-poäng. Hotellet var bokat via hotels.com.

Hos sas hittade jag följande
You earn 300 Extra points per night on all Best Western Hotels. All rate programs qualify for earning points, except on following rates; conference, hotel special packages, groups, free night awards/vouchers, staff/crew, Unit Travel Card, tours & travel agent discount and stays that are booked via third party websites.

Fetstilen är min och inte SAS. Detta tycks gälla de flesta hotellkedjor, åtminstone om man ska kreditera till EB.
Då jag tänkte att hotels.com var en tredje-parts websida hade jag inte räknat med poäng, men de trillade in iaf.

Borde jag inte ha fått poäng? Vad räknas egentligen som tredjeparts websida?
 
Märkligt??!! Men positivt att du fick dina poäng.
Min erfarenhet, både under tiden som hotellreceptionist och som privat resenär är att bokningar som t ex. hotels.com, expedia, agoda etc. De hemsidor där du inte betalar direkt till hotellet får du inga poäng. Om du däremot betalar direkt till hotellet och bokat via hotellet webplats eller genom booking.com får du poäng.
För att tjäna poäng, både genom hotellet lojalitetsprogram och flygbolagspoäng styrs genom en sk. "market code". De bokningar som läggs in genom t ex. hotels.com läggs in med en sådan market code som inte genererar poäng. Detta sker helt per automatik.

Just på Best Western- där jag varit anställd som bokningschef skedde registrering utav BW poäng och flygbolagspoäng manuelt via en hemsida. Där är det lättare att lägga på flygbolagspoäng- även då bokningar som normalt inte ger poäng. Jag antar att du är medlem i BW? Och har valt att kreditera dina hotellnätter genom SAS? Då kommer din bokning genom hotels.com registreras på en websida som BW anställda jobbar i. Då har de säkerligen inte kollat lika noga om just din natt var poängberättigad.

Jag t ex. som gjorde detta 3 gånger i veckan gick igenom alla bokningar som låg som "pending case" på webplatsen som administrerar bonuspoäng. Såg jag t ex. att bokningen var gjord genom hotels.com valde jag att inte ge poäng. Och det inte för att vara snål eller elak- utan för att om jag skulle registrera BW poäng- eller flygbolagspoäng skulle det gå emot BW rewards policys och regler.
 

TjudöBoy

Medlem
Va e d för skillnad på t.ex.hotels.com, expedia, agoda etc och booking.com som gör att man får poäng på den senare?
Själv har jag bokat en resa till phuket och håller på å funderar på var vi ska bo.
Det finns ett hotell som heter Destination Surin Resort, soon to be Doubletree by Hilton, har HH Guldkort så jag tänkte att jag skulle "hyvla" det då jag kommer ner på plats.
Har mailat med HHonors å dom sa att d skulle bli "Hiltons" i september men hemsidan säger nu mid october?? Börjar få lite panik med bokningen då priserna ju int direkt blir billigare för var dag som går...
 

Mikael

Medlem
Jag antar att du är medlem i BW? Och har valt att kreditera dina hotellnätter genom SAS?

Nej, inte med BW. Frågade snällt vid incheckning om man fick EB-poäng och fick ett jag till svar, de antecknade manuellt mitt EB-nummer på en lapp.
Då hade jag alltså tur som fick poäng. Men hur som helst bra att veta vad som gäller.

Så om jag förstår det rätt gäller motsvarande gäller om man vill kreditera poängen till hotellets bonusprogram? Att man även där inte får poäng vid bokning via tredje-parts sida?
 

agehall

Medlem
I princip kan man säga att alla siter, förutom hotellens egna, där man får betala till siten och inte hotellkedjan är en tredjepartssite. Det händer att man får poäng när man bokar via dessa, men man ska inte räkna med det och det är inte tänkt att man ska få det.

Ang booking.com så har jag för mig att de bara reserverar rummet och att man sedan betalar det när man är på hotellet, precis som vanligt. Skulle tro att det är skillnaden.
 

rob74

Medlem
Det kan vara lite olika på Booking.com . Oftast så betalar man inget vid bokning. Ibland kan det dock dras pengar för första natten. Men allt brukar stå specat för det speciella fallet.
 

HenrikAI

Medlem
Lite halvt off-topic, men för att reda ut begreppen:

Det är oftast så att de har två priser på rummen: ett pris med avgiftsfri avbokning (betalas på plats på hotellet) och ett lite lägre pris med "ingen återbetalning" (betalas direkt på Booking.com).

På hotell med avgiftsfri avbokning får man betala för en natt om man inte dyker upp (eller om man avbokar mindre än ett dygn i förväg).

Expedia/Hotels.com fungerar precis likadant som Booking.com i detta avseende (citat: "Betalningen tas ut av hotellet vid utcheckningen om namnet på prisplanen inte innehåller ”FÖRBETALD/EJ ÅTERBETALNINGSBAR”").

Har förresten också fått EB-poäng på ett BW-hotell bokat via Booking.com. Betalning gjordes på hotellet.
 
Precis det Agehall skriver stämmer mycket bra. Bokar du genoom booking.com förmedlar de bara själva bokningen. Sedan bokar hotellet in gästen och betalning sker direkt till hotellet. I gengäld får booking.com provision på den aktuella bokningen.

Bokar du via hotels.com betlar du direkt till dem. Sedan får hotellet betalt utav expedia/hotels.com
 

agehall

Medlem
Menar Du att det är var man betalar som avgör och inte hur man bokat?

Nja, det är nog inte hela sanningen. Om du tex bokar via en vanlig resebyrå så får du poäng osv precis som vanligt. Dock har siter som Hotels.com speciella avtal med hotellen. Jag har inte koll i detalj, men det krävs väl ingen större tankekraft för att lista ut att de får ett ännu lägre pris gentemot hotellen om hotellen sedan slipper dela ut poäng etc. Då kan Hotels.com få motsvarande i provision istället.
 
Toppen