Senaste nytt

LCC piloter tvingas skatteplanera

Ubbe

Medlem
Tja vem tvingas inte till det med dagens skattetryck?? Tror nog att även piloter inom SAS och LH bosatta i Sverige gör detta..
 

Fredrik

Medlem
Tvingas är ett hårt ord och det står folk fritt att inte använda sin väldigt dyra utbildning. Det verkar dock som att skattemyndigheterna runt om i Europa har fått upp ögonen för det här så vi får se hur länge den här affärsmodellen håller. Efter det får vi se om utbud och efterfrågan på piloter balanserar.
 

Alx

Medlem
Tvingas? Man söker väl högst frivilligt ett jobb?

Vad spelar det för roll om det ena flygbolaget (Norwegian) skatteplanerar när huvudkonkurrenten (SAS) på ett oansvarigt sätt bränner/kastar bort skattemedel utan dess like på en verksamhet som sedan länge är dömd att misslyckas? Båda två är ju samhällsekonomiskt tärande, bara på olika sätt!
 
Last edited:

Hall

Medlem
Helt klart olika lönenivåer på SAS jmf. Norwegian. En faktor 2X plus massa krångel med eget bolag i Jersey osv. gör knappast Norwegian till den mest attraktiva arbetsgivaren. Bra förhandlingsposition för SAS gentemot pilotfacket.
 

Alf

Medlem
Det är helt vansinnigt att anställa piloter via bemanningsföretag. Det är vansinnigt över huvud taget att använda bemanningsföretag.
Finns jobben, vilket det gör, så skall anställningen göras direkt av aktuellt bolag. De som är anställda via bemanningsbolag kommer alltid att förbli ett B lag och aldrig känna samma samhörighet med bolaget de arbetar för. Detta kommer även att leda till konflikter till samarbetet i cockpit mellan piloter. Det handlar således även om flygsäkerhet. Har man inte råd att anställa piloter på hederligt sätt skall man inte bedriva flygverksamhet.
 

Alx

Medlem
Det är helt vansinnigt att anställa piloter via bemanningsföretag. Det är vansinnigt över huvud taget att använda bemanningsföretag.

Jag håller inte alls med dig.... Det är möjligtvis vansinnigt att ta anställning i ett bemanningsföretag!! Men det står ju var och en fritt att välja om man accepterar detta eller inte.

Att svenska företag gillar att anlita bemanningsföretag i allt större utsträckning kan vi tacka LAS för. Ganska många företag har inte råd/lust att binda upp verksamheten i ett mycket oflexibelt och riskabelt personalåtagande.

De som är anställda via bemanningsbolag kommer alltid att förbli ett B lag och aldrig känna samma samhörighet med bolaget de arbetar för

Var ifrån har du fått att all externt anlitad personal ALLTID kommer att förbli ett B lag? När så är fallet är ju det i så fall ett stort misslyckande från både deras arbetsgivares och uppdraggivares sida. Sådana företag känns ju inte direkt som företag man vill vara anställd vid.

Detta kommer även att leda till konflikter till samarbetet i cockpit mellan piloter. Det handlar således om flygsäkerhet.

Finns det någon som helst grund för påståendet? Själv förutsätter jag att alla piloter är professionella nog att inte låta mindre attraktiva anställningsvillkor äventyra deras egen eller någon annans säkerhet. Flygsäkerheten regleras ganska hårt och vad jag vet har inget säkerhetsorgan förbjudit flygbolag att använda sig av bemanningsföretag. Inte heller har väl någon incident kunnat tillskrivas anställningar via bemanningsföretag?

SAS, Lufthansa m.fl. torde med det resonnemanget också ha liknande bekymmer då även de har anställda i olika bolag på diverse olika avtal och lönevillkor. Vad jag vet har inte någon flygincident heller kunnat tillskrivas olika anställningsvillkor.

Däremot kan man såklart tycka att det är omoraliskt av flygbolagen att anställa personal via bemanningsföretag för att hålla nere sina kostnader och öka sina möjligheter att snabbt kunna anpassa personalbehovet efter verksamheten. Men det är ju en politisk fråga för framförallt lagstiftarna och fackförbunden och inte något som direkt rör flygsäkerhet.
 
Last edited:
Det är helt vansinnigt att anställa piloter via bemanningsföretag. Det är vansinnigt över huvud taget att använda bemanningsföretag.
Finns jobben, vilket det gör, så skall anställningen göras direkt av aktuellt bolag. De som är anställda via bemanningsbolag kommer alltid att förbli ett B lag och aldrig känna samma samhörighet med bolaget de arbetar för. Detta kommer även att leda till konflikter till samarbetet i cockpit mellan piloter. Det handlar således även om flygsäkerhet. Har man inte råd att anställa piloter på hederligt sätt skall man inte bedriva flygverksamhet.

Själv anlitat i arbetsgivarerollen flertal gånger bemanninsbolag och det har varit en bra lösning för mig. Under provanställningen har människorna varit anställda av bemanningsbolag och sen har jag tagit över de, enligt avtal som jag skrivit på med bemanningsbolag. En bra lösning att anpassa verksamhet i olika situationer.

Jag hade aldrig några konflikter bland personalen men alla blev hanterade på likvärdigt sätt oavsett var du anställt av bemanningsbolag eller av min dåvarande arbetsgivare.

Jag anser att en bemanningsbolag är en bra lösning i många olika situationer. T.ex. min vän är hellre anställt av Proffice Aviation AB eller Norwegian A/S för att slippa t.ex. oron hur mycket lönen blir till slut på grund av lönen skulle betalas ut i norska kronor från DY Norge.
 
Toppen