Senaste nytt

Checkmytrip visar inte allt

GillBates

Medlem
På min awardresa som jag ordnat via US så fick jag två referensnummer: ett tillhörande LH och ett för TG. LH kan jag logga in med och där finns nästan alla flighter med (även en med TG) men det saknas två flighter (1 med NH och en med TG). När jag försöker logga in med TG:s referens så går det inte. Inte heller kan jag logga in på Thais hemsida förräns 24h innan avgång. Under mitt Divended Miles-konto så kan jag se alla flighter, men samtidigt vill jag gärna veta att allt är ok. Någon som varför jag inte ser alla flighter?
 

Dr. Miles

Expert
Det är tyvärr inte ovanligt att CheckMyTrip inte visar alla flighter som är bokad av annat bokningssystem.
Så var det också när jag bokade med mina US miles.

Du kan be US agenten om bokningsreferensnummer på varje flygbolag, då kan du se din bokning på respektiv flygbolagets webbsida.
 

GillBates

Medlem
Ok. När jag ringer Thai så ser dom en del flighter (även icke TG flighter). Nu är det bara en NH flight som jag inte kan se online. Men US-agenten tog tag i det och nu är jag on-hold medans hon ringer till ANA.......vilka inte öppnar riktigt än. Nåväl tror nog allt är lugnt men det är ändå lite störande. Får ringa igen lite senare.
 

Roger J

Medlem
Check my trip visar bokningar i Amadeus-systemet. US har nog gjort din bokning i ett annat system. Men eftersom du har LH-flyg (LH använder Amadeus) får du en sådan referens. Det är däremot inte huvudbokningen. Så din bokning är säkert OK. Kan man inte kolla den online hos US istället?
 

agehall

Medlem
Jo, man kan kolla online hos US, men det finns en massa skräckhistorier om hur US visar fantombokningar, så man vill dubbelkolla allt via någon annan websida också.
 

Jacob

Medlem
Det är problemet när olika flygbolag använder olika bokningssystem. Men du ska alltid kunna se alla flygningar i grundbokningen. Om grundbokningen är gjord i Amadeus bör du kunna se alla flygningar genom checkmytrip, är grundbokningen gjord genom något annat bokningssystem är det inte omöjligt att checkmytrip bara kommer visa de flygningar/flygbolag som bokats i Amadeus.
 

GillBates

Medlem
Jo det finns ju liggande på mitt divendend miles-konto, men man vill se att de inte bara ligger där utan verkligen är bekräftade (det är dom enligt US-agenten iofs). Det känns ändå lite konstigt att flighterna ligger lite spridda över olika system, utan någon logik vad det gäller flygbolag.
 

Jacob

Medlem
Jag som bokat en del IATA-biljetter där biljetten innehållit kanske 6-7 olika flygbolag från olika allianser är ganska van vid detta scenario. Man får ett huvudbokningsnummer som sedan innehåller flera delbokningsnummer. Går man in i huvudbokningen (genom relevant internetsida) ser man allt, går jag in på ett av delbokningsnumren ser jag bara de flygningar som bokats i just det systemet.

Vill man t.ex. förboka sittplatser och går in på ett visst flygbolags hemsida är det oftast delbokningsnumret för det flygbolaget man får knappa in för att få upp bokningen och kunna välja sittplats.
 

Draber

Ny medlem
På t.ex. SAA hemsida framgår att man inte kan hitta bokningar gjorda genom resebyrå för att "manage my booking" trots att de såklart finns på checkmytrip - kanske kolla om liknande info på Thai ?
 
Toppen