Senaste nytt

Greek hospitality - Aegean Airlines i Business Class; Paris - Aten + natt på Sofitel

GOTATH

Medlem
Det finns få personer på detta forum som inte känner till flygbolaget Aegean Airlines. Men vad jag vet är det få som har flugit med dem. Därför kände jag, som en frekvent Greklandsresenär, att jag var tvungen att göra en rapport om deras Business Class på rutten Paris – Aten.

Min resa börjar egentligen i Göteborg där jag inleder morgonen med att vara först in i Sas Business Lounge för en liten frukost. Det är mycket folk denna morgon, men ändå lugnt och skönt. Våran A319 mot Köpenhamn står parkerad ute på plattan så det blir en bussresa från gate 18H. Vi blir lite sena iväg från Landvetter, men vi landar i tid i Köpenhamn. Ombord serveras kaffe eller te. Ankomstgaten är D2 och planet till Paris går från B7 vilket betyder att Scandinavian Lounge ligger på vägen. Det blir ett stopp där för att få i sig lite mat och dryck. Klockan tickar på och det blir tid för ombordstigning. Ingen röd lampa denna gång så det blir till att sätta sig långt bak i denna fullsatta A321. Kan för övrigt nämna att gardinen inte användes på någon av flygningarna med Sas.

Europas punktligaste flygbolag tar mark i tid på allas vår favoritflygplats, Roissy. Vi ankommer till Terminal 1, satellit 7 och jag har ingen koll på varifrån Aegean flyger. Väl ur planet ser jag på en display att A3 skall gå från samma satellit. Det finns alltså inget behov av att lämna området och transfern kunde ha gjorts på mindre än fem minuter! Nu börjar rapporten på allvar.

Sas Business Lounge CDG
Mitt första intryck av denna lounge är att den är liten och har ett snålt utbud, men intrycket blir bättre efter hand. Det är även mycket varmt då solen ligger på. All kommunikation med loungevärdinnan sker naturligtvis på franska och hon gör ett strålande jobb. Hon har stenkoll på allas flyg och går runt och gör boarding calls. Hon tipsar oss om att det nu har dukats fram en ny buffé med franska ostar och snacks.
20120906_113826.jpg
Det är till en början mycket folk, men efter Sas-avgångarna blir det lugnt och behagligt i några timmar. När klockan börjar närma sig boarding stiger förväntningarna.

Aegean Airlines A3611
A321 SX-DGA (byggt 2009)
CDG-ATH
13:00-17:15
Säte: 2F
Aegean Business Class

IMG_6641.jpg

Trots en del kö var det bara att glida förbi och komma ombord bland de första. Planet var modernt och fräscht med fina blåa Recarosäten. Vi var 4 personer i Business som sträckte sig över två rader.
IMG_6652.jpg

När boarding var klar kom pursern ut med en pre departure drink som var apelsinjuice eller mousserande. Blev självklart det sistnämnda. Till det serverades karameller.
IMG_6653.jpg

Meny och vinlista delades ut och utbudet var omfattande. Även engelska och grekiska tidningar fanns.
IMG_6657.jpg

Vi blev lite sena i starten på grund av mycket trafik, men vi landade i tid. Väl uppe i luften drogs gardinen för och serveringen kunde börja. Varma handdukar erbjöds och därefter en aperitif. Eftersom det är ett grekiskt flygbolag blev det en Ouzo Plomari att dricka. Till den serverades rostade jordnötter.
IMG_6673.jpg

IMG_6655.jpg IMG_6658.jpg

Duken läggs på bordet och en bricka med förrätt, ost och lite tillbehör kommer på bordet. Till förrätt erbjuds:
Grilled vegetables and Cream Cheese of ”Domokos” with Herbed Vinaigrette
Det smakar alldeles utmärkt. Till det blir det ett glas rosé Butterflies, 2011.
IMG_6677.jpg

Serveringen av huvudrätten anpassas individuellt och mitt val faller på kycklingen
Marinated Chicken with a Creamy Oregano Sauce, Purée of Potato and Buttered Vegetables
Den accompagneras av ett gott grekiskt vin Kydonitsa, 2011
IMG_6681.jpg

Till ostarna ber jag om att få ett glas rött Nemes Reserve, 2005.
IMG_6683.jpg

Grekerna älskar sötsaker och desserten är alldeles ljuvligt söt. Till den blir det en espresso samt ett glas Chios Mastiha-likör som serveras med chokladbitar från Leonidas.
IMG_6685.jpg

Efter denna brakmåltid återstår cirka en timma av flygningen. Beställer in ett nytt glas vitt vin(Kotyle Chardonnay, 2011) och sitter och njuter av landskapet som flyger förbi. Planet har skärmar med kartor. Blir extra glad när vi flyger över den ö som är min slutdestination.
IMG_6700.jpg

Innan ankomst får vi varma handdukar igen. Vi landar på tid och nästa stopp blir boendet för natten.

Sofitel Athens Airport
IMG_6729.jpg

Alldeles bredvid flygplatsen ligger Sofitel. Jag har vid flera tillfällen besökt hotellbaren för en lång drink de gånger man dygnat på flygplatsen innan båtar /flyg börjat gå till min destination. I påskas bodde jag där för första gången och jag hade då bokat ett Luxury room. Som A-club Platinum ska man få en rumsuppgradering, men eftersom hotellet var fullbelagt den kvällen fick jag inte någon uppgradering. Fyllde i en undersökning efteråt och skrev detta. Någon dag senare fick jag ett mail från General Manager som bad så hemskt mycket om ursäkt och lovade att då jag nästa gång bodde på hotellet skulle jag bli uppgraderad till en svit. Sagt och gjort. Inför denna resa bokade jag på nytt ett rum och skrev om hans mail. Några veckor innan resan fick jag ett telefonsamtal från hotellet där de bekräftade att jag blivit uppgraderad.

Inchekningen gick smidigt och det blev en uppgradering till en Deluxe Suite på 50 kvadrat. Fick en voucher om en välkomstdrink och meddelande att vi hade access till VIP-loungen för tilltugg och frukost.

Sviten låg på åttonde våningen och bestod av ett vardagsrum, två badrum och ett sovrum. Välkomstgåvan från hotellet var en macarone, en madeleinekaka och en till söt sak samt några flaskor vatten.
IMG_6737.jpg IMG_6742.jpg IMG_6741.jpg IMG_6738.jpg

I badrummen fanns schampo från Hermès samt diverse hygienartiklar.
IMG_6750.jpg

Kingsizesängen var bredare än den var lång och det blev en god natts sömn.
IMG_6739.jpg

Efter ett tag var det tid att besöka VIP-loungen. Loungen var inte stor och inte heller bemannad. I loungen fanns varma och kalla drycker med och utan alkohol. Matutbudet bestod av diverse småplock och det hela smakade väldigt bra. Självklart var allt gratis.
sof exc lounge.jpg 20120906_190741.jpg 20120906_191101.jpg

Efter en liten rundtur på hotellet för att bland annat kolla in spa-avdelningen blev det tid för välkomstdrinken nere i baren. Tog en Artemis Special Cocktail som serverades med två sorters chips och marinerade oliver. Vet inte hur okej det är för en kille att dricka färgglada drinkar, men god var den :eek:
20120906_201829.jpg

John Blund knackade snart på dörren och det blev en god sömn inför nästa dag.

Frukosten som erbjöds i loungen var helt lagom. Det fanns lite bröd och mycket söta kakor.
20120907_071042.jpg

Strax därefter var det utcheckning och en bussresa till ens andra hem!

Sammanfattning
Har inte riktigt landat från den här resan än och hunnit smälta intrycken. Men enligt mitt tycke är Aegeans Business Class något mycket bra. De har moderna plan, bra mat- och dryckesutbud, bra bonusprogram samt bra lounger. De kan bli bättre på den personliga servicen och att uppmärksamma när en guldmedlem åker i Business med dem. Trots detta ger jag dem ett mycket gott betyg.

Vill även ge er med guldkort från detta bolag ett tips och en liten vädjan. Testa att åka med Aegean en gång i alla fall. Det kanske bara är jag, men jag tycker det känns lite taskigt att flyga ihop en Aegean Guld-status med andra flygbolag och sedan bara utnyttja förmånerna utan att ha provat Aegean. Ruttnätverket kanske inte är optimalt för många av er då de bara har flygningar från många städer i Europa till Aten och Larnaca samt inrikes. Deras business class vinner över Sas och Lufthansa alla dagar i veckan anser jag.

Denna biljett bokades i Economy Semiflex (bokningsklass K) och uppgraderades sedan för 10000 poäng till Business. Eftersom jag tjänar 1000 miles på biljetten kostar uppgraderingen bara 9000. Det var väl spenderade poäng tycker jag.

Sofitel levererade en väldigt bra produkt med ett bra bemötande och många trevliga upplevelser. Jag kommer att försöka behålla i alla fall guldstatus hos A-club inför nästa år och jag kommer definitivt att boka detta hotell igen.

Jag vet att många av er sitter med 20000 Aegean-poäng som ni inte vet hur de ska spenderas. Då tycker jag att ni ska ta en tur till Grekland! Vill man få Grekland på fötter igen så måste man spendera pengar där och varför inte då ta en tur med ett grekiskt flygbolag? Det var bra beläggning i kabinen, men det kan alltid bli bättre. Jag har en idé! Ska vi inte ha en BC.se-träff i Aegean Business där vi alla bränner våra Aegean-poäng ;) ?

Nu är det strax boarding på en inte fullt så upphetsande flight; CPH-GOT SK446 i Eco Extra..
 

henrik l

Medlem
Tack för en trevlig och intressant rapport. Kul att få höra lite om Aegean's produkt och inte bara om deras FFP. Själv hör jag till dem som inte dragit in det guldkortet, ännu:eek:
 

Palazzi

Medlem
Ser faktiskt ut att vara en av de vassare businessprodukterna inom Europa. Jag har tidigare läst mycket positivt om maten :)

Då de flyger till så få orter i Europa (och ofta lite udda tider) har det inte blivit någon Aegean-flygning. En linje till ARN, eller åtminstone CPH hade varit mycket uppskattat.

Jag funderade förut på att boka en flygning till Kuwait med Aegean, men då gick den bara att boka från Grekland till Kuwait:confused: Jag ville boka MXP-ATH-KWI
 

Malu

Medlem
Kul att läsa - och det verkar vara en utmärkt produkt för Europeisk Business! Måste provas vid tillfälle.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för trevlig läsning, GOTATH!
Det ser ut som Aegean satsar bra på matsidan.

Kul att få höra lite om Aegean's produkt och inte bara om deras FFP. Själv hör jag till dem som inte dragit in det guldkortet, ännu:eek:
Jag har själv aldrig flugit med bmi trots att jag skapade mitt bmi konto i 2005. Jo föresten, jag flög en gång SAS opererad flight med med bmi flightnummer till Manchester. :p
Jag har aldrig lyckats att använda mina bmi upgrade vouchers...
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport. Aegean tycks verkligen leverera en business produkt i högsta klass. Tänk vilken skillnad det blir när man serverar rätterna separat! Hur var beläggningen på flyget i allmänhet?
 

nilsson

Medlem
Det där ser jättetrevligt ut. Jag som funderat på att flyga till Athen någon helg för att besöka Monastiraki-marknaden en söndag.
 

Igorius

Medlem
Tack för bra rapport Gotath! Jag lovade ju vid BC-träffen att du skulle bli nöjd med Aegeans C-produkt. På totalt 7 flygningar i C med dem under det senaste året har jag aldrig blivit riktigt besviken, utan allt som oftast har resan varit en ren fröjd. Det enda som jag egentligen har att anmärka på är något som även du berör - ibland är besättningen helt enkelt inte tillräckligt uppmärksam, utan det har hänt ett par gånger att de mer eller mindre försvunnit så snart middagsserveringen stökats undan. Överlag tycker jag ändå att servicen ombord håller hög nivå, och maten och presentationen därav är i regel långt bättre än vad jag upplevt på SK, LH och LX. Instämmer alltså i din uppmaning - fler borde se till att testa detta!
 

agehall

Medlem
Hmm, du menar alltså att Aegean faktiskt utför flygningar också? Jag var övertygad om att det bara vad en scam för att dela ut billiga *A Gold kort. ;)

Tack för en bra rapport. Man kanske får ta och prova dem någon gång. De verkar ju inte vara allt för tokiga.
 
Toppen