Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Nahoj

Medlem
Hejsan,

Jag kikade nyss på poängtabellen för awardbiljetter avseende Star Alliance, och det ser tyvärr ut som om poängpriset har blivit dyrare.

Exempelvis kostade tidigare en t/r-biljett till Stillahavsområdet 240 k poäng, men nu verkar det som att det istället kostar 285 k.

Kan för tillfället inte klistra in någon tabell, men här kommer länk:

Poängtabeller | SAS

Stämmer detta verkligen?

Mig veterligen har det inte kommit någon info från SAS om att det skulle bli dyrare att boka awardbiljetter hos Star Alliance.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Thornado

Medlem
:(

Tyvärr verkar det som du har rätt.
First till Nordamerika verkar ha gått från 150k till 175k och till Asien har det gått från 190k till 225k.

Trist. Hade hoppats att vi skulle slippa detta i och med försämringen av intjäningen. Där förlorade man helt plötsligt ~15% av värdet av sina poäng.

(Edit: och jag hade tänkt ringa till Tallinn imorgon eller på torsdag och boka en resa till Kenya.... nåja, you snooze, you lose....)
 
Last edited:

Nahoj

Medlem
Om det nu är så att SAS inte har upplyst om detta på förhand, innan man plötsligt höjer poängpriserna, är det bedrövligt dåligt av dem. Extra surt är det även med tanke på att de försämrat poängintjäningen, som även nämnts ovan.

Tänker exempelvis på de barnfamiljer som samlat poäng för en resa vid jul, och plötsligt vid bokningstillfället får reda på att de inte har tillräckligt med poäng.

Förhoppningsvis har de missat att meddela att förändringen gäller från XX-XX-XX, men man ska nog inte ha för stora förhoppningar om det. Får ringa SAS till morgonen och stämma av detta.
 
Om det nu är så att SAS inte har upplyst om detta på förhand, innan man plötsligt höjer poängpriserna, är det bedrövligt dåligt av dem. Extra surt är det även med tanke på att de försämrat poängintjäningen, som även nämnts ovan.

Tänker exempelvis på de barnfamiljer som samlat poäng för en resa vid jul, och plötsligt vid bokningstillfället får reda på att de inte har tillräckligt med poäng.

Förhoppningsvis har de missat att meddela att förändringen gäller från XX-XX-XX, men man ska nog inte ha för stora förhoppningar om det. Får ringa SAS till morgonen och stämma av detta.

Så alla företag ska alltid meddela alla innan de justerar vad en vara/tjänst kostar i form av pengar/poäng?

Tänk på mig som vill köpa 1 liter bensin imorgon men plötsligt har priset höjts med 12 öre över natten

Suck
 

Nahoj

Medlem
:(

Tyvärr verkar det som du har rätt.
First till Nordamerika verkar ha gått från 150k till 175k och till Asien har det gått från 190k till 225k.

Trist. Hade hoppats att vi skulle slippa detta i och med försämringen av intjäningen. Där förlorade man helt plötsligt ~15% av värdet av sina poäng.

(Edit: och jag hade tänkt ringa till Tallinn imorgon eller på torsdag och boka en resa till Kenya.... nåja, you snooze, you lose....)

Ring dem imorgon ändå för säkerhets skull. Tänk om det exempelvis är så att information saknas om att förändringen först gäller från den 1 november på torsdag? Tycker det vore märkligt om de höjer i slutet av en månad, istället för den första i en ny månad.
 

pqvst

Medlem
Med tanke på att sidan redan är uppdaterad så antar jag att det redan gäller. Och har kommer nya tabellen (från europa):
Screenshot 2018-10-31 09.22.50.png
 

Nahoj

Medlem
Så alla företag ska alltid meddela alla innan de justerar vad en vara/tjänst kostar i form av pengar/poäng?

Tänk på mig som vill köpa 1 liter bensin imorgon men plötsligt har priset höjts med 12 öre över natten

Suck

Inte jämförbart eftersom bensinpriset plötsligt kan gå både upp och ner, och som man dessutom kan försöka sia om på förhand om man är en riktigt stor konsument av bensin.

Om ett flygbolag värnar om sina mest trogna lojalitetsmedlemmar är det viktigt att de informerar om en sådan markant negativ förändring i förväg. Speciellt med tanke på den konkurrens som råder. Skulle det bli ännu sämre, utan att man får någon förhandsinfo alls, är det inte märkligt om någon byter flygbolag och eventuellt flygallians.

Den försämrade poängintjäningen informerade SAS på förhand om, vilket var bra och möjliggjorde för många Eurobonusmedlemmar att boka biljetter i någorlunda god tid innan förändring gällde. Det kanske kommer mer information från SAS om förändrade poängtabeller också. Vi får se.
 
Inte jämförbart eftersom bensinpriset plötsligt kan gå både upp och ner, och som man dessutom kan försöka sia om på förhand om man är en riktigt stor konsument av bensin.

Om ett flygbolag värnar om sina mest trogna lojalitetsmedlemmar är det viktigt att de informerar om en sådan markant negativ förändring i förväg. Speciellt med tanke på den konkurrens som råder. Skulle det bli ännu sämre, utan att man får någon förhandsinfo alls, är det inte märkligt om någon byter flygbolag och eventuellt flygallians.

Den försämrade poängintjäningen informerade SAS på förhand om, vilket var bra och möjliggjorde för många Eurobonusmedlemmar att boka biljetter i någorlunda god tid innan förändring gällde. Det kanske kommer mer information från SAS om förändrade poängtabeller också. Vi får se.

Håller inte alls med, reagerar du lika hårt när andra företag justerar sina priser?
Så här ser verkligheten ut.

Var ska man säga till innan för att då inte få den effekt som man vill/behöver när priset justeras?

Fö så tror jag inte det är de mest trogna SAS-resenärerna som bokar biljetter i F och C jorden runt med andra *A-bolag utan de som lärt sig hur man maximerar antalet EB-poäng på ens konto och maximimerar nyttan av dessa.
Tror det är detta som har blivit en stor kostnad för SAS som inte får fortsätta bli större och större
 

Nahoj

Medlem
Håller inte alls med, reagerar du lika hårt när andra företag justerar sina priser?
Så här ser verkligheten ut.

Var ska man säga till innan för att då inte få den effekt som man vill/behöver när priset justeras?

Fö så tror jag inte det är de mest trogna SAS-resenärerna som bokar biljetter i F och C jorden runt med andra *A-bolag utan de som lärt sig hur man maximerar antalet EB-poäng på ens konto och maximimerar nyttan av dessa.
Tror det är detta som har blivit en stor kostnad för SAS som inte får fortsätta bli större och större

Du får tycka som du vill, och jag får tycka som jag vill. Så att det inte blir mer off topic i denna tråd, svarar jag inte mer än så.

Allt gott!
 
Toppen