Senaste nytt

Hur är det att flyga TAP Portugal?

Ska åka till Lissabon några dagar i september och flyger med TAP. Har letat på forumet men inte hittat någon reserapport eller liknande med TAP och jag har aldrig åkt med dem tidigare. Star alliance-medlemmar är de så lite EB-poäng skramlar väl in. Är bokad i Ekonomi gissar jag (bokat av företagets resebyrå).

Ni som har TAP-erfarenheter, berätta gärna lite om flighten, on board service, flygplatsen i Lissabon etc. Jag är värd för en liten grupp kunder som vi skall åka ner med så jag är tacksam för all info.
 

Jacob

Medlem
Ombordservicen är väl OK men inte jättespektakulär, du får något att äta och dricka gratis i båda klasserna.

TAPs stora problem traditionellt har varit punktligheten. Mycket förseningar och på Lissabons flygplats tenderar allt att hända sista minuten.
 

campaigner

Medlem
När TAP precis hade gått med i *A var de väldigt entusiastiska och verkade vilja höja servicenivån (bemötandemässigt) på planen, men jag tror sedan att de egentligen inte ändrade något konkret - ok service som sagt, men inte mer. Lissabons flygplats är inte jättebra precis, men det finns en liten fördel: Man har tillgång till en lounge (minns inte nu vad den heter) om man har *A Silver, vilket ju inte hör till vanligheterna, och får även gå genom en fast track genom security. Jag har för mig att de ska notera detta på boardingkortet vid incheckningen för att det ska fungera. Det är ett år sedan jag var där senast, så en viss reservation för att det kan ha ändrats.
 
Var en sväng i Portugal tidigare under försommaren flög med TAP.
Som Jacob säger inget spektakulärt men korrekt service och maten var något över förväntan, varm mat med porslin och riktiga bestick på båda resorna. Åtminstone i mitt fall väldigt punktliga.

Lis ligger väldigt centralt så taxi som gäller till och från, resan från flygplatsen in till centrum var dock åtminstone dubbelt så kostsam som någon annan taxiresa vi företog oss under vistelsen, så försök att bestämma pris innan.

Ha en trevlig vistelse!

/Erik
 

Tomaten

Ny medlem
Flög Hamburg-Lissabon med TAP för några år sedan (2009 tror jag) i economy och det var klart över förväntan. Fick sallad, huvudrätt och efterrätt (bakelse) samt nybakat (eller nyvärmt) bröd. Klart bättre än Lufthansa som jag flög hem med.

Flygplatsen har jag inga bestående intryck av.
 

Jacob

Medlem
Lissabons flygplats ligger väldigt centralt, mindre än en mil från centrum, vilket förstås är väldigt behändigt.
Gör man inflygningen från söder gör man den sista delen av inflygningen rakt över citykärnan med en närmast magisk utsikt genom fönstret.

Taxi tenderar att bli dyrt från flygplatsen. Även om man gör upp ett pris innan kommer de gärna på sedan att varje baggage kostar 2 euro/styck eller nåt sånt. Det blir förstås inga gigantiska summor, men man blir frustrerad.
Funkar i övrigt alldeles utmärkt att åka buss in till centrum, jag har testat båda delarna.

Det är möjligt att Tap förbättrat sin punktlighet, men historiskt sett har de varit ökända för att inte kunna komma iväg i tid. Tekniska fel, sen boarding, catering som inte dyker upp i tid, inte koll på baggaget osv,
Men det kanske har blivit bättre.

Jag har inget dåligt att säga om ombordservicen, flygvärdinnorna brukar vara vänliga och artiga och framförallt i economy är mat och dryck över normen. Men det är fortfarande ingen spektakulär upplevelse.
 

campaigner

Medlem
Under de senaste fem åren har jag använt TAP några gånger på CPH-LIS, MUC-LIS och LIS-OPO -sträckorna, och även MAD-LIS och BCN-LIS om jag minns rätt. Jag har faktiskt aldrig haft några problem med förseningar, men har kanske haft tur.
 
Kanon, tack för info så här långt. Jag hoppas på punktlig hemresa då jag ska på bröllop på hemresedagens eftermiddag...
Funderar på att uppgradera hemresan till business/executive i förhoppning att resan blir mer vilsam. Kan man göra det på optiontown eller liknande?
 

campaigner

Medlem
Om du vill ta dina kunder till något trevligt ställe så finns t.ex. Sintra nordväst om Lissabon, där det ligger en massa gamla slott längs en slingrande väg i bergen - slotten var tidigare sommarbostäder för Europas kungligheter. Ett annat trevligt ställe är Cascais, längs kusten väster om Lissabon, där det finns fina fiskrestauranger längs strandvägen.
 
Toppen