Senaste nytt

Någon som testat Novair Excellent? Hur är stolarna och servicen?

Svenska73

Medlem
Trots att det går mina principer så funderar jag på att flyga charter för att slippa 2 mellanlandningar. Att inte tjäna poäng smärtar också. Men ibland får det praktiska och priset kanske spela in. Så frågan är: Har någon rest med Novair Excellent på Novair till Thailand? Är stolarna jämförbara med SAS Business long haul?

Hur är medpassagerare? Fulla semesterfirare eller finns det en chans till civiliserade människor? Är något skottskadad efter en icke genomtänkt resa på Charter till Thailand i apklass (aldrig igen) där folk drack drinkar till frukost och var outhärdliga innan lunch.
 

Tjaeng

Medlem
Har undersökt ämnet själv för ett tag sedan, kom fram till att det på det stora hela torde vara likvärdigt med vanliga carriers i angled lie-flat business utom på följande punkter:

* Ingen gratis champagne
* Kort pitch, 142cm jfr med SAS på 155cm. Rad 1 har tydligen bara 104cm pitch, osäker på vad det innebär komfortmässigt då måttmetoden är annorlunda (avstånd till bulkhead). De tar dock extra betalt för den raden (nån hundring)
* Konstiga baggageregler på 35kg INKLUSIVE handbaggage (vafan?)
* Något mera B-betonad underhållning i IFE.
* Generellt sett billigt jämfört med motsvarande hos legacybolag.

Det slutade med att jag aldrig åkte chartern, däremot gjorde föräldrarna det något halvår senare, och de var av allt att döma nöjda (bägge är EBG hos SAS och välberesta, så det handlade inte om bonläpp-i-storstaden-faktorn).
 

Tjaeng

Medlem
Du får poäng (EB) på Apollo om du åker SAS eller Novair. Huvudbokare får poäng per resenär.

1500 extrapoäng för t/r per resenär i bokningen. Detta oavsett om det är en longhaul i "Excellent" eller någon sunkig sista minuten till Mallis. Fast nu blev man allt lite sugen på att vara den som öh.. "offrar sig" och tar ansvaret för att styra upp nästa resa som "gänget" gör...
 

Dr. Miles

Expert
1500 extrapoäng för t/r per resenär i bokningen. Detta oavsett om det är en longhaul i "Excellent" eller någon sunkig sista minuten till Mallis. Fast nu blev man allt lite sugen på att vara den som öh.. "offrar sig" och tar ansvaret för att styra upp nästa resa som "gänget" gör...

Hahaha.
Observera att intjäning av EuroBonus poäng gäller endast vid bokning av paketresa. Endast flyg ger inga poäng.

Apollo - Eurobonus
Följande regler gäller

• Poäng erhålls på alla flygningar med Novair (NVR) eller SAS (SK)
• Poängen gäller endast vid bokning på apollo.se
• Du kan endast registrera poäng på ett bokningsnummer.
• Gäller endast bokningar gjorda från 1 feb 2010.
Poängen gäller endast vid bokning av paketresa (flyg+hotell, flyg+kryssning eller flyg+rundresa)
• Huvudbokaren erhåller alla Eurobonuspoängen, d v s för alla resenärer (endast på det bokningsnummer huvudbokaren är bokad).
• Kan ej kombineras med Med Mera-rabatt.
• Du får endast poäng på utnyttjad resa.
• Intjänade poäng är Extrapoäng
• Du skall registrera dina poäng före avresa på vår hemsida under Din bokning.
• För att registrera dig måste du använda bokningsnummer samt weblösenord. Detta finner du i bokningsbekräftelsen. • Dina poäng finns på ditt Eurobonuskonto ca 8-10 dagar efter hemkomst.
• Alla passagerare över 2 år kan tjäna Eurobonuspoäng.
• Poängen gäller oavsett om du är bas-, silver- eller guldmedlem.
 

Tjaeng

Medlem
Hahaha.
Observera att intjäning av EuroBonus poäng gäller endast vid bokning av paketresa. Endast flyg ger inga poäng.

Ja, jag hann till och med gå in och hitta sista minuten-priser på enkelrutter med Novair för 299kr innan jag upptäckte den meningen.
 

Teddulin

Medlem
Jag förstår faktiskt att du funderar på detta, dock tror jag att det är så att du måste vara borta exakt 14 dagar för att kunna boka Novaair Excellent, hade du tänkt dig en vecka så tror jag alltså inte att det går att boka denna klass. För typ 8-10 år sen åkte jag på några charterresor med Ving i liknande klass (Royal, Excellent, Delux & allt vad dom heter). Då fanns det inga "sovstolar" utan det var bara bredare säten med bättre benutrymme som gick att luta hyffsat. Novair Excellent ser ju idag faktiskt ut att ha en liknande stol som SAS long haul. Ang medpassagerarna så är det nog risk för att du får "Börje" och "Ingrid" 60/58 år som grannar. Dom har förmodligen rest mycket charter i sina liv och nu bestämt sig för att äntligen flyga FÖRSTA KLASS :) Det blir nog en del upp och nerhissande av stolen och förmodligen en G&T för mycket till Börje. Nej allvarligt talat så kan väl typ vem som helst dyka upp som medpassagerare, men du borde ändå slippa det värsta "packen" som krökar ner sig redan på Arlanda (Tänk om dessa började räkna på hur mycket groggpengar de skulle spara in på att i detta fall åka Novair Excellent istället för att pynta för varje drink och dessutom liggandes kunna sova ruset av sig den sista timmen till Phuket, tror att charterbolagen snart kommer att få höja priset för deras "first class" ganska kraftigt.
Hur som helst så förstår jag att det kan vara lite lockande med tanke på direktflyg, pris och den ändå helt okej bekväma stol. Såg precis även att man får VIP-service vid ankomst vilket ju låter jäkligt flashigt men förmodligen bara innebär att du slipper köa i passkontrollen, skönt hur som helst. En sak jag tror du slipper längst fram i Novair är klappandes passagerare vid landning, men man kan aldrig vara säker :cool: Trevlig resa vilket alternativ du än väljer.

/Nyss hemkommen från Teneriffa med Orbest, dock rad 1. (skäms)
 

Svenska73

Medlem
Tack för all feedback. Tror att det blir SAS eller Qatar Business istället. Osäker på om jag vågar mig på Charter men om jag gör det så lovar jag en reserapport inklusive foton på Börje och Ingrid:) Önskar att Qatar gick med i Star Alliance....
 

Dr. Miles

Expert
Om det är November och framåt, kan THAI Premium Economy vara ett bra alternativ.

http://www.businessclass.se/deals/2...t-r-thai-airways-10-600-sek-inkl-skatter.html

THAI börjar flyga Stockholm->Phuket direkt (hemresan är via Bangkok).
Priset av Stockholm-Phuket t/r i THAI Premium Economy är ca 11.600 SEK inkl. skatter för vuxen och ca 9.400 SEK inkl. skatter för barn mellan 2-11 år.

Thai Premium Economy på Boeing B747
THAI Premium Economy B747_02.jpg
 
Toppen