Senaste nytt

Bakslag mot BA3

Magino

Medlem
Från och med 28 oktober kommer BA3 inte längre kunna klara av tullen till USA i Shannon utan denna kommer ske på JFK. Detta på grund av att tullen i Shannon kommer minska sina arbetstider och BA3 landar helt enkelt för sent.
Så frågan är, är CWLC så pass mycket bättre att det är värt en längre resa över Atlanten?

British Airways - Club World London City: Shannon
*From 28 October 2012 this service will be available on flight BA001 only.

http://www.businesstraveller.com/news/ba003-new-york-service-to-lose-us-pre-clearance
 

Concorde

Founding Member
Det är förargligt. BA001 kommer bli knökfull med city/docklands folk medan 003 lär bli mer av en leisure kärra med kraftigt rabatterade biljetter samt poäng stolar.
 

Senator

Moderator
Finns det inte ett annat problem? Man kan inte lämna LCY med tillräckligt med bränsle då landningsbanan är för kort för att A318 skall ha full tank? St. John kanske? Eller Dublin?
 

Magino

Medlem
Finns det inte ett annat problem? Man kan inte lämna LCY med tillräckligt med bränsle då landningsbanan är för kort för att A318 skall ha full tank? St. John kanske? Eller Dublin?

Man tar inte bort stoppet i Shannon utan bara möjligheten att gå genom immigration där för BA3.
 

Senator

Moderator
Är det inte enklare att skapa US Immigration&Custom på London Heathrow T5 istället?
Det blir superadvantage för BA.

En diskussion som fortlöper... Gäller alla terminaler dock inte bara T5. Tror AA skulle bli sura om inte man fick detta på T3 också..

Tack Magino, det stämmer... Men hela/halva syfte är borta nu då...
 

Jonas C

Medlem
Finns det inte ett annat problem? Man kan inte lämna LCY med tillräckligt med bränsle då landningsbanan är för kort för att A318 skall ha full tank? St. John kanske? Eller Dublin?

A318 är fullt kapabel att lyfta från banan på LCY vid MTOW, vilket skulle ha eliminerat behovet för stopp vid SNN. Däremot sätter viktrestriktionerna på LCY stopp för detta, då man har krav på att planet ska kunna stiga snabbt (p.g.a buller) samt att man vid motorbortfall snabbt och säkert ska kunna återvända till flygplatsen.

Det optimala hade ju trots allt varit om man kunde flyga direkt till LGA från LCY, men range restriktionen på LGA satte stopp för detta. Vad meningen med den är har jag ingen aning om :rolleyes:
 
Toppen