Senaste nytt

Hur får man bra platser på flyget?

SeatGuru i all ära, men när man aldrig kan boka de bra platserna eftersom man inte är en barnfamilj eller eftersom det är en nödutgång, försvinner ju mycket av grejen med den webbplatsen. Hur går man tillväga för att boka bra platser, egentligen?

Jag talar om ekonomiklass nu, förstås.
 

Jacob

Medlem
Vissa platser i economy class, och då pratar vi främst på långflyg, är reserverade för passagerare med fullprisbiljetter eller med guldkort. Det är inte alla flygbolag som jobbar på detta sätt, men en del gör det, och då marknadsförs det förstås som en extra förmån till flygbolagets mest lojala resenärer. Oftast är det sittplatser vid nödutgång eller längst fram i kabinen som är så kallade "premium seating".

Annars får du gärna ge ett mer konkret exempel på vilka platser du syftar på och på vilket flygbolag.
 
Har bokat resa ARN-FRA-KUL och KUL-AMS-ARN med Malaysia på de långa flygningarna. När jag försökte sitta på rad 11 på 777:an och rad 30 på 747:an blev det blankt nej eftersom "de platserna är reserverade för barnfamiljer".
 

Magino

Medlem
De platser som är reserverade för barnfamiljer eller de med status på bolaget brukar av min erfarenhet göra dessa lediga för alla 24h innan avgång eller när man kan checka in online. Fast fler och fler bolag gör det möjligt att boka dessa platser för en summa pengar
 

jth

Medlem
Familjeplatserna har val basinettes? Vill man sitta brevid ett spädbarn i 11 timmar? :)

Lite chansning är det ju, men bla BA släpper de kvarvarande oreserverade platserna för infants när OLCI öppnar 24 timmar före avgång. Det behöver inte vara spädbarn, det kan också vara de med barn upp till 5 år, som sällan ger några problem.
Sist när jag flög med BA så fick vi familjeplatser vid OLCI och det var hur lugnt som helst, inga spädbarn ombord :)
 

Gnopps

Medlem
Lyckas du inte få platserna du vill ha när du checkar in online så fråga vid disk på flygplatsen, vissa platser är spärrade även online.
 
Toppen