Senaste nytt

Japan Airlines pilot greps i London pga för hög alkoholhalt i kroppen och flighten blev försenad

Dr. Miles

Expert
Det sägs att en del av japanerna/asiaterna saknar (eller har för lite) enzymer som bryter ner alkohol i kroppen.
Kan det vara det som är orsaken?
 

ekf

Medlem
Det sägs att en del av japanerna/asiaterna saknar (eller har för lite) enzymer som bryter ner alkohol i kroppen.
Kan det vara det som är orsaken?
Där sa du något, det kan förklara varför standardberäkningar (för ”västerlänngingar”) inte ger samma resultat.
 
Jag klabbade till det med Promilleräknare / promillehalt / dryckernas kalorier | Räknare.net och fick det till 1,92 promille 13h efter start.. 25h efter start blev det ca 0,3... Något stämmer inte

Edit: Byter jag ut ölen mot stora öl (50cl) så blir det 1,07 efter 25h.. fortfarande en bit kvar.
Kul kuriosa man får med kalkylatorn... ”Alkoholmängden du druckit innehåller ungefär 3005 kcal energi . För att förbränna den ska du ha sex i 542 minuter.”
OT, dricker man så mycket så är väl risken att man ligger där och skaver i 542 minuter utan att något händer...
 

Mimer

Medlem
Det sägs att en del av japanerna/asiaterna saknar (eller har för lite) enzymer som bryter ner alkohol i kroppen.
Kan det vara det som är orsaken?

Stämmer, ungefär hälften av japanerna och många andra asiater saknar detta/dessa enzym.

Jobbade en gång i tiden tillsammans med japaner, min bild är att runt hälften blev rejält glada av små mängder alkohol. Den andra hälften verkade dock tåla hur mycket som helst, söp ledigt oss svenskar under bordet om de satte den sidan till. Det var lite allt eller inget över det hela.
 

Dr. Miles

Expert
Off topic

Det blir lite för mycket med incidenter av supande piloterna i Japan, så postar jag här istället.

ANAs dotterbolag, ANA Wings pilot och Skymarks pilot söp lite för mycket och flighterna blev försenade.

ANA、子会社パイロット飲酒で5便遅延
スカイマーク機長からアルコール 前日に缶ビール7缶:朝日新聞デジタル

Japans infrastruktursminnisteriet har fått nog med senaste skandal av piloterna, så de ska hålla ett möte om eventuell sharpning av lagen/rutinen nästa vecka.
国交省、パイロット飲酒基準の検討会 20日に初会合
 

Dr. Miles

Expert
Japans infrastruktursminnisteriet har fått nog med senaste skandal av piloterna, så de ska hålla ett möte om eventuell sharpning av lagen/rutinen nästa vecka.
国交省、パイロット飲酒基準の検討会 20日に初会合
Nu blev det så att obligatorisk alkoholtest av alla piloter före flygning i Japan.

Sankei skrev:
微量のアルコールでも乗務禁止 操縦士の検査義務化
2018.12.19 19:15社会事件・疑惑

 航空各社で操縦士の飲酒に絡む不祥事が相次いでいる問題で、国土交通省は19日、国内で運航する航空会社を対象に、乗務前の操縦士すべてのアルコール検査を義務化し、微量でもアルコールを検知すれば、乗務を禁止する新たな方針を明らかにした。詳細をさらに検討し、航空法に基づく通達などを行うとしている。

 国交省によると、現行は基準値がないアルコール濃度について、自家用機を含む全操縦士を対象に呼気1リットルあたり0・09ミリグラム、血液1リットルあたり0・2グラムを「操縦能力に影響がある」濃度として設定。基準以下でも正常な運航ができない場合は、乗務を禁止とする。

 一方、多数の乗客を乗せる航空会社の旅客機操縦士は「体内にアルコールがある時点で不適切」と判断。微量のアルコールでも乗務を認めない。国交省によると乗務前の操縦士全員にアルコール検査を義務づけるのは世界で初めてという。

微量のアルコールでも乗務禁止 操縦士の検査義務化 - 産経ニュース
 
Toppen