Senaste nytt

Dagens ögonöppnare - kaos på SAS flight till Zürich

agehall

Medlem
Imorse klev jag ombord på SK605 ARN-ZRH. För en gångs skull så satt jag i C och hade plats 2C. När jag kom in i kabinen var det halvfullt, men rätt många skulle fortfarande borda.

Ganska sent kommer en kille gående tillbaka upp för gången och säger att någon sitter på hans plats. Viss förvirring utbryter. Det hela är inte så konstigt, för det var något strul med datorerna i gaten, så merparten av alla passagerare checkades bara av mot listor, men de sista verkade ha gått igenom datorn.

Efter lite kommunikation mellan kabinpersonalen och markpersonalen framkommer det att ett äldre par borde ha flyttats ett par stolar bakåt, eftersom konfigurationen ändrats något och deras ursprungliga säten numera klassades som Y, inte M.

Killen från markpersonalen förklarade detta och gick sedan av planet. Nu börjar dock det roliga. Paret vägrar flytta på sig! Pursern ber dem flytta ett antal gånger och försöker förklara att de sitter i fel kabin och att det är ett olyckligt misstag som skett, men de vägrar. Efter några minuter ger han upp och ringer efter väktare. Trots detta vägrar paret ge med sig.

Det dröjer en stund för väktarna att komma och under tiden försöker flera ur kabinpersonalen samt kapten att tala paret till rätta. Meningar som "Men vi satt ju här först!" hörs över kabinen. Vi som sitter längst fram börjar skratta så smått och skämtar lite om det helt absurda i situationen.

Till slut går kapten bak och förklarar att om de inte flyttar sig NU, så kommer de inte att få åka med alls. Paret ger till sist med sig och flyttar några rader bakåt, men inte utan att slita upp en iPhone och fotografera pursern. Högt och ljudligt förklarar de även att de ska klaga på behandlingen.

Hur puckade är folk egentligen!? Klart ingen vill sitta i economy, men har man inte biljett giltig för annat än economy, så är det ju bara att bita i det sura äpplet. Nu är ju ARN-ZRH en 2h flight och alla "kabiner" är mer eller mindre identiska, så jag förstår verkligen inte vad de bråkade för.

Hsh, kudos till personalen som stod på sig och gjorde det enda rätta!
 
Antagligen så hade de ingen som helst koll på om man fick en gratis (kall) måltid eller fick betala för sin (kalla) pastasallad där de satt, utan tyckte helt enkelt att det var jobbigt att flytta på sina gamla kroppar om de nu satt sig till rätta. Fullt förståeligt men hysteriskt roligt att de inte gav upp snabbare. :)
 

Alx

Medlem
Vilken rolig upplevelse så där på morgonkvisten! :)

Vore dock intressant att ställa kostnaden för förseningen (både för passagerare och flygbolag) i relation till kostnaden att låta berörda personer sitta kvar och arrangera om den personen som skulle suttit där till Business class. Ibland tycker jag ombordpersonal fullständigt saknar känsla för smidiga lösningar på enkla problem.
 

Gnopps

Medlem
Även om det blir en försening tycker jag det kan vara värt att kämpa med personer som bråkar så här, personalens auktoritet är bäst upprätthållen. Verkar som ni kom fram i tid i alla fall:

* OPERATIONAL FLIGHT INFO * SK 605 0 MO 22AUG
CITY INFO HOUR (LOCAL)
ARN LEFT THE GATE 0637
TOOK OFF 0644
PLANE IS LATE (IN HOURS MINUTES) 0012
SECURITY CLEARANCE PROCEDURES
OTHER INFORMATION
SC02
ESTIMATED TIME OF ARRIVAL 0851 ZRH
ZRH AIRCRAFT LANDED 0851
ARRIVED 0856

* 1A PLANNED FLIGHT INFO * SK 605 0 MO 22AUG
APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL
ARN 0625 MO CDJZ/B YSB/K 736 2:25
EMHQVWUKLTO/G
G/G
ZRH 0850 MO 2:25
 

Fredrik

Medlem
Fantastiskt rolig historia men hur tänker man om man vägrar flytta fast man blir tillsagd att man fått fel plats? Jag har iofs fördomar om äldre svenskar som åker till Schweiz efter att ha tagit den rutten några gånger. Är man lite fiiin men lite snål så...
 

Gnopps

Medlem
För några år sedan när jag flög Lufthansa Frankfurt-Malaga råkade gate-agenten förväxla mitt boarding pass med det som tillhörde passageraren framför i kön. Jag märkte det först när jag kom ombord och hade säte i affärsklass med ett annat namn. Gick istället bak till ekonomiklass där det satt en man i min plats och hade mitt boarding pass. Vi bytte säten och allt var löst. Lustigt att han inte visste att han flög i affärsklass. En halvfull amerikan blev mycket misstänksam eftersom mannen lämnade kvar sin väska i hyllan ovan mig, han kallade upprört på flygvärdinna och lite förvirring uppstod - då var det skönt att kunna förklara på tyska till flygvärdinnan utan att behöva blanda in amerikanen.
 

MarcusC

Medlem
Suck....men kan tänka mig underhållande, tror besättningarna får uppleva en hel del....så länge det inte blir så lång försening så....
 
Vilken rolig upplevelse så där på morgonkvisten! :)

Vore dock intressant att ställa kostnaden för förseningen (både för passagerare och flygbolag) i relation till kostnaden att låta berörda personer sitta kvar och arrangera om den personen som skulle suttit där till Business class. Ibland tycker jag ombordpersonal fullständigt saknar känsla för smidiga lösningar på enkla problem.

Som Gnopps skriver så är det helt rätt att upprätthålla auktoriteten.
Sen skulle det inte förvåna mig om gamla paret är framgångsrika i att i efterhand reklamera, en voucher eller liknande kan nog få gamlingarna på bättre humör och fortsätta boka SAS.
 
Toppen