Senaste nytt

Namnbyte - problem med kreditering av poäng?

abacklund

Medlem
Jag har nyss förlorat förhandlingen med min fru om gemensamt efternamn efter giftermål och kommer att bita i det sura äpplet och ändra mitt. Med tanke på de konstanta vurpor som SK-IT gör stup i ett undrar jag om det finns erfarenheter av detta i forumet.
Kommer mina framtida resor krediteras rätt? Kommer det bli strul med co-branded EB och Amex? Man kunde inte göra detta via deras webb utan man var tvungen att snail-maila ett bevis från Skatten. Kommer de resor jag måste boka under tiden detta processas bli knas och kallabalik. Är EBG och har redan återkvalificerat med 6 månader kvar så jag är inte orolig för detta men vill helst inte försöka övertyga nån loungedrake i OSL eller CPH att jag är jag.

Kort sagt - finns det någon best practice vid namnbyte? Erfarenheter?
 

agehall

Medlem
Du har ju uppenbarligen inte förstått grunderna i giftemålet. När allt väl är klart tappar du all leverage du haft och får finna dig i att din bättre hälft kommer att bestämma allt framöver.

Jag tror tyvärr att det bara är att bita i det sura äpplet och förbereda dig på att retroregistrera dina flighter tills allt är ordnat.
 

mrflyt

Medlem
Bytte själv efternamn för ett år sedan och skickade in underlag för namnbyte....Sas lyckades ändra uppgifterna på några ställen, men när man ska efterregistrera en flygning kommer mitt förra efternamn upp, vilket gör att det inte går att göra det via webben utan har blivit tvungen att skicka in uppgifterna manuellt...återstår att se om poängen kommer utan mer gnissel.
 

Bamsefar

Medlem
När vi gifte oss var det inget snack, min fru skulle ha mitt efternamn, och det har gått jättefint med SAS och BA att byta - inga som helst problem. Så det verkar vara lite olika från fall till fall ?
 

henkedio

Medlem
Gifte oss i somras och frun har Aegean, vi skickade mail och fick svar inom 24h att namnet är ändrat och nytt kort i slutet av september.

Edit : På miles & bonus var det ändrat efter 48 timmar.
 

Ubbe

Medlem
Ja.. Vill inte ens blivande fru ha det efternamn man har så kanske man bör fundera på om det är kärlek som gör att man vill gifta sig.
Jag, personligen, hade hellre levt som sambo med de ekonomiska nackdelar det kan leda till än givit upp mitt familjenamn. Vad blir nästa krav? Duger du verkligen som biologisk fader till barnen? Är du bara en födkrok? Nej Tack, jag avstår från gifte mål hade blivit mitt svar.

Eventuella problem med poängregistrering ser jag som en icke fråga i detta läget. Vem bryr sig om poäng när man väl står under toffeln??
Du kommer ju ändå inte att få bestämma om dem ändå. Spring för livet hette visst en låt på Svensktoppen för ett tag sedan..

Jisses!!!
 
Last edited:

niksal

Medlem
Min fru och jag gifte oss för ett år sen. Hon hade både AY Plus och SAS EB kort. AY fixades med ett email, SAS/Blue1 skulle ha kopia av ett officiellt dokument (pass/körkort) som visade att hon hade nytt namn. Men trots att vi gjorde namnbytet efter en resa med Blue1 som var bokat med hennes nya namn (= MITT, toffelhjälte! ;) ) så gick det hur fint som helst att retroregga poängen.
 

abacklund

Medlem
Ja.. Vill inte ens blivande fru ha det efternamn man har så kanske man bör fundera på om det är kärlek som gör att man vill gifta sig.
Jag, personligen, hade hellre levt som sambo med de ekonomiska nackdelar det kan leda till än givit upp mitt familjenamn. Vad blir nästa krav? Duger du verkligen som biologisk fader till barnen? Är du bara en födkrok? Nej Tack, jag avstår från gifte mål hade blivit mitt svar.

Eventuella problem med poängregistrering ser jag som en icke fråga i detta läget. Vem bryr sig om poäng när man väl står under toffeln??
Du kommer ju ändå inte att få bestämma om dem ändå. Spring för livet hette visst en låt på Svensktoppen för ett tag sedan..

Jisses!!!

Ha! Hela livet är en förhandling och jag lever hårt efter devisen "välj dina strider". Det finns viktigare saker för mig.

Ubbe förresten, 50-talet ringde. Dom retro-ändrar dina betyg till A+ i ämnena "Alfahanne" och "Jämnlikhet".
 

Appfly

Medlem
Jag hade inga problem med poängintjäningen när jag bytte namn på mitt EB-konto + div andra medlemskap. Lite verifierade uttdrag från Skatteverket krävdes av vissa.

And yes, I still wear the pants... ;) hoppas bara intemin fru läser detta då ligger jag pyrt till....
 

johanolsson

Medlem
Va fan. Giftermål är bokat och vi ska båda byta efternamn. Kanske lika bra att börja förbereda sig på att ta ett snack med alla kortföretag som man har att göra med.
Kommer definitivt inte boka några biljetter förrän jobbet fixat mitt namnbyte så att man slipper stå i en incheckningsdisk och bråka.
Bra att någon tog upp detta, då att man kan vara snabbt ute.
 
Toppen