Senaste nytt

Taxfree vid transfer inom EU

Kricka

Medlem
Har utan framgång försökt hitta en översikt över vilka flygplatser utanför EU
som betraktas som "pålitliga" såtillvida att inköp där kan medföras vid transfer
när man byter flyg. Jag har förmig att t.ex. Singapore Changi och JFK är ett
par "godkända" flygplatser. Mitt intresse gäller specifikt transfer på LHR med
BA från HKG ikväll. Någon som har erfarenhet eller som vet var information
finns ? Swedaviaskriver på sin hemsida att man bör fråga flygbolaget man
reser med ..
 

Chrille

Medlem
Menar du flytande inköp? Då hänger det väl på om du får det förpackat på ett godkänt sätt med vidhängande inköpsbevis?
 

Traveller

Medlem
Tax free kan du handla hemma i Sverige på flygplatsen. Det har jag gjort utan problem. Så här gör man då det visar sig att barskåpet är tomt på det viktigaste och gästerna kommer strax. Man bokar sig en biljett till Norge, givetvis med en lågprisbolag eller en biljett som är helt avbokningsbar. Du tar dig till flygplatsen ( i mitt fall var det Arlanda ). Du checkar in och går igenom säkerhetskontrollen, fram till din taxfreebutik och väljer ut din alkohol eller vad du vill ha. Betalar i kassan och sedan går du ut tillbaka genom tullen och till din bil. Ringer din resebyrå och avbokar biljetten. = Festen räddad :)

Tilläggas skall att det var lördag och bolaget hade stängt.. (bara så ni vet att jag inte var desperat)
 
Last edited:

Chrille

Medlem
Tax free kan du handla hemma i Sverige på flygplatsen. Det har jag gjort utan problem. Så här gör man då det visar sig att barskåpet är tomt på det viktigaste och gästerna kommer strax. Man bokar sig en biljett till Norge, givetvis med en lågprisbolag eller en biljett som är helt avbokningsbar. Du tar dig till flygplatsen ( i mitt fall var det Arlanda ). Du checkar in och går igenom säkerhetskontrollen, fram till din taxfreebutik och väljer ut din alkohol eller vad du vill ha. Betalar i kassan och sedan går du ut tillbaka genom tullen och till din bil. Ringer din resebyrå och avbokar biljetten. = Festen räddad :)

Den där varianten förtjänar ett eget stycke under Transportstyrelsens exempel!
 

agehall

Medlem
Den borde funka bra när man glömt köpa skumpa på nyår. Det lär ju inte vara kö på ARN då direkt, men på bolaget kan det ju ta flera timmar att komma in.
 

Traveller

Medlem
Tax free kan du handla hemma i Sverige på flygplatsen. Det har jag gjort utan problem. Så här gör man då det visar sig att barskåpet är tomt på det viktigaste och gästerna kommer strax. Man bokar sig en biljett till Norge, givetvis med en lågprisbolag eller en biljett som är helt avbokningsbar. Du tar dig till flygplatsen ( i mitt fall var det Arlanda ). Du checkar in och går igenom säkerhetskontrollen, fram till din taxfreebutik och väljer ut din alkohol eller vad du vill ha. Betalar i kassan och sedan går du ut tillbaka genom tullen och till din bil. Ringer din resebyrå och avbokar biljetten. = Festen räddad :)

Men, Det känns ju som detta är okay enligt Transportstyrelsens exempel, där står:

I handbagaget får du ta med vätskor som du har köpt på en flygplats efter den punkt där boardingkorten kontrolleras eller ombord på ett flygplan.

Det står ju faktiskt inte vart den "punkten" som boardingkorten kontrolleras skall vara?? Kan tydas som säkerhetskontroll eller check in.

Även följande punkter efterlevs genom mitt sätt att förvärva alkoholen:

-Vätskorna ska ha inhandlats i butiker på flygplatsen efter den punkt där boardingkorten kontrolleras eller ombord på ett flygplan de senaste 24 timmarna.
- Vätskorna ska vara förpackade i en påse med säkerhetsförslutning
- Påsen ska innehålla ett kvitto som utvisar var och när du har köpt vätskorna.
- Du ska kunna visa upp ett kvitto på det du köpt, inköpet ska ha skett de senaste 24 timmarna.

Efter att ha läst igenom Transportstyrelsens direktiv så verkar det alltså som det är helt okay att köpa Taxfreevaror på det sätt som jag beskrivit. Inte illa!
 

Palazzi

Medlem
Hur ser det ut med tax-free på BMA sedan flybe öppnade linjen till Oslo? Slipper man kanske åka till ARN för att handla på söndagar? ;)
 

Kricka

Medlem
Tack för alla utmärkta tips ! Kan konstatera att Transportstyrelsens info var mycket tydlig
och att HongKong inte var med på listan. Även i Taxfreebutiken här visste man besked.
Får njuta av lite gula änkan i Qantas First Lounge och handla lite andra grejer istället.
 
Toppen