Senaste nytt

Thai Airways lägger ner Bangkok-Koh Samui

CaptainM

Medlem
Enligt en tråd på FT, slutar TG per den 16 jan -13 att köra BKK-USM. Detta lämnar återigen PG ensamma på routen.

Jag har en bokning med TG Feb 17 BKK-USM och Mar 3 USM-BKK, ska bli intressant att se när TG behagar kontakta mig och vilka actions de tänker ta.
 

CaptainM

Medlem
Thai feb.jpg
 

rob74

Medlem
Trist att de lägger ner den. Men de hade ju inte så många avgångar om jag minns rätt. Typ 2 eller 3 per dag har jag för mig att det var när jag var där i fjol. Däremot så såg jag en väldans massa PG-plan landa och lyfta.
 

CaptainM

Medlem
Ja, det är väl bara 2 per dag. PG kör väl 16-17 per dag.

Mailade TG igår och fick följande bekräftelse:

1 TG 951 U SA16FEB CPHBKK HK3 1400 0630 *1
2 PG 121 C SU17FEB BKKUSM HK3 0730 0835
3 PG 952 C SU 3MAR USMBKK HK3 0945 1050
4 TG 952 U SU 3MAR BKKCPH HK3 1300 1845

Helt ok, då PGs A319 i C verkar vara en bättre produkt än TGs 737

I alla fall blir det blir gatlopp genom Suvarnabhumi till domestic på morgonen.
Trist, hinner inte med ett besök i PG Blue Ribbon Club Lounge
 

rob74

Medlem
Ja, det är allt en bit att traska när man ska till de där inrikes avgångarna. Kom till gaten med andan i halsen sist jag skulle till USM. Kom iväg lite för sent från hotellet i proportion till hur långt det var att gå på flygplatsen.
 

JonW

Medlem
Enligt en tråd på FT, slutar TG per den 16 jan -13 att köra BKK-USM. Detta lämnar återigen PG ensamma på routen.

Jag har en bokning med TG Feb 17 BKK-USM och Mar 3 USM-BKK, ska bli intressant att se när TG behagar kontakta mig och vilka actions de tänker ta.
Rutten kom mest till för att ge PG ett alibi att behålla sitt de facto monopol på Samui, som gjort den till dyraste rutten i Asien per mile, och ägaren till en av Thailands rikaste män.
Det fanns viss press på myndigheter att bryta upp monopolet, alt bygga en flygplats till, men efter TG-avtalet kunde man ju peka på "konkurrens" som dock resulterade i ännu högre priser.
Nu spånas det om en ny flygplats i Donsak på fastlandet istället, med gångavstånd till snabbkatamaran.
Det skulle dock resultera i 4 internationella flygplatser inom några mils radie, så det är tveksamt.

Hade varit intressant att få höra om TG hade hört av sig överhuvudtaget ang nedläggningen.
Ifjol hade jag bokat anslutning BKK-USM med dem för poäng.
Av en ren slump råkade jag kort innan avresa se att de hade tidigarelagt avgången 40 min, innebärande att jag inte skulle hinna från mitt anslutningsflyg från Sverige. Men inte sett sig föranledda att meddela mig detta.
Jag bokade förstås om till PG, det hade ju inte varit fel med någon kompensation från TG men jag gjorde mig inga större förhoppningar.

"Kompensation" kom dock i form att man annullerade poängen jag bokat resan för!
Detta eftersom förfallodagen passerats kort efter deras oanmält tidigarelagda flight!
 

Dr. Miles

Expert
THAI har ändrat sig att lägga ner Bangkok-Koh Samui rutt.
De kommer att fortsätta flyga 2 flighter dagligen mellan Bangkok-Koh Samui även efter 2013-JAN-16.

1234567
TG281
Bangkok 07:45 - Koh Samui 08:50 734
1234567
TG287
Bangkok 15:20 - Koh Samui 16:25 734

1234567
TG282
Koh Samui 09:30 - Bangkok 10:35 734
1234567
TG288
Koh Samui 17:05 - Bangkok 18:10 734​

(Källa: Airlineroute.net)
 
Toppen