Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

danielhog

Medlem
Fast det där är väl en sanning med modifikation. När t.ex. posten slarvade bort mitt paket som jag beställt från Tyskland via Amazon, så fick jag inte ersättning från posten, utan Amazon skickade en ny vara och fick vara den som fick ersättning från posten eller är det skillnad på processen för borttappade paket och skadade paket?
OT: Ja det är skillnad. I ditt fall brukar butiken skicka ny vara av goodwill och kommer en demolerad kartong fram får du ställa krav mot transportören.
 
För att göra @palmens poäng ännu tydligare. Om du köper en telefon på Elgiganten och posten har sönder paketet så ersätter posten dig, inte Elgiganten. Trots att du aldrig har avtalat med posten separat utan bara handlar av Elgiganten.

Elgiganten är i detta fall flygbolaget och posten Austrian/deras handlingbolag

Fast nu har jag ju inte fått ett trasigt paket.
Den varan jag köpt, bagage transport, har ju aldrig levererats och då brukar jag iallafall kontakta säljaren av varan.

Jag är med på Palmens resonemang men tycker inte det är lika solklart dock.
Jag hoppas att jag får mitt bagage idag och lämnar därmed frågan.
 

Taggen

Medlem
OT: Ja det är skillnad. I ditt fall brukar butiken skicka ny vara av goodwill och kommer en demolerad kartong fram får du ställa krav mot transportören.
Fast det där varierar också. Hustrun har beställt möbler från Italien som varit transportskadade. Hon reklamerade till butiken som hon köpt av och de skickade nya möbler så där var det heller inte frågan om att ställa krav mot speditören så i det fallet måste butiken sökt ersättning från speditören beroende på hur deras avtal såg ut.
 

Taggen

Medlem
Tyvärr inte så det fungerar, väskan anmäls på ankomstflygplats och det är bolaget som utför sista sträckan som är ansvariga för den och att den kommer fram. Var resan köptes är inte relevant i detta fall.
Det är ju dock troligt att sas sena plan till Köpenhamn orsakade att väskan inte hann med, men det är bara spekulation just nu.

Om din speaking partner är sas för du köpt resan där, vart vänder du dig om Austrian ställer in sin flight för att bli ombokad? Till sas? Om du blir över 3h sen pga detta och vill ha ersättning enligt 261/2004, är det då sas som ersätter dig för Austrians inställda flight?

Fast i EU 261/2004 står det uttryckligen "Operating carrier" vilket tar bort alla tveksamheter samt att du vet vilken flight som orsakade förseningen. Problemet med baggage är att du inte vet på vilken sträcka det försvann eller skadade. Jag har själv fått baggage skadat vid en flygning som jag köpt på SAS hemsida med United och SAS och flög LAS-ORD-CPH. Jag var på Köpenhamns flygplats när det uppdagades då sista sträckan var med SAS. Det var inga konstigheter att få en PIR-rapport av SAS trots att vi inte visste vem som orsakat skadan. De sa sedan till mig att SAS och United delar på kostnaden när jag frågade vilket stöds av nedanstående utläggning.

Montreal konventionen fastslår att båda flygbolagen har delat ansvar i Artikel 36, punkt 3, när det är fågan om två olika flygbolag. Tog med punkt två också som fastslår att det är flygbolaget som flygit och ingen annan som är ansvarig med undantag när den första operatören genom avtal tagit ansvar för hela resan. Då de har delat ansvar så skulle det innebära att du skulle kunna framställa ditt krav till båda bolagen. Nu upptäcktes förlusten efter sista flighten, vilket inte är så konstigt, så därför blir det ganska naturligt att det blir flygbolaget på sista sträckan som får ta emot anmälan.

2. In the case of carriage of this nature, the passenger or any person entitled to compensation in respect of him or her can take action only against the carrier which performed the carriage during which the accident or the delay occurred, save in the case where, by express agreement, the first carrier has assumed liability for the whole journey.

3. As regards baggage or cargo, the passenger or consignor will have a right of action against the first carrier, and the passenger or consignee who is entitled to delivery will have a right of action against the last carrier, and further, each may take action against the carrier which performed the carriage during which the destruction, loss, damage or delay took place. These carriers will be jointly and severally liable to the passenger or to the consignor or consignee.


https://www.iata.org/policy/Documents/MC99_en.pdf

Det finns en tråd på Tripadvisor och Flyertalk där de hänvisar till IATA, men jag hittade inga officiella länkar till informationen hos IATA.

Lost baggage - which airline responsible? - Air Travel Forum - TripAdvisor
Delayed baggage - which airline responsible? - FlyerTalk Forums

Detta innebär att som @palmen säger, det inte är möjligt att ställa några krav på biljettförsäljare som t.ex. Exepedia samt att vid code share, så är det fortfarande "operating carrier" som du skall klaga till. Alltså kan vi inte alltid anta att bara för att du köpt biljetten hos SAS, så är det SAS som skall ta emot din anmälan. Nu var sammanföll dock SAS som biljettförsäljare och SAS som sista "carrier" så det blir SAS som skall ta emot anmälan om skadat baggage.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag har själv fått baggage skadat vid en flygning som jag köpt på SAS hemsida med United och SAS och flög LAS-ORD-CPH. Jag var på Köpenhamns flygplats när det uppdagades då sista sträckan var med SAS. Det var inga konstigheter att få en PIR-rapport av SAS trots att vi inte visste vem som orsakat skadan. De sa sedan till mig att SAS och United delar på kostnaden när jag frågade vilket stöds av nedanstående utläggning.
Och det är precis detta jag sa tidigare, det är sista bolaget som skulle hantera väskan som är ens part vilket ditt fall också visar.
Sen råkar ditt fall också vara att du köpt resan genom detta bolag.
Men hade det varit åt andra hållet hade det varit United du skulle prata med och inte sas då de är sista bolag att hantera väskan (CPH-ORD-LAS) även om du köpt biljetten av sas. Att sedan United och SAS delar kostnaden mellan sig får de själva lösa. Men det är United som ansvarar för det.
 

Taggen

Medlem
Och det är precis detta jag sa tidigare, det är sista bolaget som skulle hantera väskan som är ens part vilket ditt fall också visar.
Sen råkar ditt fall också vara att du köpt resan genom detta bolag.
Men hade det varit åt andra hållet hade det varit United du skulle prata med och inte sas då de är sista bolag att hantera väskan (CPH-ORD-LAS) även om du köpt biljetten av sas. Att sedan United och SAS delar kostnaden mellan sig får de själva lösa. Men det är United som ansvarar för det.
Ja, men om man läser Montreal konventionen så kan du göra anmälan även mot den första operatören, det är alltså inte fastställt att det måste vara den sista operatören som anmälan görs till. Så att gå till Austrian i det här fallet hade också varit möjligt. Vidare säger enligt en utav Tripadvisor-posterna att visserligen så säger "standard IATA-procedures" att det är den sista operatören på biljetten som skall ta emot anmälan så är inte IATA-procedurerna kopplade till laglig grund till skillnad mot Montreal konventionen.

IATA
"Yes, under standard IATA operating rules - which are not governmental rule enforceable by statue, civil or criminal standards - it is the FINAL TRANSPORTING carrier -- as shown on the TICKET - who assumes ALL baggage claim risks."

Montreal konventionen
"the passenger or consignor will have a right of action against the first carrier, and the passenger or consignee who is entitled to delivery will have a right of action against the last carrier"
 

palmen

Moderator
Ja, men om man läser Montreal konventionen så kan du göra anmälan även mot den första operatören, det är alltså inte fastställt att det måste vara den sista operatören som anmälan görs till. Så att gå till Austrian i det här fallet hade också varit möjligt. Vidare säger enligt en utav Tripadvisor-posterna att visserligen så säger "standard IATA-procedures" att det är den sista operatören på biljetten som skall ta emot anmälan så är inte IATA-procedurerna kopplade till laglig grund till skillnad mot Montreal konventionen.

IATA
"Yes, under standard IATA operating rules - which are not governmental rule enforceable by statue, civil or criminal standards - it is the FINAL TRANSPORTING carrier -- as shown on the TICKET - who assumes ALL baggage claim risks."

Montreal konventionen
"the passenger or consignor will have a right of action against the first carrier, and the passenger or consignee who is entitled to delivery will have a right of action against the last carrier"
Oavsett vad så kan vi enas om att det bör anmälas där bagaget är borta och det bolag som flög den sista flighten.
Vi kan inte fastslå vem som haft bort bagaget om det i aktuellt fall är SAS eller Austrian, men någon av dom har misslyckats att föra bagaget vidare.
Ersättning ska utgå enligt de praxis som finns men SAS ocH Austrian kommer internt att göra upp sins emellan hur mycket som ska betalas.

Vem du köpt biljetten av är också irrelevant, det är första eller sista bolag som man ska vända sig till och då man "behöver" göra en rapport på saknat bagage när man landar gör man det lämpligast till bolaget som utförde sista flighten. Man skapar mer oreda för sig själv om man ska försöka ringa till SAS i detta fall och anmäla det hela då de inte har några flighter till/från Wien.
 

aldrighemma

Medlem
Efter servering av oätlig kub i Plus, så vägras jag en pizza/sandwich innan alla som vill köpa det i Go har gjort det. Efter servering i Go, så finns naturligtvis inget kvar att äta utom chips :(

Dåligt, då dom tydligt ropar ut före servering att i Plus ska man få välja fritt ur cafe sortimentet...

Inte första gången det hänt iofs, men kände att jag måste grina av mig lite.
 

Kimmen00

Medlem
Efter servering av oätlig kub i Plus, så vägras jag en pizza/sandwich innan alla som vill köpa det i Go har gjort det. Efter servering i Go, så finns naturligtvis inget kvar att äta utom chips :(

Dåligt, då dom tydligt ropar ut före servering att i Plus ska man få välja fritt ur cafe sortimentet...

Inte första gången det hänt iofs, men kände att jag måste grina av mig lite.

Är ju standard numer.. på väg hem senast satt en tyskt familj på raden bredvid och förde ett himlans liv för att de bara fick kuben och deras dotter var vegetarian o de ville ha ngt annat. De blev ganska lamt bemötta av CC med svaret att "först skall go få välja", tyska pappan fattade ingenting och förde liv och menade att eftersom de satt i "business" så var detta oacceptabelt och blabla. Efter ett tag fick tjejen nått annat vad det nu var...
Sorgligt iaf att man bara slänger ut kuben istället för att ERBJUDA ur vagnen..
 
Toppen