Senaste nytt

American Airlines stoppar ombokning till andra flygbolag

mha321

Medlem
Norwegian tex kommer ju undan med det, väl? Då lär även aa göra det.

Vad jag läst gäller det inte status passagerare. Och att de fortfarande bokar om på partners (one world), som inte räknas som "other airlines".
 

Senator

Moderator
American Airlines är nog det snällaste flygbolaget jag har haft att göra med när det gäller ombokningar (fast det kanske berodde på att jag hade One World Sapphire). Jag skulle flyga London-Cali med dem men det blev inställd pga orkan. De godkände i princip allt jag föreslog, de var t o m villiga att boka om mig via Buenos Aires med LAN (det blir en ganska lång omväg). Dock sade LAN nej men det vattnades verkligen i flygpoängstarmen tills jag fick beskedet.
 

Homer

Medlem
Kan tycka detta är lite intetsägande eftersom det saknas en hel del detaljer. Denna är mycket bättre:
New American Airlines policy aims to avoid putting delayed travelers on other airlines - Chicago Tribune

T.ex. Nordamerikansk Joint Venture så spelar det ingen roll om du flyger American, Iberia, British Airways eller Finnair. Intäkter och kostnader blir samma för American. Så kontentan om du tittar på ovan artikel att detta gäller till stor del inrikes och regionalt


AMerican.jpg
 

Homer

Medlem
American Airlines Has a New Policy for Delays and Cancellations
(coach passengers without elite status will no longer be placed on other airlines) View from the Wing


New: AA in the case of irregular operations/schedule irregularity now makes a distinction in how/if/when to accommodate pax on other flights/JV Carriers/OA by elite status CK/EP/PP (and flagship first) in a higher tier of priority/options.

For other elites, there is an over 5 hour of delay requirement for booking on other airlines and for non-elites in main cabin option is not offered (obviously there will always be exceptions etc)
In all events, push to keep on AA if possible, JV partners if at all possible, etc.
 
Last edited:
Toppen