Senaste nytt

Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag?

Joggi

Medlem
Jag har ett intressant case. Hade en bokning i SAS GO och lade ett bud på en uppgradering till SAS Plus m.h.a. poäng som accepterades 36h innan avgång. Sedan vid incheckning kunde jag bara välja platser i SAS Go och de visste inte varför. Vid service desk sade det att jag hade nedgraderas p.g.a. ett inställt flyg och de cancellerat alla bud som accepterats. Vilka regler kan man hänvisa till när man begär kompensation och hur räknar man med kombinationen köpt resa i Go (med pengar) och uppgradering till Plus med poäng?
 

011430121

Medlem
Du måste nog informera lite mera, varför blev flyget inställt, blev de ombokat till annat flygbolag, hur mycket försenad blir/blev du.
Först är det 261/2004 du skall söka om det faller inom det.
I övrigt så tror jag att du bara kan få tillbaka de poäng som du har ”betalt” som du kan få tillbaka.
Har du läst det finstilta när du sökte uppgradering.
Är det SK909 det gäller.
 

Joggi

Medlem
Du måste nog flera lite mera, varför flyget inställt, blev de ombokat till annat flygbolag, hur mycket försenad blir/blev du.
Först är det 261/2004 du kan söka om det faller inom det.
I övrigt så tror jag att du bara kan få tillbaka de poäng som du har ”betalt” som du kan få tillbaka.
Har du läst det finstilta när du sökte uppgradering.
Är det SK909 det gäller.
Jag var kanske lite otydlig. Jag ska flyga SK903 men enligt vad jag förstod så var det ett annat flyg som blev cancellerat (verkar som att det är SK909 CPH till EWR) som gör att många andra blev ombokade till SK903 och "tog" platser av de som hade uppgraderats m.h.a. bidding på SK903. Så jag blir inte försenad (vad jag vet ännu iaf), bara nedgraderad från Plus till Go.
 

andreas

Medlem
Jag var kanske lite otydlig. Jag ska flyga SK903 men enligt vad jag förstod så var det ett annat flyg som blev cancellerat (verkar som att det är SK909 CPH till EWR) som gör att många andra blev ombokade till SK903 och "tog" platser av de som hade uppgraderats m.h.a. bidding på SK903. Så jag blir inte försenad (vad jag vet ännu iaf), bara nedgraderad från Plus till Go.

Då gäller följande (finns att återfinna på denna länk)

• If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid.

Så tråkigt är det :-(
 

Joggi

Medlem
Då gäller följande (finns att återfinna på denna länk)

• If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid.

Så tråkigt är det :-(
Okej, tack! (även om det var tråkigt svar ;))
 

andreas

Medlem
Okej, tack! (även om det var tråkigt svar ;))

Men då du redan är ”uppgraderad” så kan du försöka dra en snyftis på flygplatsen vid gate/check-in. Kommer med stor sannolikhet vara överbokat och det är alltid någon som inte dyker upp eller inte fått plats i rätt kabin tillsammans med resesällskap etc etc.

Bara för att villkoren säger en sak så innebär det inte att hoppet är ute ;-)

Hoppas resan blir bra ändå!
 

fcx

Medlem
Då gäller följande (finns att återfinna på denna länk)

• If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid.

Så tråkigt är det :-(

Det här har varit uppe förut, och bara för att SAS skriver så så behöver det inte vara sant. EU-reglerna om nedgradering är inte möjliga att avtala bort för bolag eller passagerare, det är därför möjligt att den delen av villkoren faktiskt är ogiltig.

Hade det hänt mig så hade jag åtminstone tagit in något av ersättningshjälpsbolagen efteråt.
 

Agö

Medlem
Det här har varit uppe förut, och bara för att SAS skriver så så behöver det inte vara sant. EU-reglerna om nedgradering är inte möjliga att avtala bort för bolag eller passagerare, det är därför möjligt att den delen av villkoren faktiskt är ogiltig.

Hade det hänt mig så hade jag åtminstone tagit in något av ersättningshjälpsbolagen efteråt.
Ja, det du säger låter högst rimligt.
 
Toppen