Senaste nytt

Turkish, Hur är dom ?

Alf

Medlem
Jag tillhör de som tycker att säkerhetstänkandet hos Turkish inte ligger på den nivån det borde. Det har säkert blivit bättre på senare år. Om man tittar tillbaka på deras statistik över incidenter och haverier ser det inte bra ut. Det som stör mig mest är när man läser rapporterna från incidenterna och haverierna är det ren klantighet och oskicklighet som orsakat de flesta. Enda gången man kan skylla på flygplanstillverkaren var när man havererade med en DC10 utanför Paris där det var strul med låset till bagagutrymmet. Många på forumet har även påpekat bristfällig säkerhet under flygningen genom att besättningen inte följt bestämmelserna med hur bagage skall placeras mm.

Jag påstår inte att Turkish skulle vara farliga att flyga med, men jag väljer bort Turkish, liksom en del andra flygbolag av samma anledning.

Jag har förstått att service och mat är på topp om man åker business. Men jag avstår gärna från champagne om detts skulle gå ut över flygsäkerheten.
 
Jag har aldrig flugit Business class med Turkish, men jag har svårt att tänka mig att mat och dryck skulle vara sämre där än i Economy. Jag har alltid varit väldigt nöjd med maten i Economy så därför är min slutsats att det också bör vara väldigt bra i Business.

När det gäller säkerhetsaspekten så vet jag inte hur man hanterar detta gällande tekniska bitar på planet eller det som händer utanför passagerarkabinen men jag är inte så imponerad av Cabin crews agerande i vissa sammanhang. Exempel på vad jag sett under åren, på flera olika flygningar och olika besättningar är:

Passagerare som inte använder bältet vid start, landning eller turbulens blir ej tillsagda/påminda.
Handbagage som inte förvarats på lämpligt sätt (alltså bagage i gångar, vid nödutgång, i knät etc.) lämnas utan åtgärd.
Nedfällda bord under start och landning uppmärksammas inte av personalen.
Flams och trams från personalen under säkerhetsgenomgången.
Många gånger har det saknats "Safety on board" kort på platsen jag suttit eller varit närmsta granne med. Vet dock inte om det är ett krav att det ska finnas på varje säte.
Passagerare har tagit fram datorn och arbetat och ej ombetts att stoppa undan den vid start/landning.
Vid ett flertal tillfällen så har man saknat extra/ej haft tillräckligt många bälten för infants. Föräldrarna har då ombetts att hålla hårt i sina barn.
När jag vid några tillfällen påpekat dessa saker för personalen har jag ofta fått en axelryckning till svar.

Då det alltid är någonting i stil med ovan som inträffar när jag reser med Turkish så anser jag att det är någon form av systemfel bakom, typ brist på utbildning eller liknande. Om man då ser detta så blir man ju lite grann osäker också om hur det då står till med de andra sakerna som man inte direkt ser som passagerare.
 

danielhog

Medlem
Tack.
Det är den öppna stolen som lockar mej här också.

Sist med Finnair så hade vi en skiljevägg mellan oss så varje gång vi ville prata med varandra fick vi luta oss framåt. Inte min idé av en lyxig resa där man kanske vill samtala och skåla med varann. Det gick inte att fälla bort den heller.

På vägen hem hade jag bokat längst bak med fönsterplats. Den var lika trångt som i ekonomi iom att väggen var välvd.
Du svarar väl lite på din egna fråga här om di var missnöjd med finnair så faller der bort?
 

Alf

Medlem
Blir det inte samma tidsåtgång om man flyger direkt till IST från ARN. Ett byte till ökar alltid riskerna för förseningar och strul. Dessutom får man ju en bättre komfort från ARN än två timmar med BMI till MUC, i varje fall om man åker business.

Jag hade nog fortfarande åkt till ARN för att slippa ett byte och få bättre komfort. Men som jag sagt tidigare, jag väljer ju bort Turkish i alla fall. Är jag ändå på Arlanda kan jag ju välja exv Qatar.
 
Toppen