Senaste nytt

Natten med stort N - till Malmö med SJ Nattåg i 1 klass

Agö

Medlem
INLEDNING

Ibland har nöden verkligen ingen lag. När Hammarby värvade Erik Sundin och, i samma vända, Kennedy Bakircioglü valde att avrunda sin karriär i Bajen var det för mig givet att med blixtens hastighet införskaffa flygbiljetter till Stockholm från Köpenhamn. SAS har som bekant 13 avgångar varje måndag till Stockholm och jag bokade in mig på SK1422. Värre var det med hemresan där jag gick bet. Sista flighten, SK413, avgår från Arlanda 21:20. Av tämligen självklara skäl inser man att det är omöjligt att hinna se en fotbollsmatch (vid Gullmarsplan) om 90 minuter med kick-off kl. 19 och i samma veva hinna med nämnda flight.

Febril aktivitet i jakt på alternativ utan övernattning (fakirflyg har jag slutat med om det inte verkligen är ett måste). Då slog det mig att jag redan tidigare under våren och sommaren funderat på att åka SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö där jag arbetar. En snabb check gav vid handen att nattåget fortsatt gick kl. 22:23. Tidsmässigt optimalt med ankomst till Malmö kl. 06:17. Sagt och gjort, bokat och klart. Det fick bli 1 klass med egen sovvagnskupé till högst rimliga 1 380 kronor. Jag hade inte åkt nattåg i Sverige sedan 1992 - på den tiden fanns även biografvagn på tåget - så det var med viss tillförsikt jag tryckte igenom bokningen. Natten med stort N kunde börja.

STOCKHOLMS CENTRAL

Jag fick med mig forumräven Igorius på matchen (som Hammarby f.ö. vann med 2-1 men det är en annan historia). Efter matchen tog vi oss de fem tunnelbanestoppen till T-Centralen och snabbt upp till SkyBar på Royal Viking för en och annan tjeckisk öl och sedvanligt lättsamt flygsnack (läs: ska vi flyga Air Inuit när vi ändå är i Montreal i oktober?).

22:10 traskade vi mot tåget som skulle avgå från spår 12a kl. 22:23. Vi möttes av två äldre värdinnor från SJ som tog mina uppgifter och hänvisade oss till rätt vagn. Vi hann med en rask promenad genom tågets alla klasser - från himmel till helvete grovt förenklat.

SJ Nattåg erbjuder följande klasser:

Sittvagn i konfiguration 2-2 (från 350 kronor och uppåt)
Liggvagn med sex platser i kupé (3-3) från ca 450 kronor och uppåt)
Sovvagnskupé med två eller tre platser med dusch och toalett i korridor (från 1200 kronor och uppåt)
Egen sovvagnskupé med dusch och toalett (från ca 1300 kronor och uppåt)


Det måste vara tämligen ansträngande att sitta upp på ett skakigt tåg i sju timmar och femtiofyra minuter. Det ska dock sägas att denna vagn var nästintill fullsatt. Kanske gick många av passagerarna av på vägen under något av de många stoppen.

PRODUKTEN

1 klass sovvagnskupé var vid första anblicken hygglig. Genomgående plastgolv, uppfräschade och ljusa tyger och ljust trälaminat i inredningen. Kupén hade två bäddar men bara den som skulle bli min för natten var uppbäddad. Flera standardkuddar och ett habilt duntäcke på en förhållandevis juste madrass. Lite för magstark lysrörsbelysning i mitt tycke.

En liten toalett med Stockholmsdusch som - skulle det visa sig - fungerade utmärkt trots tidigare farhågor.

Amenity kit i form av tre tvålar från Dux, fyra småtetror med vatten (vattnet från kran ska inte drickas), schampo och duschkräm i små plastförpackningar. Två frottéhanddukar.

Det saknas restaurangvagn och eller bistro. Det var jag förvisso förberedd på men eftersom jag valt att dricka öl före avgång hann jag inte köpa något att tugga på under resans gång.

Frukost, som ingår i 1 klass, serveras följaktligen inte heller ombord utan det hänvisas till SJ:s partners - i Malmö Scandic Kramer på Storgatan eller Café Ritazza på Malmö C (to-go koncept).

SERVICE OMBORD

Förutom nämnda värdinnor på Stockholms Central såg jag överhuvudtaget ingen SJ-medarbetare ombord på tåget. Med ett knapptryck kunde man välja väckning (som jag utgår ifrån sker genom personalen ombord) vilket jag fann överflödigt.

Inga utrop skedde under nattens gång vilket framstår som hyggligt förnuftigt

Tågen, eller i vart fall detta tåg, var inte utrustat med internet. Det är synd då 3G-täckningen genom de småländska skogarna inte är den bästa, i vart fall inte om man som jag har Telenor som operatör. Här finns utrymme för omedelbar förbättring.

RESAN

Vi avgick punktligt kl. 22:23 från Stockholms Central. Då jag redan sett allt "spännande" på tåget valde jag att ringa några samtal och därefter surfa lite på iPhonen. Några podcasts senare var det dags att sova strax efter midnatt. Nattsömnen var så behaglig som den kan bli på ett tåg som skakar och gör långa uppehåll - tack lokföraren för lugna inbromsningar. En bekant i sittvagnen rapporterade att tåget hade gjort ett femtio minuter långt uppehåll i Linköping runt kl. 01:30 - förmodar att det krävs för att tåget inte ska komma fram till Malmö okristligt tidigt. Det ska sägas att jag vaknade ett par gånger under natten men tämligen lätt somnade om. Slutligen vaknade jag i Lund runt kl. 06:00. Drog mig en stund innan vi var framme i Malmö, punktligt kl. 06:17. Runt halv sju testade jag duschen, i alldeles utmärkt skick och är man van vid Stockholmsduschar modell mindre finns inget att invända.

På biljetten stod att passagerarna hade till kl. 07:00 att kliva av i Malmö. 06:50 gick jag av, något groggy av den tidiga morgonen och nattens resa, och stegade mot Café Ritazza för att hämta min frukostpåse.

Sammanfattningsvis kan sägas att det finns förbättringspunkter. Internet ombord borde vara en självklarhet. Serveringsvagn vore trevligt och kanske ska man senarelägga avgången något så att frukost kan intas ombord på tåget. Servicen var som nämnts obefintlig men jag utgår ifrån att hjälp fanns att skaffa vid behov. Den hårda produkten är klart duglig; inget att invända mot varken säng, dusch eller toalett. Ett mycket prisvärt alternativ till en hotellövernattning, transfer till flygplatsen och flyg.

September 2012 033.jpg September 2012 035.jpg September 2012 036.jpg September 2012 037.jpg September 2012 038.jpg September 2012 024.jpg September 2012 025.jpg September 2012 026.jpg September 2012 029.jpg September 2012 031.jpg
 

nilsson

Medlem
Internet sker väl över mobilnätet, så funkar det dåligt i mobilen så skulle tåginternet inte bli bättre, förutom att man kan ha bättre antenner.
 
Tack för denna recension.

Det är det jag älskar med detta forum.
Att det kommer in recensioner på annat än flyg, vilket gör mig till en än mer medveten resenär.

När man läst alla recensioner här så vet man priser på allt mellan himmel och jord och har bilderna memorerade när man själv kanske måste boka samma tur.
Allt tack vare att andra medlemmar delar med sig av sin information.

Tack vare Palazzi vet jag vilket tåg jag ska ta nästa gång jag är i Italien för att få en riktigt bra upplevelse, något jag inte visste innan hans post, för att ta ett exempel.

Helt fantastiskt är det och hoppas fler delar med sig av sina upplevelser, oavsett vad det är. (Det kan alltid hjälpa någon i framtiden.)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Mycket trevlig recension Agö! :) Imponerande hur fräsch sovvagnskupén såg ut, sådär såg den sannerligen inte ut när jag åkte till Åre förut.

Det jag tycker är absolut bäst med 1:a klass i egen kupé är möjligheten att äta frukost på Scandic, det är ett mycket uppskattat mervärde. Nu var det dock länge sedan jag åkte SJ....

Att det inte finns internet är ju givetvis en katastrof... I Italien erbjuds det oftast, men fungerar sällan:p
1.380kr lät inte så farligt :) Produkten är väl den enda i Sverige som med rätta kan kallas Businessclass/First.
 

lonewolf

Medlem
Super bra rapport och kul att få läsa om SJ! Kul att Hammarby vann också. Jag spelade Hammarby till att göra över 1,5 mål vilket satt fint - bara att pm:a om någon vill ha tips på spel (1000 poäng per vecka för en veckas prenumeration) ! :D
 

Agö

Medlem
Tack för positiva kommentarer!

nilsson: så är det säkert men i jämförelse med Telenors uppkoppling är SJ:s normala internet en befrielse ;)

lonewolf: kan säkert behöva din hjälp efter sanslöst usla 5 rätt på Stryktipset i lördags...!

Det ska tilläggas att man har loungetillgång i Stockholm när man åker med denna biljett. Det hjälper dock inte särskilt mycket eftersom loungen på Stockholms Central stänger kl. 20:15 på vardagar. Hann dock in och byta om före matchen.
 

lonewolf

Medlem
Tack för positiva kommentarer!

nilsson: så är det säkert men i jämförelse med Telenors uppkoppling är SJ:s normala internet en befrielse ;)

lonewolf: kan säkert behöva din hjälp efter sanslöst usla 5 rätt på Stryktipset i lördags...!

Det ska tilläggas att man har loungetillgång i Stockholm när man åker med denna biljett. Det hjälper dock inte särskilt mycket eftersom loungen på Stockholms Central stänger kl. 20:15 på vardagar. Hann dock in och byta om före matchen.

När var du i SJ Loungen? Jag var där vid 16.30 :) PM:a mig så ska jag se till att du tar igen den där 5 rätt förlusten inom tre dagar! Garanterar MINST 5 % avkastning om du signar upp dig för en vecka ;)
 

charlesswe

Medlem
Tack för rapporten!

Kollade lite om Air Inuit... de har en intressant fare.

Fare for Honeymooners
Air Inuit is pleased to offer newlywed passengers traveling on their honeymoon a 75% TRUE LOVE reduction of the full adult fare to a maximum return fare of 499$ (taxes not included).
Must be true love: presentation of a marriage certificate is required.
Valid for travel within six (6) months of your wedding day!

Alla vet ju att WEDDING == TRUE LOVE (guaranteed)
 

MarcusC

Medlem
Tack, nyttigt med en rapport om sovtåg. Synd man tagit bort detta Gbg-Sthlm. ändå rätt bra kunna åka på kvällen och vakna på morgonen.!
 
Toppen