Senaste nytt

Singapore-Bangkok med Thai Airways Airbus A380. Hinner jag med flyget till Arlanda?

Nodnaz

Medlem
Hej,

jag har sett via ANA tools att det finns platser på TG410 med nya A380 mellan SIN-BKK den 28/10. Jag är sugen på att bränna mina onödiga A3 poäng på en awardresa i business. Där emot så är jag orolig för att jag inte hinner checka in till min TG960 hem till ARN.

Så vad tror ni, är det dumt att chansa att ta en så sen flight från SIN då den kommer in till BKK kl 23.10. Det ger mig 1h 35min innan flyget hem går 00.45.

Alternativet är att om jag åker TG ber dom checka mig hela vägen till ARN, men det kanske dom inte alltid är så sugna på? Eventuellt kommer jag ha en extra väska med grejer som jag kommer lämna i BKK för att checka in BKK-ARN.

Ifall jag inte tar A380 vad skulle ni rekommendera? Just nu finns biljetter med både TG och SQ. Jag har alltid velat prova SQ i biz, men det kanske inte är världens roligaste flight direkt.

Hur som helst. Vilka skulle ni valt att lägga en bonusbiljett mellan SIN-BKK, TG eller SQ?


Dessa flygplanstyper erbjudes det datum jag tänkt åka.
SQ 772
TG 346
TG 330
TG 747


Vad tror ni skatterna kan ligga på?

Jag kan nämna det att jag har en PE biljett med TG hem under natten och att det inte är ett alternativ att åka dagen innan utan jag stannar bara 2 dagar i SIN så åker gärna på eftermiddagen/kvällen till BKK.

Tack på förhand för era åsikter.
 

Jacob

Medlem
Med enbart handbagage hade jag nog vågat mig på en anslutning på 1:35. Sen har jag förvisso rätt bra koll på den flygplatsen, mitt rekord är en transfer på 15 minuter, men då var det svettigt så det räckte.

Problemet är om du har incheckat bagage och inte får det incheckat hela vägen. Är det inga förseningar bör du klara det men minsta fördröjning någonstans och det kan bli tight med tid. Eftersom jag förstod att du kommer ha incheckat bagage är min rekommendation att ha en anslutning så du utan problem och med en del marginal hinner passera passkontroll, hämta ut och checka in bagaget på nytt. Absolut minimum två timmar.

Jag har flugit både Singapore Airlines och Thai mellan Singapore och Bangkok och föredrar enkelt Singapore Airlines. En klar fördel med Singapore Airlines är att du kan förbeställa mat genom Book-The-Cook. Det gäller även på linjen till Bangkok.
 

NotRyan

Medlem
Borde dom inte kunna checka bagaget hela vägen? Genom att länka PNR på något sätt, ni som är duktigare på systemen kan säkert förklara. Dessutom är det ju alltid en rysare med två separata PNR, det kan ju bli förseningen Allan från SIN...

Som Jacob skrev, ta GOTT om tid på dig.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Borde dom inte kunna checka bagaget hela vägen? Genom att länka PNR på något sätt, ni som är duktigare på systemen kan säkert förklara. Dessutom är det ju alltid en rysare med två separata PNR, det kan ju bli förseningen Allan från SIN...

Som Jacob skrev, ta GOTT om tid på dig.
Det är tyvärr ingen skyldighet för flygbolaget att checka in väska hela vägen på två eller flera separata bokningar.
Om de gör det, tackar man ordentligt. Men inget man kräver eller räknar med från början.
 

Nodnaz

Medlem
Ja problemet är ju att jag kommer ha ett bagage från SIN för att sedan checka in ytterligare ett bagage i BKK.

Jag kommer någ inte våga chansa för att få åka till 380 i Business, får göra det en annan gång helt enkelt. Blir nog SQ och en eftermiddagsflight.

Tack för svaren.
 

NotRyan

Medlem
Det är tyvärr ingen skyldighet för flygbolaget att checka in väska hela vägen på två eller flera separata bokningar.
Om de gör det, tackar man ordentligt. Men inget man kräver eller räknar med från början.

Tack, Jag skall tänka på att tacka ordentligt nästa gång... Tänk då har man blivit en ännu mer medveten resenär ikväll på köpet :D

Mvh
/NotRyan
 

Jacob

Medlem
Ja problemet är ju att jag kommer ha ett bagage från SIN för att sedan checka in ytterligare ett bagage i BKK.

Jag kommer någ inte våga chansa för att få åka till 380 i Business, får göra det en annan gång helt enkelt. Blir nog SQ och en eftermiddagsflight.
Helt rätt! Om du ska checka in ytterligare en väska i Bangkok, vilket innebär att du måste passera passkontroll osv, är 1:35 alldeles för kort. Om det inte är ett självändamål att spendera tid på Suvarnabhumi skulle jag säga att 3 timmar är ganska optimalt för att hinna med alla formaliteter utan stress och ha lite marginal om inkommande flyg skulle vara sent.

Borde dom inte kunna checka bagaget hela vägen? Genom att länka PNR på något sätt, ni som är duktigare på systemen kan säkert förklara. Dessutom är det ju alltid en rysare med två separata PNR, det kan ju bli förseningen Allan från SIN...
Det är absolut möjligt. Man fyller i taggen ungefär som man fyller i ett Excel-dokument så incheckningspersonalen kan skriva i stort sätt vad som helst. Men som sagt olika flygbolag har olika regler och det handlar främst om ansvarsfördelningen vid försenat/borttappat bagage, vem som får ta smällen.

Men har man ordentlig bytestid, reser med samma flygbolag/inom samma allians, ber snällt och med fördel har guldkort/reser i business brukar det oftast gå bra. Men som AHO skriver, någon rättighet är det inte.
 
Toppen