Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Jag antar att det är skillnad om avgången ställs in innan man påbörjat själva resan. Då är man väl hänvisad till alternativa rutter med tillgänglighet i awardklasser?
 

Taggen

Medlem
Jag antar att det är skillnad om avgången ställs in innan man påbörjat själva resan. Då är man väl hänvisad till alternativa rutter med tillgänglighet i awardklasser?
Ja, råkade ut för detta nu när Thai ställde in ett flyg och bokade om mig till ett flyg som sabbar min bokning pga för kort tid till anslutningsflyg. Du får en notifikation att kontakta SAS då de ställt ut biljetten. SAS sa att de inte kan boka om mig till betal-bokningsklasser hos *A partners utan det måste vara bokningsklasser kopplade till poäng. Då det inte fanns några platser lediga så var det bara att bita ihop och få ihop det på annat sätt. Pratade med Thai och där var det stopp och vägran då de inte ställt ut biljetten och passade bollen till SAS. Tydligen så kan dock Thai boka om dig automatiskt till ett annat flyg med lediga bonusplatser om ditt flyg ställs in men de gör inga ändringar manuellt utan hänvisar till biljettutställaren. Skall tilläggas att ombokning skedde tre månader innan avresa.
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet spelar det ingen roll hur en biljett är betalad den sekund resan har påbörjats, eller skall jag säga när incheckning öppnar. När någon form av Irregular Operations (IrrOPS) uppstår på grund av väder, vind eller flygplansstrul är "operating carrier" fortfarande ansvarig för att få passageraren till slutdestinationen, i samma kabinklass som man är inbokat i. Annars måste flygbolaget erbjuda ersättning. Det finns några tydliga undantag: t.ex. så friskriver både Lufthansa och Swiss sig från att boka om till en uppgraderat kabin via deras "My Upgrade" erbjudande. Men självklart får du pengar tillbaka då. "Been there, done that, got the t-shirt".

Så i fallet @Matore och Singapore Airlines så finns det ett axplock av alternativ. CPH-SIN är nästan en fakirflight ;) Den går 12:30. Iofs CDG och ZRH går 10.30 så dom är värre :) Men du har 2x LHR-SIN och 1x FRA-SIN senare under eftermiddagen och kvällen som har First eller Suites. Det är det naturliga val för Singapore att boka om till.

Vi skall inte blanda ihop "Schedule change" med "IrrOPS". Den första ställer till långt större problem. IrrOPS handlar allt om att lösa problem, och flygbolagen har avtal sig emellan att kunna boka om, och IrrOPS i min erfarenhet är när flygplatsen tar över ansvaret för en flight.

Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresor :p Det är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".
 

Thornado

Medlem
Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresor :p Det är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".

Just när det gäller irrops och bonusresor så är min förståelse (även om det aldrig hänt mig) att man dessutom kan ha så tur att man bokas om i samma kabinklass, men i en annan bokningsklass (revenue istället för award) som gör att man faktiskt får poäng för den delen av resan.

Edit: Nåt sorts drömscenario måste väl ändå vara att åka på en resa i F, betald med poäng (och gärna en Amex-voucher så att det inte gick åt så många poäng), få den flighten inställd så att man får tillbringa ytterligare några timmar i FCT för att sedan bokas om till en revenue-biljett som man får poäng för och så slutligen kan inkassera 600 EUR i EU-kompensation när man kommer hem.
 

Senator

Moderator
Just när det gäller irrops och bonusresor så är min förståelse (även om det aldrig hänt mig) att man dessutom kan ha så tur att man bokas om i samma kabinklass, men i en annan bokningsklass (revenue istället för award) som gör att man faktiskt får poäng för den delen av resan.

Edit: Nåt sorts drömscenario måste väl ändå vara att åka på en resa i F, betald med poäng (och gärna en Amex-voucher så att det inte gick åt så många poäng), få den flighten inställd så att man får tillbringa ytterligare några timmar i FCT för att sedan bokas om till en revenue-biljett som man får poäng för och så slutligen kan inkassera 600 EUR i EU-kompensation när man kommer hem.

Precis svärföräldrarna bokades om från SAS Plus reward (I-klass) till full fare Business (J-klass) med Swiss nu senast vi hade IrrOPS.
 

palmen

Moderator
Just när det gäller irrops och bonusresor så är min förståelse (även om det aldrig hänt mig) att man dessutom kan ha så tur att man bokas om i samma kabinklass, men i en annan bokningsklass (revenue istället för award) som gör att man faktiskt får poäng för den delen av resan.
Precis det som hänt mig 2 ggr i år. HKG-SIN blev i betald First, visserligen bara omkring 3000 poäng.

OSL-EWR med SAS ändrades till OSL-LHR-JFK där jag fick full flex plus till London och sedan miles inom One World för resan till New York.

På en bonusresa brukar man kunna få det riktigt bra poängmässigt om det strular.
 

Matore

Medlem
I min erfarenhet spelar det ingen roll hur en biljett är betalad den sekund resan har påbörjats, eller skall jag säga när incheckning öppnar. När någon form av Irregular Operations (IrrOPS) uppstår på grund av väder, vind eller flygplansstrul är "operating carrier" fortfarande ansvarig för att få passageraren till slutdestinationen, i samma kabinklass som man är inbokat i. Annars måste flygbolaget erbjuda ersättning. Det finns några tydliga undantag: t.ex. så friskriver både Lufthansa och Swiss sig från att boka om till en uppgraderat kabin via deras "My Upgrade" erbjudande. Men självklart får du pengar tillbaka då. "Been there, done that, got the t-shirt".

Så i fallet @Matore och Singapore Airlines så finns det ett axplock av alternativ. CPH-SIN är nästan en fakirflight ;) Den går 12:30. Iofs CDG och ZRH går 10.30 så dom är värre :) Men du har 2x LHR-SIN och 1x FRA-SIN senare under eftermiddagen och kvällen som har First eller Suites. Det är det naturliga val för Singapore att boka om till.

Vi skall inte blanda ihop "Schedule change" med "IrrOPS". Den första ställer till långt större problem. IrrOPS handlar allt om att lösa problem, och flygbolagen har avtal sig emellan att kunna boka om, och IrrOPS i min erfarenhet är när flygplatsen tar över ansvaret för en flight.

Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresor :p Det är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".
Det är så fin information att man blir tårögd. Älskar såna här svar.
Tack!
 

Doctor-X

Medlem
I min erfarenhet spelar det ingen roll hur en biljett är betalad den sekund resan har påbörjats, eller skall jag säga när incheckning öppnar. När någon form av Irregular Operations (IrrOPS) uppstår på grund av väder, vind eller flygplansstrul är "operating carrier" fortfarande ansvarig för att få passageraren till slutdestinationen, i samma kabinklass som man är inbokat i. Annars måste flygbolaget erbjuda ersättning. Det finns några tydliga undantag: t.ex. så friskriver både Lufthansa och Swiss sig från att boka om till en uppgraderat kabin via deras "My Upgrade" erbjudande. Men självklart får du pengar tillbaka då. "Been there, done that, got the t-shirt".

Så i fallet @Matore och Singapore Airlines så finns det ett axplock av alternativ. CPH-SIN är nästan en fakirflight ;) Den går 12:30. Iofs CDG och ZRH går 10.30 så dom är värre :) Men du har 2x LHR-SIN och 1x FRA-SIN senare under eftermiddagen och kvällen som har First eller Suites. Det är det naturliga val för Singapore att boka om till.

Vi skall inte blanda ihop "Schedule change" med "IrrOPS". Den första ställer till långt större problem. IrrOPS handlar allt om att lösa problem, och flygbolagen har avtal sig emellan att kunna boka om, och IrrOPS i min erfarenhet är när flygplatsen tar över ansvaret för en flight.

Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresor :p Det är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".

Lånar tråden för en fråga.

Miss Doctor-Xs flög till Kanada igår; ARN-FRA-YYZ, när hon skulle gå ombord planet i Frankfurt (dvs påbörjad resa) fick hon mail samt notifikation i SAS-appen att benet YYZ-WAW (på hemresan i slutet av juli som skulle gå YQG-YYZ-WAW-OSL-ARN, ja inte världens roligaste rutt, men skralt med award business-biljetter Kanada-Europa i slutet av juli) ändrats så att anslutningarna hemresan inte fungerar. Bokningen är en award och bokad med en 2-4-1 voucher. Om jag förstår rätt från @Senator inlägg är det SAS som får lösa detta då ändringen i bokningen skett när resan påbörjats och att de får boka om till en rutt som fungerar i samma bokningsklass. Är det till SAS vanliga kundtjänst man ska ringa eller är det Sveg som hanterar 2-4-1 voucher-bokningar för detta ärende?
 

palmen

Moderator
Lånar tråden för en fråga.

Miss Doctor-Xs flög till Kanada igår; ARN-FRA-YYZ, när hon skulle gå ombord planet i Frankfurt (dvs påbörjad resa) fick hon mail samt notifikation i SAS-appen att benet YYZ-WAW (på hemresan i slutet av juli som skulle gå YQG-YYZ-WAW-OSL-ARN, ja inte världens roligaste rutt, men skralt med award business-biljetter Kanada-Europa i slutet av juli) ändrats så att anslutningarna hemresan inte fungerar. Bokningen är en award och bokad med en 2-4-1 voucher. Om jag förstår rätt från @Senator inlägg är det SAS som får lösa detta då ändringen i bokningen skett när resan påbörjats och att de får boka om till en rutt som fungerar i samma bokningsklass. Är det till SAS vanliga kundtjänst man ska ringa eller är det Sveg som hanterar 2-4-1 voucher-bokningar för detta ärende?
Vilka flyger den inställda sträckan? Det bolaget är operating carrier och borde väl därmed lösa detta om man utgår ifrån vad @Senator skrev? Men du kan ju försöka med sas 2-4-1 support först, är säkert enklast.
 

Doctor-X

Medlem
Vilka flyger den inställda sträckan? Det bolaget är operating carrier och borde väl därmed lösa detta om man utgår ifrån vad @Senator skrev? Men du kan ju försöka med sas 2-4-1 support först, är säkert enklast.

Det är LOT som flyger YYZ-WAW, flighten är alltså inte inställd utan tiden är ändrats från 22:55 till 17:15. Får ringa Sveg idag för att kolla möjligheterna.
 
Toppen