Senaste nytt

Boka om hemresa med 2-4-1 pga sjukdom

Gumster

Medlem
Hej,
Hängt här ett tag och försökt läsa på mig så mycket kunskap som möjligt och har hittat svar på det mesta så tack för det! Grymt forum .
Är på min första 2-4-1 från AmEx Elite med tjejen i Thailand nu.
Hittade inget svar på detta dock.
Åkte på en sjukdom så att jag svimmade av på en restaurang och fick åka in med ambulans och antibiotikadropp. På benen igen men vi missade tre dagar av semestern.
Vi har nu båda kollat av med jobb om vi kan vara lediga några dagar till och fått ok på det.
Såg att det inte skulle gå att boka om hemresa med EuroBonus om resan är påbörjad. Men går det pga sjukdom? Eller finns det något annat bra knep? Kopplad AmEx reseförsäkring och det täcktes inte, har även If hemförsäkring stor.

Har ni proffs några bra tips på hur det ska gå att lösa? Flyger med thai airways via SAS star Alliance. Allt betalat med AmEx Elite.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Nej, bokad resa gäller. Undantagen är mer om man är såpass sjuk att man inte kan resa hem på den bokade biljetten, men det verkar ju inte vara fallet här.
 

Senator

Moderator
I principen är svaret nej, men jag tycker du skall ställa frågan. Men för att underlätta för dig själv skulle jag göra följande:
1. Se till att du har dokumentation tillgänglig från läkare som bekräftar sjukdomsfallet som du enkelt dela med dig
2. Gör research själv först och hitta platser som kan bokas av SAS
3. Var ärlig och fråga snällt

Förvänta nej, men jag tycker du skall ställa frågan men ställ den på "rätt sätt"
 

DanielKif

Medlem
Hur är det om man fått flygförbud av en läkare. Vad kan man göra då på en 2-4-1 award resa? Frågar åt en kompis.
 

Gumster

Medlem
Tack för snabba svar!
Misstänkte att det var så här. Förstod det som att man skulle boka enkelresor och inte ToR men svårt med 2-4-1 :).
Såg att man kanske kunde få ersättning via If men är nog inte värt att chansa.

Får testa Senators tips på strategi. Har intyg och har kollat att det finns platser på thai airways dom två datumen som vi skulle kunna ändra till.

Ska ring Tallinn snart, uppdaterar här hur det går.
 

Gumster

Medlem
Verkar tyvärr inte gå att lösa så ni hade dessvärre rätt :).
Tjejen i Tallinn var trevlig och skulle kolla en option och bad mig vänta. Vet inte vad dock men det gick inte ändå. Ringde även If men man kunde bara få ersättning i efterhand för förlorade resdagar när jag skickar in alla underlag från läkare mm.

Synd då vi båda lyckades få ledigt och jag faktiskt var helt däckad i nästan 4 dagar.

Fick iaf åka thailändsk ambulans :)
 
Toppen