Senaste nytt

Emirates & Qantas Joint Venture samarbete klart

ALU

Medlem
Det blir spännande att se hur stora förändringar det blir i praktiken och hur smidigt övergången blir. Lite märkligt också med tanke på de starka band som UK och Oz har. I förlängningen kanske detta innebär att BA drar ner något på Kangaroo route.
 

ALU

Medlem
Det blir bra om man kan kreditera Emirates flygningar till Qantas Frequent Flyer. Det är inte dåligt program.

I och med att min guldstatus med QF snart går ut hade jag tänkt att kreditera framtida flygningar till BA istället. Får nog ta mig en funderare där...
 

henrik l

Medlem
Men vad jag förstår kommer Qantas att vara kvar i OW: "But the airlines will continue to work together as part of oneworld and through bilateral codeshares." Vill även minnas att Qatar hade visat intresse för OW? Sedan har vi Etihad och deras samarbete med framförallt AB och AA. Vi har ju tidigare spekulerat till vilken allians gulfbolagen skall gå. Nu verkar det som alla tre kommer att ha OW-kopplingar. Hur det ser ut med *A, är jag mindre påläst på. Men, en strategi kan ju vara att dom väljer att stå utanför och vara hang arounds till alla tre allanser:confused:
 

A380*G

Medlem
Jag skulle tycka det vore spännande med en ny allians till en början bestående av en gulfcarrier, AA/US, QF, och ett kinesiskt bolag.
 

Fredrik

Medlem
Ok, Qantas går dåligt men vad har de ärligt talat att vinna på det här? Jag ser bara risken att Emirates snor alla deras passagerare.
 

Dr. Miles

Expert
Ok, Qantas går dåligt men vad har de ärligt talat att vinna på det här? Jag ser bara risken att Emirates snor alla deras passagerare.

Om det är Joint Venture som andra flygbolagen gör över Atlanten, så delar de vinsten mellan JV bolagen.
Qantas har bra inrikesnätverk i Australien så tjänar de pengarna även på matningsflyg.
 

Concorde

Founding Member
Memo till BA personal angående detta ämne.
------------------------------------------------------------------------------------

British Airways and Qantas have agreed to bring to an end their joint business from March 31, 2013. This follows Qantas' announcement that it is entering a new global partnership with Emirates.

The joint business was established in 1995 to enable close commercial cooperation on British Airways and Qantas' services between Australia and the UK. The airlines will continue to work together as part of the oneworld alliance and through bilateral codeshares.

IAG chief executive Willie Walsh said: "We’re ending the joint business on amicable terms and support Qantas' decision to work with Emirates. The world has changed since 1995 when the joint business started. This is a small part of our overall network and this move fits in with changes in our global strategy. Asia has become a key market focus for IAG and we’re talking to a number of airlines about alternative options for us.

"Qantas has made it clear that its international performance has been weak and the ending of the joint business won’t have any negative impact on IAG’s financial targets."

Qantas chief executive Alan Joyce said: "I’d like to thank IAG CEO Willie Walsh and British Airways CEO Keith Williams for their support of the joint business and I look forward to a continued strong relationship in future."

British Airways will contact any customers due to travel after March 31, 2013, whose bookings may be affected by changes to the joint business, to discuss alternative travel options.
__________________________________________________________________

CX får hemskt gärna bli ny partner för dessa rutter :) Ännu bättre om man också får status bonus. Det får man idag på Qantas p.g.a. JVA.
Malaysian har också blandat i sig i leken i.o.m. att dom går med i OW.
 

Dr. Miles

Expert
CX får hemskt gärna bli ny partner för dessa rutter :) Ännu bättre om man också får status bonus. Det får man idag på Qantas p.g.a. JVA.
Jag är lite förvånad över att British Airways och Cathay Pacific inte har någon codeshare mellan London och Hong Kong.
I och för sig, THAI och Singapore Airline har det inte heller mellan Bangkok och Singapore om jag tänker efter.
 
Toppen