Senaste nytt

Efterregistrera flygningar på annat frequent flyer program

maba

Medlem
Jag har EBG inom Star Alliance men har även ett UA Mileage plus konto. Jag har flera flygningar som inte registrerats på mitt EB-konto och jag undrar om jag kan efterregistrera dessa flygningar på mitt Mileage plus konto istället för på EB, trots att jag visat EB kortet vid incheckningen?

Bara en fundering jag har eftersom jag tycket att jag väldigt ofta får gå in och efterregistrera flygningarna inom Star Alliance, tycker att det fungerar betydligt bättre på OW och ST.
 

Alx

Medlem
Det beror på om flygbolaget du flög med faktiskt skickade vidare uppgifterna till EB eller inte. Om de har det och poängen ändå inte kommit in så kommer UA högst sannolikt inte att acceptera en efterregistrering. Om flygbolaget däremot har missat att rapportera poängen till EB så är det inga bekymmer att efterregistrera poängen på UA.

Egentligen kan du chansa och se, UA (antar att SK gör detsamma) meddelar dig om de anser att poängen redan har gått till ett annat FFP.
 

A380*G

Medlem
Enstaka flighter är ingen fara att försöka dubbeldippa (kan finnas risk att de ser det så). Skulle du göra det på 400 legs per år skulle du kunna bli utslängd från båda programmen.
 

maba

Medlem
Enstaka flighter är ingen fara att försöka dubbeldippa (kan finnas risk att de ser det så). Skulle du göra det på 400 legs per år skulle du kunna bli utslängd från båda programmen.

Nej, tänkte inte använda det till att försöka dubbeldippa utan jag är bara trött på att jag får vänta så länge på att poängen registreras så jag tänkte att när de obligatoriska tre veckorna gått innan man får efterregistrera poängen på SK så tänkte jag om jag istället då kunde efterregistrera dem på Mileage plus.
 

Alx

Medlem
Nej att försöka dubbeldippa är verkligen ingen höjdare. Jag uppfattade det som att TS ville efterregistrera poäng som faktiskt inte registrerats inom, den av respektive flygbolag, angivna tiden för automatisk registrering.

Men bäst av allt är ju såklart att registrera på "rätt" FFP från start och efterregistrera online på samma FFP om de skulle ha missat att registrera poängen. Både UA och SK accepterar numer efterregistrering lätt och enkelt online.
 

A380*G

Medlem
Nej, tänkte inte använda det till att försöka dubbeldippa utan jag är bara trött på att jag får vänta så länge på att poängen registreras så jag tänkte att när de obligatoriska tre veckorna gått innan man får efterregistrera poängen på SK så tänkte jag om jag istället då kunde efterregistrera dem på Mileage plus.

Läs om och tänk till så ser du att jag skrev att det kan uppfattas som att du försöker dubbeldippa - men att enstaka flighter inte spelar någon roll, du får högst en skriftlig varning. Dvs kontenan är: kör på och efterregistrera hos vilket program du vill, det är riskfritt!
 
Toppen