Senaste nytt

Amex iphone app

Dr.Robin

Ny medlem
Hej! Ny på forumet och ny SAS Amex Elite medlem också!

Tänkte att jag lyfter tråden igen, har börjat använda kortet sedan årsskiftet, och det tar flera dagar för transaktionerna att komma upp i appen, det jag noterat är att det främst gäller transaktioner via Apple Pay (majoriteten av köpen i USA). Transaktionen syns i Wallet men inte Amex appen.

Har ni andra samma problem? Något som går att lösa eller måste man bara acceptera det? Har inte upplevt samma problem med andra banker.
 

jumbooze

Medlem
Hej! Ny på forumet och ny SAS Amex Elite medlem också!

Tänkte att jag lyfter tråden igen, har börjat använda kortet sedan årsskiftet, och det tar flera dagar för transaktionerna att komma upp i appen, det jag noterat är att det främst gäller transaktioner via Apple Pay (majoriteten av köpen i USA). Transaktionen syns i Wallet men inte Amex appen.

Har ni andra samma problem? Något som går att lösa eller måste man bara acceptera det? Har inte upplevt samma problem med andra banker.
Jag har I princip samma, gör köp som pingar till direkt via Wallet men sedan dröjer innan de reggas, jag har dock ej kollat på webben om de finns där
 

Dr.Robin

Ny medlem
Det är ett problem för mig både i app och på webben. Uppskattar att Apple Pay pingar till direkt men den urskiljer inte från reserverat belopp och växelkurs (ex. köp i USD står i USD och inte SEK). Ska prata med kundtjänst om det inte löser sig när jag är tillbaka i Stockholm.
 

Berglund

Medlem
Man måste förstå att
1. Amex är ingen bank, därför är din egna jämförelse med ”andra banker” ovidkommande.
2. Hur en kreditkortstransaktion går till. Vid betalningstillfället kontrolleras att kortet har täckning och att kortutgivaren accepterar köpet/risken. Därefter tar det några dagar för själva köpet att clearas. Då genomför själva ”flytten av pengar” kan man enkelt sett uttrycka det. Frammtills dess är transaktionen endast en reservation.
 

Dr.Robin

Ny medlem
Tack för svar men är inte övertygad. Jag förstår att de inte kommer processa en transaktion lika snabbt som Handelsbanken men har även ett Norwegian-kort som registrerar alla transaktioner inom sekunder och det borde inte vara någon större skillnad för amex. Lyfte frågan mest för att jag upplever att det är ett problem när jag utför vissa köp utomlands och det är en kraftig eftersläpning i registrering.
 

Berglund

Medlem
Tack för svar men är inte övertygad.
Varför frågar du om du inte tror på svaret?

Igen, din jämförelse med Handelsbanken såväl som Norwegian bank är ovidkommande. Amex är ingen bank. Amex har ett helt eget clearingsystem, med egna brytdatum och egna bryttider. Det är främst detta som gör dem olika från Mastercard- och Visakort.
 

mackan33

Medlem
Man behöver inte ens betala via Apple Pay. Bara man använder Amex (och man har det inlagd i Apple Pay) så dyker det upp direkt när man betalat.

Det har jag märkt, men ett köp på Coop idag dök inte upp och har inte heller reggats på varken hemsida eller app. Så det verkar ju vara lite fördröjning ibland. Poängen på Coop är reggade.
 
Toppen