Senaste nytt

Oslo - New York SAS Business "Optiontown"

flapps

Medlem
God eftermiddag
Tänkte jag skulle prova att skriva ännu ett reportage från en av våra många resor :)
Egentligen så tänkte jag börja med en annan resa som vi gjorde i Juni månad med BA 0001 från LCY - JFK men några andra forum medlemmar har redan gjort ett par reportage om den flighten så jag väntar lite.

För ett tag sedan så hade SAS ett erbjudande om en miljon billiga resor ! Därav så tänkte jag och fru flapps att genast ta en tur till NY för 9:e gången. Denna rundan blev således i economy då plånboken och mina kreditkort inte riktigt var överens och vi fick därför en resa för 3.995:- pp.
Tack vare detta eminenta forum så har jag blivit upplyst och fått en massa trevliga förslag och smarta lösningar hur man kan flyga fint utan att det kostar en sommarstuga. Ett av dom förslagen heter Optiontown. Sagt och gjort vi la in en sådan på deras sida. Vi valde både Eco xtra och Business för att gardera fullt ut. Det finurliga med optiontown är då att du betalar avgiften för business men du får Eco extra med i det köpet så blir det "bara" Eco extra så får man mellanskillnaden tillbaka.

3 dagar innan avgång fick jag ett mail att vi hade blivit uppgraderade till business. Första uppgraderingen på första försöket är ju trevligt eller hur :D

Checkar in 22 timmar innan avgång och vi väljer platserna 4 E och 4 D.
Gardemoen tillhör inte min favorit flygplats och kommer nog aldrig att göra. Finns inte mycket som fungerar där som det kanske skulle ha gjort från början, men bygger man en flygplats runt ett sumpområde då får man nog vad man förtjänar: Att den sedan är en av Norges största mörkläggning av tjuv och rackarspel gör inte saken bättre. Nog om min bitterhet för Osl ;)

Incheckningen går snabbt och vi beger oss mot sas B lounge. Då detta är en tidig flight kl 11.05 enligt tidtabell så blir det bara en enkel macka med norsk? lax och ett glas öl och vin till fru flapps.
Går mot gate 38 ca: 45 min innan och dom börjar boardingen strax efter. Dom ropar upp att business ,eco extra och barnfamiljer kan gå ombord först. Här kör dom samma rutiner som Qatar gjorde att alla passagerarna går in via första dörrparet så det blir ganska mycket spring och stök. Skall tilläggas att denna flighten var fullbokad till sista plats.

Vi erbjuds antingen champagne eller juice och valet är ju inte svårt. Det blir champagne av märket Henriot Millésimé 2005 och det funkar men inte mer..Ufiks och kjedelig kontrar norska fru flapps. Påfyllnad kunde man visst också fet glömma, kanske lika bra det. Snart bär det iväg men dom har visst liiite problem att spela upp säkerhetsvideon. Ljud är det så det räcker men bara svarta skärmar. Tror pursen provade 5 ggr innan bilden kom ikapp ljudet och då hade vi hört samma sak som sagt fem ggr. Tror ingen inte hade fått med sig den säkerhets videon iallafall. Hej vad det går Gardemoen! Vi avgick på tid och det händer inte ofta när jag flyger från Osl iallfall

Efter 20 min i luften så kommer påfyllnad av champagne för den som önskar men jag väljer istället ett glas rött av märket Falernia Syrah Reserve 2008. Smakar helt ok tycker jag. Då jag är en förvirrad själ (enligt fru flapps) så glömde/tappade/kastade "välj själv" jag menyerna någonstans så jag låter dom halv dåliga bilderna berätta vad vi åt :cool:
IMG_1112.jpg
IMG_1114.jpg
IMG_1115.jpg
IMG_1117.jpg

Finns absolut ingenting att anmärka på maten faktiskt. 4 av 5 möjliga. Allt smakade förträffligt bra, konjaken desto bättre och servicen var god men trött. Tyvärr så är vissa av flygvärdinnorna "out of date" om jag får vara en surgubbe i mina bästa år och uttrycka mig lite krasst. Där tror jag SAS måste skärpa till sig och få in lite nytt blod och låt dom här stackarna få sig lite marktjänst och en guldklocka för lång och trogen tjänst. Det var lite för mycket pust, stön och suck när passagerarna ville ha lite uppmärksamhet. Där får dom 2 av 5 möjliga.

Sätet då? Runt 10 år gammal Airbus 330 kärra med samma säten eller iallafall nära på.Sätet är 52 cm/20" brett och längden är 200cm/79" Hårda obekväma där man kasar ner ungerfär var femte minut.3 av 5 möjliga. Där behövs definitivt en uppgradering och det behövdes redan förra året.. Då vi flög BA till NYC 2 månader tidigare så ligger dom minst 10 år före när det gäller komfort och Qatar skall vi inte ens snacka om.

Underhållningen då? 46 videokanaler, 10 videospel och 30 musikkanaler. Tja sådär 3 av 5 möjliga
IMG_1128.jpg IMG_1107.jpg


Avslut: För att ta sig direkt till Ewr från Osl så funkar detta helt ok. Blev imponerad av maten med snyggt upplägg och välsmakande viner och konjak därtill. Vad som inte är bra är och vad jag tror andra också tycker är trötta flygvärdinnor som bör bytas ut omgående om inte för sin egen skull men för passagerarnas.. Att höra suck och stön från galleyt typ.. Ohh INTE nu igen ....Då kanske det är dags att göra något annat.

Tack för att ni läste och har ni frågor så bara fråga på :cool:

PS / Hem fick vi ingen uppgradering men vi köpte upp oss till Eco Extra för 10 000 poäng pp

/flapps
 
Du har mitt medlidande om era erfarenheter på denna resa. Dock finns inget snabbare alternativ om man ska till Sverige.
Fick ni inget glas och choklad till kaffet?
 

joemume

Medlem
Måste faktiskt säga att SAS haft en väldigt bra service och mycket god mat när jag flugit C med dem till EWR och ORD senaste åren. Gör 6-8 T/R turer per år i C till USA med SAS och den enda gång jag blivit besviken är med crew från Köpenhamn.
Suckandet och pustandet du nämner verkar vara något som förekommer, men jag vill bara ge min kommentar till detta eftersom SAS är en populär slagpåse just nu. :D
Deras mjuka produkt i C är bra. Kanske inte allra bäst i branschen, men jag tycker faktiskt att produkten håller rätt bra. Självklart är Swiss eller BA bättre, men ibland känns det relevant att ge nyans till några av kommentarerna här kring SAS service.
 

Tjaeng

Medlem
Är det kameran som luras eller ser kabinen väldigt fräsch ut? Iallafall jämfört med vad jag har sett på A340 mot Asien (har bara åkt SAS A330 en gång i C för ca 6 år sedan, minns ingenting alls från den resan).
 
Toppen