Senaste nytt

Ändringar på plats inom Miles & More

Senator

Moderator
Så, då har 1 september passerat och ändringar inom Miles & More eller numera "Miles & A Lot Less" :mad::mad::mad::mad::mad: som jag benämner det publiceras och implementeras. Som alltid finns det goda nyheter och dåliga nyheter, men överlags är detta uselt för mig som lojal medlem och mitt resmönster:

Goda nyheter
SAS Z-klass ligger tillsvidare med på 200% inom Miles & More. Faktisk så tjänar man mer på Z inrikes på M&M än vad man gör på SK EB.
Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

Dåliga nyheter
United P-klass är nu med,den har varit borta helt från kartan. Dock ligger den på samma usla nivå som P på alla andra bolag. Det som retar s***** :mad::mad::mad::mad::mad::mad: ur mig är att denna numera används för vanliga inrikes resor i USA för F-kabinen om det är två kabiner. Det gör att samma resa som förra året blev bokat som Z, men flögs som A nu ger 500 miles och inte 1500 miles minimum för samma pris. Lurendrejeri om du frågar mig, men man blir i alla fall inte blåst helt som man har varit i perioden mars till september.
Miles & More - United: Earn miles on every flight

Joint venture resor i P bokas i Z med Air Canada. Nu är även denna 150% av intjäning. Ingen överraskning, men också s******* :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Miles & More - Air Canada: Earn miles when you fly

Här är det som retar mig; ok, om vi fick dessa 11.11.11 priser i P skulle jag leva med detta. Resor till USA och Asien för under 12,000kr så hade det varit fine. Men om jag jämför BA som ger samma i I som i J, blir detta snart väldigt enkelt. Nu blir reapriser som matchar BA bokat i P eller Z (om Air Canada) och det är natt och dag på intjäning. Till New York måste man upp i ett pris på 34,000kr för att få 200%, och BAs standard pris är 18,000kr..
 

MarcusC

Medlem
Lufthansa och Miles & (l)mess...går utför. Dels en del försämringar inom bonusresor, samt tycker jag sämre medlemsförmåner. Dessutom nu strejkvågen igen (inte m&ms fel..men ändå...)
 
Last edited:

Bonden

Medlem
Håller med, det känns som det blir sämre och sämre..
Dock är det ju fortfarande väldigt mycket bättre än EB (iallafall som Senator)
 

Senator

Moderator
Trots alla förändringar så är det som sagt vissa som är positiva för gemene resenär. En sak ska dock M&M ha stor eloge för, och det är möjligheten och den väldigt bra flexibiliteten på awards som erbjuds.

Dessutom är Lufthansa i mina ögon ett av de bolag som tar bäst hand om sina elites vid riktiga strul, då menar jag inte 60 min försening utan när det rejält smäller till. Åtminstonde är det min uppfattning.

Det är helt klart att det fanns en del bra nyheter, som t.ex. "one-way" nu på alla partners. Men detta finns jo redan hos konkurrenterna, så det handlar jo mer att komma ikapp marknaden.

Jag har också upplevd suverän service från Lufthansa/Miles & More när det smäller, senast var julen 2010 när hela den amerikanska östkusten var lamslagen av snö. Men efter mitt eget klanteri på Heathrow, så var det uppenbart att BA också tar väl hand om Guld kunder. Nu vet inte jag om det finns någon statistik på om att LH/M&M är bättre än andra, eller om det baseras på personlig erfarenhet. Ja, mycket bra av LH/M&M men matchas av BA och även SAS i mitt fall.

Det som är fel med hela upplägget anser jag är följande:
Bokningsklass "P" borde bara användas för kampanjer, och då riktiga kampanjer. Jag har inget problem om jag fick 100% poäng på reorna där det kostade 12,000kr, men nu ser jag priser till Asien från Tyskland som kostar €4,000 och bokas i P.
Bokningsklass "B" eller "Y" skall aldrig ge mer poäng än någon affärsklass bokningsklass punkt slut.
Bokningsklass "Z" borde ligga kvar på 200%

Så man har som AHO skriver More (or the same cost) & Less (value). Hade priserna ändrat sig i takt med intjäning hade detta varit enkelt, och inga problem. Men nu tar man samma (höga) pris och ger långt mindre. Hade det även varit så att LH produkt var världsledande så det hade kanske varit värt lite extra, kanske. Men detta är ett bolag som har gått från att vara utan tvekan, det absolut bäste och välskött i Europa till ett arrogant, kund ovänligt bolag som håller på att dra underbara Swiss med sig ner i samma stil.
 

Dr. Miles

Expert
Senator, jag förstår ditt resonemang och till viss del köper jag det men samtidigt måste vi komma ihåg att P inte introducerades för resenärer som betalar enligt officiell prislista utan till corporate accounts med kraftigt rabatterade priser. Ofta har de även en helt annan flexibilitet inbyggd i sin fare structure trots att den bokas i P.
Enligt ett rykte på FT tidigare så är det några tyska koncerner som köper C och D klass Tyskland-Kina/Japan/HK r/t för under 2,000 EUR. Det är många av dessa avtal som nu förhandlats om så att de bokas in i P med samma flexibilitet, men alltså lägre antal miles.

Exempelvis är denna syn är inte ovanlig, det är just för att dessa företagskunder ska kunna boka sent och vara garanterade plats i C.
J9 C9 D0 Z0 P9 Y9 B9 M5 H0....
Jag har pratat med en bekant som jobbade på inhouse resebyrå i Japan och frågade om detta.

Hon sa att Lufthansa gav väldigt dålig rabatt(det skillde sig bara några procent från APEX) för företagsavtal i Japan och Finnair och KLM var bättre i det området. (när det gäller Europa linjen)
Det var Mitsubishi Electric där hon jobbade åt ,så volymen hade inte varit något problem.
 

Dr. Miles

Expert
Ännu ett exempel är från den koncern som jag själv ingår i. Jag kunde boka B-klass helt flexibel för ca 15,000 SEK ARN-PVG med LH r/t tidigare. Efter några förändringar så är dessa biljetter nu bokade i G men fortförande helt flexibla. Både då och nu biljetter med full återbetalning och ändring utan avgift. Vi betalar nu ca 13,000 SEK för biljetter bokade i G på denna sträcka. Fare basis är såklart framtagen som corporate.

Skillnaden i miles är att B ger 150% interkontinentalt.... så medan företaget behåller flexibiliteten så tjänar vi resenärer färre miles.

Det är "enhancemend" med andra ord...
 

Senator

Moderator
Det finns nog en del substans i det som A380*G skriver, och en sak som jag håller med 100% är att en större avtalskund inte bryr sig om deras anställda hade fått 100% eller 150% så länge dom sparar pengar på sitt inköp-

Men allt detta hade fungerat utmärkt i monopolistisk marknad. Men det finns ingenting som säger mig att AF/KLM eller IAG har färre avtalskunder än vad LH gruppen har. Sen är det anmärkningsvärt att se hur United har hanterat detta:
https://www.united.com/CMS/en-US/Marketing/CustComm/Promotions/Pages/united.aspx
Jag tror inte en sekund på att United har färre avtalskunder. Jag har jobbat för en topp 3 United kund i 12 år och vet vilka belopp som det gick under vissa år.

Den intressanta diskussionen är jo mera runt skillnaden på "Revenue Management" och "Yield Management". Det skulle vara intressant om man delade marknaden in i:
Corp/Ent
SME
Consumer

Jag gissar (helt vilt här) att Corp/Ent är #1 i Revenue och SME #1 i Yield. SME bryr sig kanske mer om intjäning och därmed väljer andra alternativ.

Jag tror dock tyvärr att A380*G har rätt att om stora avtalskunder numera har billigare priser, samma villkor men annan bokningsklass så bryr man sig inte alls om poängen. Och ärligt talat, satt jag på Procurement så hade jag tänkt likadant. Dock tror jag Lufthansa tittar alldeles för mycket inåt och inte utåt på marknaden. Jag tror man helt enkelt kommer förlora på detta i SME marknaden där man nu betalar samma pris för sämre värde, och detta kommer ha en effekt om min hypotes om Yield stämmer (mitt antagande är baserat på att det är få eller små rabatter till detta segment).
 

Senator

Moderator
Nu bifogar jag även United tabell för
Swiss: https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=297
Lufthansa: https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298

Också anmärkningsvärt hur skillnaderna är mellan bolagen...

Sedan är det ren soppa på US Airways, där det finns ingen harmoni mellan United. Swiss och Lufthansa. För att avsluta allt detta så kör vi även SAS Eurobonus för skojs skuld:

Lufthansa: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/
Swiss: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/
United: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

Slutsats?
Star Alliance is consistently, inconsistent. Faktisk börjar det bli intressant att gå med i Eurobonus igen efter snart 12 år, eller kanske köra UA Mileage Plus igen. Det viktiga blir att undvika åka med Lufthansa som bolag, det tjänar man noll på. Känns jättemärkligt att det skiljer så mycket inom samma koncern, typ noll harmonisering även inom JV.
 
Toppen