Senaste nytt

SAS överväger att gå i Norwegians fotspår för att sänka sina personalkostnader

Alx

Medlem
I jakten på SAS allt mindre konkurrenskraftiga personalkostnader ser SAS ledningen nu över möjligheterna att outsource större delen av markverksamheten.

di.se - SAS överväger sälja markorganisationen

Å ena sidan blir ju den faktiska kostnaden antagligen betydligt lägre än idag och SAS flexibilitet ökar. Å andra sidan finns väl risken att detta än mer urholkar SAS servicenivå?
 

Senator

Moderator
Nu är det väl så att utanför Norden har väl SAS redan lagt ut detta/sålt detta. T.ex. minns jag att SGS var rätt stora på Heathrow Terminal 3 där man hanterade rätt många andra bolag. Vet också att SGS anställda var rätt omtyckta för deras sätt att hantera andra bolag.

Själv har jag alltid fått toppen service på LHR, ORD, samt EWR som har varit stationer som jag har använt mycket under åren. Jag har inte varit så ofta på LHR T3 efter att detta blev avyttrat så jag kan inte kommentera om detta.

Det som jag funderar på (som affärsdriven människa) är affärsmöjligheten: kan inte SGS skapa en leveransorganisation som är konkurrenskraftig och dominera på ARN, OSL, och CPH? "Best of both worlds?"
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag tror också att det skulle kunna vara ett framgångskoncept. Förutsatt att flygbolagen ger de tillräckliga befogenheter att faktiskt ge god service när saker strular.
 

Gnopps

Medlem
Jag tror också att det skulle kunna vara ett framgångskoncept. Förutsatt att flygbolagen ger de tillräckliga befogenheter att faktiskt ge god service när saker strular.
Precis. I Helsingfors kan de väldigt begränsade möjligheter trots att det är nav för Blue1.
 

Dubbel C

Medlem
I jakten på SAS allt mindre konkurrenskraftiga personalkostnader ser SAS ledningen nu över möjligheterna att outsource större delen av markverksamheten.

di.se - SAS överväger sälja markorganisationen

Å ena sidan blir ju den faktiska kostnaden antagligen betydligt lägre än idag och SAS flexibilitet ökar. Å andra sidan finns väl risken att detta än mer urholkar SAS servicenivå?

Den stora frågan gäller väl säkerhet?
 

Marcus01

Medlem
Säkerhet? :confused: på vilket sätt skulle säkerheten påverkas av att SAS outsourcar markservice?

Jag gissar att Dubbel C tänker på tekniker mm som har med maskinerna att göra men de ingår ju inte i planen för en ev. outsourcing strategi. Inte i dagsläget iallafall.
 
Jag gissar att Dubbel C tänker på tekniker mm som har med maskinerna att göra men de ingår ju inte i planen för en ev. outsourcing strategi. Inte i dagsläget iallafall.

Det var väl uppe för diskussion redan för nåt år sedan att sälja av technical services men bordlades då, så helt uteslutet är nog inte det heller men...

Annars vore det väl som Senator skrev vettigare att faktiskt satsa på att sälja den egna personals "död-tid" till andra bolag i större utsträckning , det måste ju ge andra fördelar att ha markservicen på sina hubbar än att anlita det från andra. Man har väl redan all Star Alliance-markservice på Arlanda t ex? Precis som jag antar att SK köper service av LH på FRA och MUC som är LH-hubbar...
 

Alx

Medlem
Jag kan inte se någon som helst logik i att säkerheten skulle påverkas negativt bara därför att man inte har egen personal till allting. Jag förutsätter att exempelvis tekniker anställda av SAS, Lufthansa, BA eller något annat bolag specialiserat på att leverera den typen av tjänster har samma höga säkerhetskunskaper och vilja att utföra ett bra arbete oavsett vilket av företagen de är anställda utav.

När det gäller servicebiten tror jag att de kan vara helt rätt ute förutsatt att de som sagt ger tillräckliga befogenheter till de som tar över. SAS personalkostnader är ju kanske inte helt obekant relativt höga jämfört konkurrenterna. Kan de på detta sättet sänka sina kostnader och ändå bibehålla servicenivån (fullt möjligt med rätt "verktyg") så vore det, som jag ser det, direkt oansvarigt av ledningen gentemot ägarna att INTE outsourca de delarna av verksamheten.

Sen att det vore synd om mormor Inga och farfar Arne som arbetat på SAS i hundra år är ju en helt annan fråga. SAS ska ju försöka att börja generera vinster och vägen dit, så som företaget ser ut nu, är inte att fortsätta att ha överbetald personal vars kapacitet inte utnyttjas optimalt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan inte se någon som helst logik i att säkerheten skulle påverkas negativt bara därför att man inte har egen personal till allting. Jag förutsätter att exempelvis tekniker anställda av SAS, Lufthansa, BA eller något annat bolag specialiserat på att leverera den typen av tjänster har samma höga säkerhetskunskaper och vilja att utföra ett bra arbete oavsett vilket av företagen de är anställda utav.
Just precis.
PIA(Pakistan International Airlines) har egna tekniker men deras säkerhetsrekord ser inte direkt bra ut...
 
Toppen