Senaste nytt

Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

airac

Medlem
Efter ett knappt halvårs pendlande på X40 tågen drar jag samma slutsats som tråden, det är främst lugnet och större chans till sittplats man betalar för. Movingo ändrade dock spelreglarna för pendlare.

Tidigare ingick sittplats bokning i min 2a klass SJ månadsbiljett. Det ingår inte i Movingo, så istället för att spara 300kr valde jag att lägga till 300kr för 1a klass SJ månadsbiljett (som prissänktes samtidigt som Movingo släpptes). Det kommer jag troligen fortsätta med då:
- minst någon gång varannan vecka är det kort(are) tåg på rusningsavgång och älskar jag min sittplats bokning.
- minst någon gång varannan vecka är vi mer än 20 min sent, vilket ger ersättning (har inte spökbokad mig på försenade tåg, även om det lockar ibland när det går som tåget, uhm, signalfel)
- de flesta konduktörerna i många fall ser till att alla har 1a klass biljett. En gång satt vi två i kupé, då sa tjejen till 2a klass resenären han fick sitta kvar om inte jag heller hade 1:a klass biljett, kort därefter hade jag hela övervåningen till mig själv.
- med lite planering man oftast kan säkra salong sittning (istället för plats med bord och benutrymmeskrig)
- det i fall av trafikstörning har varit enklare att få hjälp från SJ kundservice på telefon då man är inbokad på avgången (t.ex. ombokning till expressbuss). Idag fick jag SMS kupong för en kaffe och bulle på pressbyrån pga försening!
- man kan sitta och arbeta ostort för det mesta jämfört med 2a klass: jag kan använda tiden på tåget istället för att surfa bort den.

Min slutsats så länge: för en enstaka resa eller kort sträcka, välj på pris; för arbetspendling är det faktiskt värd pengarna.
 

airac

Medlem
Liten uppdate på mitt tidigare inlägg. Nu är det ett drygt år sedan införande av Movingo. SJ 1a klass månadskortet lönar sig fortfarande.

Ersättningsargumentet är större än jag trodde när jag skrev tidigare i år. SJs biljett ger månadskort priset delad 22 för en enkel resa (vid 100% ersättning), Movingo en 30e del. Mitt månadskort kostar 3020 sek, och hittills i rullande året (nov17-idag) har jag fått tillbaka ett drygt månadskort (3137 sek) pga olika förseningar. Räknar man med skatteavdrag, så är prisskillnaden inte så stor mellan 1a och 2a klass resande. Antagande dock att man inte får stor fördel från att länstrafik ingår i Movingo.
 
Toppen