Senaste nytt

Tips om man har 4 timmar över på Warszawa Chopin flygplatsen

maba

Medlem
Tänkte ge er ett tips på hur ni kan slå ihjäl några timmar i Warszawa om ni inte vill göra det i loungen :).

Ta buss nr 175 mot gamla stan som avgår från flygplatsen, resan tar ca 40 minuter och ni hoppar av vid hållplatsen Universitetet (tror det är näst sista hållplatsen) sen promenerar ni i samma riktning som bussen fortsätter och efter 7-8 minuter kommer ni att ha slottet på höger sida. Där kan ni begrunda arkitekturen en stund för att sedan fortsätta på den lilla kullerstensgatan som ligger två gator till höger om restaurangen som ni ser bredvid slottet. Denna gata tar er förbi en fin kyrka där en polsk kardinal ligger begravd och efter ytterligare bara någon minut kommer ni till ett helt underbart torg med massor av prisvärda restauranger. Kika gärna på hustaken då det ser ut som att de har byggt ytterligare ett hus på taken. Stanna till här för en shnitzel med pommes samt 1 liter gott öl för ca: 75 kronor.

När ni är mätta och belåtna kan ni promenera samma väg tillbaks till ni kommer till Le Meridian Bristol Hotel (gammal ståtlig byggnad, ni kommer även att se det på väg till gamla stan) då kikar ni snett över på andra sidan gatan och kommer där att upptäcka ett litet cafè på hörnet med några bord ute. Ta gärna en latte och godbit här, väldigt trevligt cafè.

Ett annat alternativ är att hoppa av bussen på den mysiga gatan Nowy Swiat som består av massor med uteserveringar,boutiquer och trevliga hus. Ni ser gatan när ni kommer dit, hållplatsen ni ska kliva av på heter Foksal och ligger 2 hållplatser innan Universitetet.

Bussbiljetter kan man antingen köpa i kiosken på flygplatsen mittemot informationen, i biljettautomat vid busshållsplatsen eller i automat på bussen, biljetten kostar 3.6 Zloty ca 8 kronor enkel. Bussen avgår var 10:de minut från det tredje körfältet rakt fram när man kommer ut från flygplatsen.

Bussen tillbaks till flygplatsen går även från busshållsplatsen längre ner på gatan så man slipper gå lika långt från gamla stan som när man skulle dit, kolla bara på vilka hållplatser det står 175, dessutom står det Chopin airport på engelska på bussen så det är svårt att ta fel.

Jag rekomenderar minst 4 timmars marginal om man tar bussen men tar man taxi t.o.r. så klarar man det på kortare tid.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Tack för utmärkt tips, absolut sugen på en weekend i Warsawa. Finns väl rätt bra deals för hotel etc oxå ?! Synd bara Wizz flyger direkt från GOT, men får väl bli via CPH.
 

Kristofer

Medlem
Vill minnas att Le Meridien Bristol var det dyraste hotellet i Warszawa, men ändå löjligt billigt. Riktigt trevligt, rekommenderas!
 

maba

Medlem
Hotellen i Warszawa är riktigt prisvärda precis som Kristofer skriver, bl.a. har Club Carlson en kampanj där du betala 14000 poäng natten på Radisson Blu Sobieski vilket är ett riktigt fynd. Kampanjen gäller till sista september.

Även andra välkända hotell kan fås för en klart överkommlig slant, sök gärna på hotelscombined.com så kan du nog göra en bra deal. Lycka till
 

Jacob

Medlem
Tror faktiskt jag besökt det där slottet, det låter bekant. Det är riktigt trevligt.

Warszawa har mycket prisvärda hotell. Radisson kan man få under en helg för 700 kronor inkl frukost.

Nu finns för övrigt även tåg från flygplatsen in till city. Dock är det billigt med taxi in till city och det är mindre än en mil från flygplatsen in till centrala Warszawa, ungefär som Bromma flygplats i Stockholm.
 

maba

Medlem
Precis som Jakob skriver så kan man numer även ta tåget till centrum, detta transportsätt blev tillgängligt den 1/6-12 och jag kan tänka mig att datumet var planerat att underlätta för fotbollssupportrarna som åkte till Warszawa för att se fotbolls EM.

Nackdelen med tåget om man har ont om tid är att det åker till Warszawas centralstation och man blir därför tvungen att ta bussen därifrån om man vill ta sig till gamla stan. om man inte väljer att stanna vid det stora shoppingcentret som ligger bredvid stationen och som jag personligen tycker är väldigt trevlig.

Ska ni ta taxi in till city eller gamla stan rekomenderar jag bolaget Glob taxi som har fixed price på 29 Zloty till eller från flygplatsen, vilket motsvarar ca 70 kronor.

Till sist kan jag rekomendera denna länk
http://www.ichotelsgroup.com/ihg/hotels/us/en/reservation/findandbook?ratePreference=IDEX1
där tar ni "Exclusive 2 for 1" i rullisten och så har ni en weekend från fre-sön för runt 70 Euro på Intercontinental. Kika gärna runt på den sidan då erbjudandet även gäller på andra Intercontinental hotell.
 

Concorde

Founding Member
EDIT: Såg nyss maba's senaste inlägg. Instämmer till fullo. /EDIT

Intercontinental Warszawa går för 37.50 EUR natten lör-sön. IDEX1
Det är det bästa hotellet tillsammans med Hyatt och Bristol. IC skiljer sig dock då rummen är av ganska bra storlek, samt man får rum på 20:e våningen eller högre. Har man Ambassador blir det upgrade till deluxe m.m.

Jag tror i ärlighetens namn att man inte kan hitta en bättre deal för ett 5 stjärnigt hotel som håller nästan lyx-klass i hela väst världen. Läget är outstanding.
 
Toppen