Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Buffy

Medlem
image.jpg

God fortsättning alla på BC!
 

IT-snubben

Medlem
Jag förstår att ni väntat :cool:

Det är lite sent efter sista droppen men här kommer resultaten för gin-kalenderns andra halva:

13. An Dúlamán Irish Maritime Gin 43,2%
Rekommenderas med citronskal.
Det finns ju vissa förhoppningar om denna då det är Lucia idag. Tyvärr så är det ju bara vi svenskar som firar detta så det lär inte vara något speciellt med den.
Doftar som om den är destillerad av något annat sädesslag än de andra. Påminner om den isländska ginen Vor.
Även smaken påminner om den isländska inhemska ginen.
Betyg: **

14. Tappers Darkside Gin 39.6
Rekommenderas med lite apelsinskal som endast "presenteras" till drycken och sedan avlägsnas.
Doftar otroligt mycket. Som en hel kryddträdgård. Diverse olika gröna kryddor.
Smakar också enormt kryddigt. Som att sticka tungan i en oreganoburk. Många olika kryddor med oregano som en framträdande.
Betyg: ** (god men jag vet inte när den skulle passa att dricka)

15. Haymans Royal dock navy strength gin 57%
Rekommenderas med bitter och en klyfta lime.
Doftar bara sprit. Oerhört svårt att hitta någon doft bortom alkoholen.
Angående smak; det är helt omöjligt för mig att hitta smak bortom dessa 57%, möjligtvis någon citrusfrukt.
Betyg: - (det börjar nog märkas att jag inte pallar navy strength)

16. Faith & Sons Mango Gin
Rekommenderas med en bit ananas.
Oj, redan när jag häller upp den här så syns en tydlig skillnad mot andra. Den ser ut som mangojuice. Tjockflytande.
Doftar också mangojuice.
Smakar mango med ett inslag av gin och någon "rot"
Betyg: ****
20181217_200547.jpg


17. No 209 San Francisco 46%
Rekommenderas med grapefrukt och kardemumma.
Doftar svagt av kardemumma.
Smakar mycket kardemumma, bland annat. Det finns annat däri också men det är den främsta smaken.
Betyg: **** (liknar mycket den gin som jag blandar till en fredagkväll)

18. The Dartmouth distillery Dartmouth gin 45%
Rekommenderas med apelsinskal och en kvist rosmarin.
Doftar fräscht och lagom gin. Lätt doft av någon grön kryddväxt. Kanske rosmarin.
Smakar mycket rosmarin (dvs lite parfymerat grönt)
Betyg: **** (tyckte den passade att småsippa på)

19. Ramsbury Spirits Ramsbury gin London dry gin 40%
Rekommenderas med äpple.
Doftar underligt (snällt sagt för den doftar illa).
Jag har svårt att hitta en smak i den, antagligen för att jag distraheras av dess doft).
Betyg: +-0 (jag kan helt enkelt inte bedömma den)

20. Cuckoo gin 43%
Rekommenderas med jordgubbar och svartpeppar.
Doftar väldigt pepprigt. Det sticker i näsan när jag luktar på den.
Den smakar bra förutom pepparsmaken som nästan omgående tar över helt när jag dricker den.
Betyg: ** (med rätt tonic som dämpar pepparen så är den nog bra)

21. Salcombe gin Start Point 44%
Rekommenderas med en klyfta grapefrukt
Den här doftar som jag är van att gin ska dofta. I första doftningen framträder enbär och citrus. I andra dyker kardemumma upp.
Smakar som en komplett G&T även utan tonic. Mycket citrus. Möjligen kan en fräsch citrusbaserad tonic komplettera den ytterligare.
Betyg: *****


22. Malfy G.Q.D.I Originale gin 41%
Rekommenderas med skivade körsbär och timjan.
Doftar väldigt milt men ändå gin. Det finns en doft jag inte kan placera. Någonting fruktigt.
Smakar egentligen ingenting.
Betyg: ** (en fruktig tonic borde kunna lyfta den här)

23. Pothecary British blenders gin. 44.8%
Rekommenderas med en kvist rosmarin.
Doftar blommigt, lite parfymerat. Mycket citrus.
Smakar väldigt parfymerat. Väldigt artificiellt.
Betyg: - (kan bara tänka mig att den smakar än mer tvål med rosmarin)

24. Scapegrace gold gin 57%
Ok, nu är det dags... nr 24. Bör vara den bästa.
Rekommenderas med färsk citrongräs.
Doftar väldigt fräscht gin, trots alkoholstyrkan. Känns som enbär och citrus.
Smaken är god bortom den första shocken av alkoholstyrkan. Pepprig är bara förnamnet.
Betyg: ****
 

Homer

Medlem
(det börjar nog märkas att jag inte pallar navy strength)


Vitsen är ju att smakämnena är mera koncentrerade.
Så om man med vanligtvis blandar sin GT 1:3 med 40% version, så kan man ju
blanda den 1:4 med Navy Strenght av samma gin och få en GT med ungefär samma alkoholhalt men annan smaksammansättning.

Om man nödvändigtvis ska dricka rent så kan man ju späda ut med vatten till angenäm styrka och smak,
vilket kan betyda både mer eller mindre procenthalt än den som spätts ut av producenten ...
 
Last edited:

IT-snubben

Medlem
...Om man nödvändigtvis ska dricka rent så kan man ju späda ut med vatten...
Jo, så är det alldeles säkert. Glömde bort att lägga in disclaimer-texten som inledde föregående inlägg (nr 1-12), dvs att jag provade alla ur samma glas utan extra inslag av tonic eller annat. Just för denna sakens skull och att det hade tillfört ytterligare en dimension att ta hänsyn till.

Noteras kan göras att ingen av de rekommendationer om vad de kan kompletteras med nämner någon som helst form av tonic. Det betyder givetvis inte att flera av proverna säkert skulle smaka mycket bättre med en bra vald tonic till, eller till och med utspädd med vatten som du nämner.
 

Homer

Medlem
Jo, så är det alldeles säkert. Glömde bort att lägga in disclaimer-texten som inledde föregående inlägg (nr 1-12), dvs att jag provade alla ur samma glas utan extra inslag av tonic eller annat. Just för denna sakens skull och att det hade tillfört ytterligare en dimension att ta hänsyn till.

Noteras kan göras att ingen av de rekommendationer om vad de kan kompletteras med nämner någon som helst form av tonic. Det betyder givetvis inte att flera av proverna säkert skulle smaka mycket bättre med en bra vald tonic till, eller till och med utspädd med vatten som du nämner.

Principen är samma som med vindrutespolarvätska, bättre att köpa koncentrerad och bland
själv så det blir rätt styrka ;)
 
Toppen