Senaste nytt

Hur ta sig till Bora Bora eller Rarotonga på bästa sätt utan att bli ruinerad.

Planerar lite inför en vårresa 2013, vet inte riktigt vart jag vill åka men har kikat på Bora Bora och Rarotonga.

Hur ska man åka? ITA Matrix är inte mycket till hjälp..
Kanske använda Miles (US Airways Dividend? LifeMiles? Där kan man ju alltid köpa sig tillräckligt med Miles)

Business hela vägen är alldeles för dyrt att bara köpa rakt av så det kan vi nog ta bort om det gäller köp-biljett.
Har ni tips?
(Jag åker förmodligen själv så gärna tips på hotell där man får lite "rabatt" på 1 person, alltså inte betalar per rum.)

Jag har sett AHO:s deal till Rarotonga och tar man en billig ekonomi till ICN så kan den funka. (dock ser jag helst att det är One World eller Star Alliance.)
Men Bora Bora då? Hur tar man sig dit?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
När jag kollar UA Miles så får jag upp att det kostar 32.500 poäng per enkelresa? ICN till PPT via AKL.

Hmm, då måste du ta dig till Hong Kong(South Asia zone, 25.000 miles per väg i C) eller till Tokyo(Japan zone, 20.000 miles per väg i C)
Stockholm-Tokyo t/r med Qatar Airways Business class kostar under 20.000 SEK inkl. skatter.
 
Last edited:
Hmm, då måste du ta dig till Hong Kong(South Asia zone, 25.000 miles per väg i C) eller till Tokyo(Japan zone, 20.000 miles per väg i C)
Stockholm-Tokyo t/r med Qatar Airways Business class kostar under 20.000 SEK inkl. skatter.

Hmm, sticker iväg en bit då.
20.000 SEK + 1900 dollar (cirka 12.500 SEK) + 2500 SEK ToR för PPT - Bora Bora.
35.000 SEK

Jag hade hoppats att komma undan med max 25.000 SEK (kanske är önsketänkande?)
Får hålla ögonen efter en bra deal, kommer ju lite då och då till Asien (HKG, NRT etc)


Funderar annars på Avianca LifeMiles om det fungerar..

200.000 i First Class från Europa - "Others" (antar att PPT osv räknas in där.)
170.000 i Business Class.

40% - 68K (köper man 34.000 poäng vid deras 100% bonus kostar det 1000 US dollar.)
Resterande 102.000 poäng köper man för 12.75 US dollar / 1000 vilket blir 1300 US dollar.

2400 US dollar (med skatter osv) är bara 16.000 SEK + 2500 SEK för sista biten från PPT - Bora Bora.
Detta låter bättre i mina öron, även om jag missar poängintjäningen..

Dock verkar det inte finnas några Awards på sidan och det kanske inte är jättelätt (omöjligt?) att få till heller misstänker jag. :(
 
Last edited:

Pandion

Medlem
Jag har faktiskt varit på Bora Bora. Enklast om man ska köpa en biljett är nog att boka en resa med Air New Zeeland från ARN till AKL, där utnyttjar man Eurobonuspoäng från AKL till PPT, vilket helt sjukt nog går på bara 30 000 Eurobonuspoäng då det på något sätt räknas som intra-någonting i oceanien. Det är en 6h flygresa från AKL till PPT, så där kan man prata value for money för Eurobonuspoäng. Suraste delen av resan är att flyga med Air Tahiti mellan Papeete och Bora Bora, vilket tar 45 min med en ATR72 och kostar ca 3000-3500 kr ToR...
 
Jag har faktiskt varit på Bora Bora. Enklast om man ska köpa en biljett är nog att boka en resa med Air New Zeeland från ARN till AKL, där utnyttjar man Eurobonuspoäng från AKL till PPT, vilket helt sjukt nog går på bara 30 000 Eurobonuspoäng då det på något sätt räknas som intra-någonting i oceanien. Det är en 6h flygresa från AKL till PPT, så där kan man prata value for money för Eurobonuspoäng. Suraste delen av resan är att flyga med Air Tahiti mellan Papeete och Bora Bora, vilket tar 45 min med en ATR72 och kostar ca 3000-3500 kr ToR...

2500 SEK fick jag fram Papeete - Bora Bora med ATR, visst.. kort sträcka och dyrt men men.

Ekonomi fick jag fram priset, 9000 SEK ToR Stockholm till Papeete annars.. kanske hoppas med lite tur på att bli uppgraderad vid gate om man betalar..

Nackdelen är att jag inte samlar Eurobonus poäng, så där har jag inte mycket att plocka av..
BA eller Miles & More är mer aktuellt om jag ska använda poäng.
Eller såklart US Airways eller Avianca LifeMiles pga deras 100% kampanjer.

Berätta gärna lite om din visit, jag planerar att kanske bo här: http://www.tripadvisor.se/Hotel_Rev...ra_Bora_Resort-Bora_Bora_Society_Islands.html

Vad tror du om det?
 
Last edited:

Viking75

Medlem
Pandion,
Jag är nyfiken på vilken rutt du valde till AKL samt om du kunde uppgradera din biljett AKL-PPT direkt vid köpet av vanliga biljetter.
Planerar en liknande resa som Andreas Eriksson dock med RAR som mål.
 

Jacob

Medlem
Jag tror inga flygbolag säljer genomgående biljetter till Bora Bora så enklast är att köpa en biljett till Papeete och sedan en separat inrikesbiljett Papeete-Bora Bora. Franska Polynesien i sig är svindyrt så om du vill resa utan att bli ruinerad är det helt fel ställe att åka till. Både mat och boende kommer rinna iväg snabbt och det är ännu värre på Bora Bora än Tahiti som i alla fall har lite mer än bara turism.

Det är inte så många flygbolag som trafikerar Papeete. Nationella flygbolaget heter Air Tahiti Nui och flyger till både Asien (bl.a. Japan), Nya Zeeland, USA och hela vägen bort till Paris. Air New Zealand flyger med en ganska begränsad tidtabell till Auckland, LAN flyger till Santiago de Chile, Air France till Paris via Los Angeles och sedan finns ett fåtal flygbolag som flyger inom regionen. Så alla tre allianser är faktiskt representerade.

Rarotonga är billigare, dock är det i stort sätt bara Air New Zealand som flyger dit, från Auckland samt en dag i veckan från Sydney. Numera tror jag även Virgin Australia flyger till Rarotonga.
 

Jacob

Medlem
Jag har faktiskt varit på Bora Bora. Enklast om man ska köpa en biljett är nog att boka en resa med Air New Zeeland från ARN till AKL, där utnyttjar man Eurobonuspoäng från AKL till PPT, vilket helt sjukt nog går på bara 30 000 Eurobonuspoäng då det på något sätt räknas som intra-någonting i oceanien.
Eller så börjar man i Australien, eftersom det kostar precis lika många poäng.
 
Toppen