Senaste nytt

Om man uppnår guldstatus i ett bonusprogram på utresan, får man lounge access på returen?

Visste inte riktigt vad jag skulle välja för rubrik men min fråga är som följande:

Om man väljer att åka "Business" till destinationen och således uppnår "GOLD" på ditvägen.
Har man tillgång till loungerna på hemvägen i ekonomi (5-6 dagar senare) då? Trots att man inte har något kort att visa upp?
Det går väl per automatik i deras system antar jag? Dvs, bör väl uppdateras ganska fort? (någon dag)

Jag vet att AA är snabba på att betala in poängen på kontot, men är alla lika snabba?
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Numera är systemen så pass pålitliga att många vid loungerna nöjer sig med att scanna boardingkortet. Så var det inte alls för 2-3 år sedan då kunde det vara närmast hopplöst att komma in i vissa lounger utan kort.

Dock kan det ibland vara värt att få sitt kortnummer återinlagt så statusen uppdateras. Om man inte kan göra det själv kan man ringa telefonbokningen eller be vid incheckningen.

Sen gäller det förstås att poängen verkligen kommer in, och sedan brukar det ta 1-2 dagar för statusen att uppdateras. Men om du ändå flyger business kommer du förstås in i loungerna i vilket fall som helst.
 
Numera är systemen så pass pålitliga att många vid loungerna nöjer sig med att scanna boardingkortet. Så var det inte alls för 2-3 år sedan då kunde det vara närmast hopplöst att komma in i vissa lounger utan kort.

Dock kan det ibland vara värt att få sitt kortnummer återinlagt så statusen uppdateras. Om man inte kan göra det själv kan man ringa telefonbokningen eller be vid incheckningen.

Sen gäller det förstås att poängen verkligen kommer in, och sedan brukar det ta 1-2 dagar för statusen att uppdateras. Men om du ändå flyger business kommer du förstås in i loungerna i vilket fall som helst.

Flyger Business till destinationen (inga problem med lounger) *Når GOLD*
// Semester 6 dagar. //
Hemresa i ekonomiklass (samma bolag) Lounge?

De flesta bolag bör väl hinna uppdatera på 6 dagar?
 

Mikael

Medlem
Jag tror många här har lite blandade erfarenheter av när poängen kommer in, det är långt ifrån alltid att det går snabbt och smärtfritt. Om allt går som det ska borde du få in poängen i tid, men om det strular och antingen tar tid eller det behövs efterregistrering har du nog ingen chans.
 

GOTATH

Medlem
Vild gissning att det har något med Aegean att göra... Min erfarenhet var att poängen tog 5 dagar att få in och på tillbakaresan visade mina BP att jag hade Silverstatus, vilket jag hade då... Men så länge som statusen står på boardingpasset ska det inte vara några problem. Det kan även underlätta att ha med sig en utskrift från poängkontot. Det har fungerat för mig med, även om det gav merjobb för loungepersonalen...
 
Vild gissning att det har något med Aegean att göra... Min erfarenhet var att poängen tog 5 dagar att få in och på tillbakaresan visade mina BP att jag hade Silverstatus, vilket jag hade då... Men så länge som statusen står på boardingpasset ska det inte vara några problem. Det kan även underlätta att ha med sig en utskrift från poängkontot. Det har fungerat för mig med, även om det gav merjobb för loungepersonalen...

Korrekt, det gäller Aegean eller BA.
Spelar ingen roll, kanske säkrare att gå med BA?
 

Bryant

Medlem
Jag testa just detta när jag blev A3 Gold. Det funkade inte. Loungen i HEL såg ingen status i deras system. Det här var några dagar efter att min A3 sida uppdaterats till Gold.
 

Ozz

Medlem
Kan meddela att de inte är lika smidiga överallt, jag flög från Landvetter förra veckan och eftersom en polare skulle med och jag nått guldstatus men inte fått kortet då så tänkte vi poppa in i SAS loungen men där var det stopp. Herren (gubbjä..eln) bakom disken sade bestämt att man inte kom in utan kortet. Det spelade ingen roll att mitt bonusnummer stod på boardingkortet...

Men i "grannloungen" (Menzies) var det inga som helst problem för polaren (man) att vara "Fru Karlsson", ibland är det en fördel att ha med frugans Priority Pass i plånboken också :)

Stod och hade en pratstund med tjejen på Menzies och berättade om att vi blev stoppade hos grannen då hon berättade att de hade stora problem att få ihop det ekonomiskt. Hon berättade också att de (SAS lounge) planerade att börja släppa in folk utan guldkort/businessbiljetter mot betalning.

Nu är dock problemen över då det kom ett guldigt kuvert från Thai igår med korten.
Lite märkligt att inte Thai uppdaterat bilden på guldkortet på sin hemsida...
Frequent Flyer : Gold: Status & Benefits
guld.jpg
 
Toppen